Експерти и представители на институциите се обявиха за по-засилен контрол по пътищата и по-строги наказания за шофьори, които сядат зад волана след употреба на алкохол и наркотици.

Предложенията бяха обобщени в документ, озаглавен „Пътна карта за развитие на безопасността на движение по пътищата на България 2023-2024 година“. Документът беше обсъден на форум, организиран от Института по пътна безопасност, неправителствени организации, Прокуратурата и други институции.

Адвокат Костадин Узунов, който е бивш началник на сектор "Административно-наказателна дейност" в Пътна полиция – Пазарджик, обясни пред БНР, че се визират законодателни промени и по-точно наказателната репресия срещу шофьори, сядащи зад волана след употреба на алкохол или наркотици.

„Тези промени се предлагат от страна на Прокуратурата и се цели такива престъпления да се третират като умишлени, а не като извършени по непредпазливост, както е в момента. 

Тежките наказания обаче не водят до намаляване на съответния брой произшествия. Съсредоточаваме се върху последиците, а не върху причините за инцидентите. Неизбежността на санкцията и бързината, с която се налага, ще предизвика ефект. Това обаче не е достатъчно. Важна е също подготовката на водачите и работата на различните технически служби“.

Над 1 милион електронни фиша и 100 хиляди наказателни постановления не са връчени, отчете още той.

„Това показва невъзможността на МВР да организира този процес. Проблемът се свежда до един остарял механизъм по връчване на наказателните постановления и събиране на глобите. Той трябва да бъдат дигитализиран. Необходимо е също да бъде решен въпроса с постоянния и настоящия адрес. С отлагането на наказанието, остава усещането за безнаказаност.

Въпросът за имуществените санкции и отнемането на превозното средство в полза на държавата ще влезе в пряко нарушение на конституционните права на гражданите, смята адвокътът.

Налице е сериозен проблем заради възможността за отказ от изследване с алфа тест или тест за наркотици, и взимането на кръвна проба, обясни той слабостите в законодателството.

„В сегашния вариант се дава възможност за избор с какво да се изследва. Трябва да се разграничат нещата, ако се касае за рутинна проверка е едно, друга е тежестта на нарушението, ако водачът е участник в тежко пътно-транспортно произшествие. Трябва да се въведе задължително кръвно изследване при инцидент с жертви и пострадали“.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук