Има оплаквания на граждани, че фирми за събиране на дългове упражняват непрестанен психически тормоз върху тях и техните близки чрез всекидневни и многобройни обаждания при това рано сутрин или късно вечер, в празнични и почивни дни, както с чрез заплахи.

Това гласи становище на омбудсмана на България Диана Ковачева по внесените в парламента от депутати от ГЕРБ промени в Закона за защита на потребителите, пише "Труд".

Предложението на депутатите предвижда колекторите да може да звънят от 8 до 20 часа в работни дни, а в неработни от 10 до 14 ч. и от 16 до 18 ч.

Други оплаквания на гражданите от колекторски фирми са свързани с начисляване на такси и неустойки, които не са предвидени в основния договор, и липсата на информация относно задължението, което според тях необяснимо нараства.

Хората се оплакват и от това, че за събиране на колекторски фирми прехвърлят задължения с изтекла давност, както и че не ги уведомяват, че дългът им е прехвърлен.

Затова омбудсманът подкрепя предложението на депутатите вземанията от потребител да не може да бъдат прехвърляни, освен ако той не е дал изричното си съгласие в писмена форма.

Омбудсманът защитава идеята, че съгласието за прехвърляне на вземането не може да бъде част от общите условия на договора, които потребителите не могат да променят, и с които те не винаги се запознават подробно преди подписване на договора.

Предвид оплакванията на граждани, че не получават точна информация какво са изплатили и какво още дължат, омбудсманът подкрепя предложението на депутатите при прехвърляне на дълг за събиране от колекторска фирма потребителят да получава информация кой е новият кредитор, основанието и размера на дължимата сума.

Освен това в предложените промени е включено, че колекторската фирма не може да начислява такси, лихви и неустойки, които не са предвидени в основния договор.