Гражданската вече мина 1000 лева, ето за кои шофьори
Някои застрахователи имали промоции за държавни служители, като отстъпката стигала до 20%
Сметките са за младеж на 20 г., чийто автомобил е с мощност над 118 киловата и с регистрация в София. Наличието на виновно причинено пътнотранспортно произшествие в последните 3 г. вдига още цената на застраховката – в случая с няколко десетки левове.
Традиционно младите водачи на възраст под 25 г. са смятани от застрахователите за най-рискови на пътя, защото те нямат достатъчно опит зад волана. Шофьорският стаж също влияе на цената. Карането в голям град като София, където трафикът е напрегнат, още повече оскъпява гражданската.
Оказва се обаче, че поскъпването на застраховката през последната година – от януари 2021 до януари 2022 г., по показател възраст на водача е най-малко именно при шофьорите под 25-годишна възраст.
Полицата за тях се е оскъпила средно със 7,13%, или 30,07 лв., и вече стига средно 463,78 лева. Това сочат изчисленията от онлайн калкулатора на платформата 24ins.bg.
Те са при следните допускания – МПС над 15 г., регистрирано в София, мощност на автомобила до 110 киловата (150 конски сили), гориво – бензин, шофьорски стаж на водача над 5 г., без ПТП през последните 3 г.
За сравнение, оскъпяването при водачите до 45-годишна възраст е доста повече – с 26,23%. Въпреки това те продължават да плащат по-малко спрямо младоците – средната цена за тази възрастова група към януари 2022 г. е 334,78 лева. Още по-силно е поскъпването на средната цена на застраховката за възрастовата група 45 г.+ - с 34,72%, или с близо 90 лева, до средно 347,29 лв.
Като цяло, вземайки предвид и трите възрастови групи, гражданската през последната година се е повишила средно с около 33 лева – от 320 на 353 лева.
Най-ниската цена е скочила от 199,80 лева на 240 лева, а най-високата от 948,85 на 1004,95 лева. В тази статистика са включени тарифите на 11 компании, но само за нови клиенти, тъй като при преподписване на договора с вече съществуващ клиент много застрахователи дават отстъпки.
Поскъпването на гражданската се обяснява с възстановяване на тарифите на нива, близки до тези отпреди пандемията. Локдаунът и въведените ограничения заради COVID-19 свиха значително пътуванията в началото, оттам намаляха и пътнотранспортните произшествия и щетите, които застрахователите плащат, особено тези в чужбина, където се плащат огромни обезщетения.
С възстановяване на пътуванията вече се вдига и гражданската.
Представители на застрахователния бранш обаче твърдят, че поскъпване реално няма, просто през януари са отпаднали някои промоции, които компаниите традиционно дават през декември. Поради тази причина клиентите остават с усещането, че тарифите са вдигнати, обясни Юри Копач, зам.-председател на Асоциацията на българските застрахователи.
Някои застрахователи имали промоции за държавни служители, като отстъпката стигала до 20%. Имало и отстъпки за нови клиенти с до 15%. Промоциите традиционно се дават в края на годината, за да се привлекат повече клиенти.
Според Копач с тях водачите могат да си спестят доста сериозни суми, като не е задължително застраховката да изтича точно в края на годината, както беше навремето – тя може да се сключи с отлагателен период и да влезе в сила на по-късна дата.
Три пика на сключване на полицата
По думите на Юри Копач сключването на „Гражданска отговорност“ има три пика през годината. Единият е през август, когато с фалита на компанията „Олимпик“ около 200 000 нейни клиенти излязоха на пазара.
Следващите два са през ноември и декември и са свързани с факта, че в миналото застраховката изтичаше в края на всяка година и се подновяваше от 1 януари. Макар това да отпадна, все още полиците на много хора са така, обясни Копач.
Хоум офисът не намали трафика
Хоум офисът не е намалил трафика, хората си карат колите, коментира още Юри Копач. Връщането на возилата по пътищата след първите месеци на пандемията вдигнало и щетите. Най-голям проблем за застрахователите са тези, причинени от БГ автомобили в чужбина, защото сумите на обезщетенията там са огромни.
Застраховател на българско МПС, причинило катастрофа в Италия, трябва да плаща стотици хиляди евро. Резервът, който компаниите отделят за катастрофи във Великобритания пък тръгва от 20 000 евро, още преди да са оценени щетите.
В чужбина се отчитат и много застрахователни измами, но дори да има съмнения за такива, правилото, залегнало в споразумението „Зелена карта“, е първо плащаш, после жалиш, коментира още Копач.
Последвайте ни
Мълчи народе поробЕни! Към светлия грабеж върви! Застрахователите ти таз сила нова, финансово ще те обезкости!
Аре да може да си правя поевтина застраховка без покритията на ш.ибаната ви, натресена зелена карта, при положение, че пари за винетка нямам, та камо ли на пти.ч.ка си лелина да пътувам с колата си!!!!
браво само така! рейсърите педалчета ще го духат сега!
Узаконено кожодерство! От август 1973г. съм шофьор и от тогава карам кола. Ха познайте колко пари съм дал от тогава досега за застраховки за четирите коли,които съм карал? (Волга,Лада,Хонда,БМВ) Абсолютно безобразие! Нямам произшествие за тези години и не съм ползвал и стотинка от кожодерите(застрахователите). Напомня странно за застрахователите с бухалките(задължително)!
Не лъжи хората при социализма застраховка " ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ " просто нямаше....
То по време на застрахователите с бухалките беше подобре, отколкото след тях, с тия с финансовите бухалки.
То по време на застрахователите с бухалките беше подобре, отколкото след тях, с тия с финансовите бухалки.
Аз да говоря за гражданска само,тогава всичките бяха обединени в едно.
...еееехххх що не съм на 20 да съ фуча по улиците и булевардите като едно време и 2000 щях да им дам, добре ,че по наше време нямаше кой знае кви коли сега за 510 х.лева си земаш по 200250 коня някой приличен дарак, па ги и чипират и валове и кулери...ама който иска да съ изреже хилядарката не би го спряла.....
Ма за дебилите и 3000 да я направят! Става въпрос за обикновени хора какви да са сумите, и да има ли задължителни застраховки изобщо, а не за видиотени гъзари!