Системата “бонус-малус”, по която ще се определя цената на “Гражданска отговорност”, действа като игра на късмета, пише Труд бг.


Дори човек да шофира предпазливо и през последните 10 години не е причинил катастрофа, ако има лошия късмет да го снимат с превишена скорост, години наред ще плаща по-висока цена за задължителната застраховка.

Например за превишение на скоростта с 21-30 км\ч. в населено място проектът на системата “бонус-малус” предвижда три наказателни точки за шофьора.

Това означава, че ако средната базова цена на “Гражданска отговорност” е 300 лв., през първата година сред нарушението шофьорът ще трябва да плати 390 лв.

В същото време обаче, ако не беше хванат в нарушение, щеше да ползва бонус и да плати само 270 лв. за полицата. Това означава, че през първата година след нарушението снимката за превишена скорост ще му струва 120 лв. (390 лв.-270 лв.).

Освен това по-висока цена за “Гражданска” ще плаща три поредни години след снимката за превишена скорост.

През тези три години дори да няма нови нарушения, не само че няма да ползва “бонус”, а ще плаща завишена цена. Така общо за трите години ще плати за “Гражданска” точно 333 лв. повече, отколкото би платил, ако не го бяха снимали.

В повечето страни от ЕС има система “бонус-малус”, която отчита поведението на шофьора на пътя.

В някои държави дори се използва телематика – информация за поведението на шофьора чрез вградени устройства в автомобила, обясни председателят на Комисията за финансов надзор Бойко Атанасов.

Така в премиите на застрахователите се калкулира поведението на шофьора зад волана.

В компанията “Тесла” например имат най-много данни за шофьорите – колко рязко тръгват, колко рязко спират, в коя лента за движение карат, изпреварват ли неправилно и т. н. В Италия един от застрахователите е инсталирал 2,6 млн. черни кутии в автомобилите на клиентите си.

По този начин коректно може да следи поведението им на пътя и да определя цените на полиците. Във Великобритания цената на 625 хил. полици вече е базирана на данни от черни кутии в автомобилите.

Поведението на шофьора е водещо и все повече ще се взима предвид при определянето на цената на “Гражданска отговорност”, каза Бойко Атанасов.

Първа стъпка в тази посока у нас е проектът за системата “бонус-малус”. Като идеята е при определянето на цената да се вземат предвид само 15 по-тежки от съществуващите около 240 нарушения в Закона за движение по пътищата. Проблемът е, че много шофьори получават глоби, защото камера ги е снимала с превишена скорост на място, което не предполага съществуване на ограничение от 30 км.\ч. или 50 км.\ч.

Идеята е през следващите години към “бонус-малус” да се добавят и наказателни точки за причинени щети от шофьорите.

И в момента някои застрахователи искат по-висока базова цена на полицата от шофьори, които са причинили катастрофа и са ползвали обезщетение по “Гражданска”.

Проблемът е, че няма централна база с данни и човек просто трябва да смени компанията, за да има по-евтина “Гражданска” дори, ако през предходната година е направил катастрофа. Целта е през следващите години при определянето на цената на полицата да се взимат предвид причинените щети 5 години назад.

От КФН искат системата “бонус-малус” да бъде въведена като превантивна мярка срещу по-рисковите шофьори. България е на първо място в ЕС по жертви на пътя с двойно повече загинали спрямо средното ниво в ЕС. През миналата година у нас са загинали 611 души, а 8466 са тежко ранени.

Предстои да стартира официалният едномесечен срок за обществено обсъждане на “бонус-малус”, след което наредбата официално ще бъде приета.

Ако тя влезе в сила от 1 март 2020 г., ще има 12 месеца, през които ще бъде важно дали човек прави нарушения на пътя.

След това на база на това има ли нарушения или не даден шофьор ще се определи неговият рисков клас и съответно цената на “Гражданска отговорност”.