Свидна Динева, управител на туроператорска фирма, член на Управителния съвет на Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти, обясни пред БНР, че представителите на бранша, както и туристите са притеснени и следят с внимание развитието на ситуацията с разпространението на новия коронавирус.

„Нормално е туристите да са бъдат притеснени. И ние като туроператори, опериращи в Италия, сме притеснени от създалата се ситуация. Няма затворени летища и все още може да се стигне до Милано.

Да, наистина, музеите са затворени, част от големите културни прояви, които са били за тази седмица, са отменени. Мисля, че районите, които са засегнати, са изолирани, няма достъп до тях и се надявам да се овладее по-скоро положението“.

Учени обясняват как да избегнем зараза от коронавирус в самолета
 
Какви са правата на клиентите, които искат да отменят резервация?
„Всеки един от нас е подписал договор с клиентите и там има срокове, в които те могат да се откажат без да дължат неустойка.

И има клаузи, които казват в кой период каква е неустойката, която, ако по тяхно желание се отказват, без да има форсмажор, защото няма обявен такъв, съответно какви загуби нали ще понесат“, обясни Свидна Динева.

Бизнесдамата посочи, че засега няма отлив от екскурзии, но прогнозира, че разпространението на новия коронавирус в Италия ще се отрази тежко на туристическия бранш:

„Тежко е положението, защото за част от нашите програми, особено самолетните, се планират много отрано, с предплатени самолетни билети или хотели. Така се случват нещата, за да ги има гарантираните пътувания и съответно, ако ги анулираме по наше желание с оглед ситуацията, неустойките  и загубите ща са за нас“.

Динева посъветва туристите, които имат вече платени ваканции в Италия и се колебаят какво да правят, засега да изчакат:

„Ако те твърдо са решили, че представлява голяма опасност за тях, най-добрият вариант е да се откажат – естествено, ще понесат съответна загуба за авансово внесени вноски.

Но моят съвет е да се изчака - дотолкова доколкото да се види накъде вървят нещата и ако наистина е толкова критично, то ще се обяви такова положение, в което ще трябва ние туроператорите да анулиране пътуванията и съответно 100 процента да възстанови сумите на туристите“.

Кога може да бъде върната цялата платена сума?
За да бъде върната цялата платена сума за туристически пътувания на клиентите при анулиране, е необходимо да има форсмажорни обстоятелства. Това обясни в детайли Даниела Стоева, председател на Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти:

„Потребителите на туристически пакети могат да прекратят своя договор за организирано туристическо пътуване преди неговото започване без да дължат каквито и да е неустойки, единствено и само при наличието на така наречените „непреодолими  и извънредни обстоятелства“.

Освен това, тези обстоятелства трябва да водят до невъзможност за изпълнение на цялото или значителна част от цялото пътуване.

Мегаполисът с размерите на Лондон, който "роди" и даде името на страшния вирус-убиец

Какво означава това на практика?
Има изрично условие, а именно невъзможността да се изпълни част от пътуването, тоест да се изпълни част от програмата, да се изпълни превоза до дестинацията… Тъй като само това е основание за отказ от пътуване по член 89 алинея 5 от Закона за туризма.

В случая със създадената ситуация с коронавируса, която вече почти месец и половина е в сила, на практика това означава, че към този момент единствено пътуванията от и до  Китай са засегнати по този начин. Тоест  - при пътувания до Китай могат да бъдат отказани и съответно възстановени сумите“, обясни Даниела Стоева.