Продавачки по магазините са инструктирани от собствениците да изтощават от преговори и разправии клиентите, които искат да върнат купена стока и да си вземат парите обратно. Това разкриха търговци”.
В магазин за маркови очила със средна цена около 300 лв. за чифт заявиха, че само от собственика зависи дали ще бъдат приети обратно очила и парите за тях да бъдат върнати, но е малко вероятно. На въпроса как той приема текста в Закона за потребителя, задължаващ го в седемдневен срок да върне сумата без уговорки, момичетата отговарят, че шефът им ще стане &bdquo;неоткриваем&rdquo;, а те ще твърдят, че без негово нареждане нищо не могат да направят. &bdquo;Хората не разполагат с толкова много време, че да дебнат наоколо с часове&rdquo;, коментират търговките пред &quot;Монитор&quot;.<br /> <br /> В гръцки магазин за чанти продавачките обясняват, че им е наредено да изтощят до такава степен с преговори всеки, който иска да си върне стоката, че дори да не му хрумне за Комисия за защита на потребителите (КЗП). Ако клиентът се развика, няма проблем да срещне още по-суров отпор, но пари няма да върнат, защото такава им била политиката.<br /> <br /> В родна верига за модно облекло също посрещат на нож въпроса за връщане на стока. Нямали такава практика, в краен случай можели да я заменят в знак на добро чувство. Напомнянето на потребителския закон не върши никаква работа, макар да знаят за КЗП. След малко размисъл признават, че ако клиентът е много настоятелен, може и да му върнат сумата, но след като до последно са го карали да избере друга стока. На практика в обикновените магазини приемането на нежелана стока и връщането на парите за нея зависи изцяло от личното решение и кефа на собственика. Няма никаква връзка между това дали става дума за скъпарско място, където чифт обувки са 400 лв., или евтино, където обувките ще са 40 лв. <br /> <br /> Най-благосклонни към разколебаните си клиенти са представители на големите вериги за младежка мода в моловете, защото предлагат почти народни цени. В една от тях управителят обясни, че безпрекословно връщат парите, независимо за каква стока се отнася или колко са отказаните артикули, стига да не са носени. При това не са поставили срок, в който това да бъде направено, но все пак да е в рамките на сезона.<br /> <br /> &bdquo;Хората изпитват спокойствие от факта, че могат да върнат всяко нещо, и купуват много по-смело, ние всъщност така продаваме повече&rdquo;, каза младата управителка. Засега недоразумения възникват със западни клиенти и най-вече с американци, които в своите държави купуват стоки, носят ги няколко дни и след това ги връщат. У нас това не се приема от нито един търговец. Западняците не остават много доволни, но се примиряват с положението.<br /> <br /> В друга младежка верига по американски почин силно се увеличава броят на клиентите, които пристигат с касовата бележка и искат да сменят стоката с друга. Ако обаче някой иска да връща, не му отказват, стига етикетът да е непокътнат върху дрехата. Всъщност на такава размяна са най-склонни в повечето търговски обекти. Може би най-лесният механизъм за разпознаване на благосклонните и непреклонните търговци е в произхода: гръцки и български магазинери се опъват до последно, склонни са дори да изгонят клиента или да го обидят. В тези, които излъчват френски или италиански шик, са готови да преглътнат връщането на парите за нежелана стока. В лъскав магазин с италиански дрехи елегантна продавачка учтиво обяснява, че преди да върнат парите на клиент, който се е отказал от закупена (или подарена заедно с касовата бележка) стока, първо ще опитат да предложат нещо друго. Убеждението е част от изпитание, на което клиентът трябва да е психически готов, защото ще му покажат почти всички други артикули на подобна цена.<br /> <br /> На този етап пазаруването по интернет е по-сигурно и дава повече гаранции и права на потребителите, отколкото покупките в обикновените магазини, показа проверка на &ldquo;Монитор&rdquo;. Легитимните търговски сайтове с големи букви изписват на страницата си, че закупената стока може да бъде върната в седемдневен срок и парите за нея ще бъдат възстановени. Минусът идва от пощенските разходи за връщане на артикула, но поне разчитате, че ще си получите парите обратно.<br />