НПО: Искането на Крум Зарков за орязване на прокурорския надзор за незаконни действия на институциите показва непознаване на дейността и функциите на обвинителите
Искането на служебния кабинет до Конституционния съд да обяви за противоконституционно правомощието на прокуратурата за надзор за незаконосъобразни действия на изпълнителната власт, показва същностното непознаване на дейността и функциите на обвинителите. Това гласи правното становище на Асоциация „Форум“, част от Гражданския съвет към Висшия съдебен съвет, до конституционните съдии.
Въпросът за прокурорския надзор за законност над работата на институциите бе поставен пред КС в средата на ноември от служебния кабинет, но самият текст на искането бе разписан от служебния правосъден министър Крум Зарков. Освен, че поиска КС да обяви за противоконституционен прокурорския надзор за незаконни действия на институциите, в искането на Зарков имаше и друг елемент – конституционните съдии за пореден път да тълкуват правомощията на главния прокурор и по-специално правото му да възлага извършване на проверки за спазване на законността във всички сфери на управление и на всички административни нива.
КС обаче отказа на служебния кабинет да тълкува правомощията на обвинител номер 1, като изрично подчерта, че те са достатъчно ясно разписани, както и че искането е пълно с ценностни оценки, вместо с аргументи за нуждата от задължително тълкуване. Така конституционните съдии допуснаха за разглеждане само тази част от искането, която се отнася до правото на прокуратурата изобщо да съблюдава за това институциите да не извършат нещо незаконно.
Сега от Асоциация „Форум“ изразяват категорично становище пред КС, че подобно правомощие на прокуратурата не просто не е противоконституционно, а дори е част от основните функции на обвинението, без които дейността му би била застрашена. „При осъществяване на дейността си прокуратурата действа в обществен и държавен интерес и нейното задължение като орган на съдебната власт е да предотвратява, констатира и реагира по принцип на всяко закононарушение (като родово понятие) в съответствие с предвидения за това процесуален ред“, пишат в становището си от организацията.
Те разясняват и, че е напълно погрешно разбирането на вносителите, че според Конституцията прокурорите разполагат с правомощия само в рамките на наказателния процес. „По силата на Конституцията и законите на прокурора е предоставено правомощието да изгради извод не само за осъществено престъпление, но и за извършено административно нарушение и да откаже да образува наказателно производство или да го прекрати, като изпрати материалите на съответния административнонаказващ орган (член 21, алинея 1, точка 1 и член 243, алинея 1, точка 3 НПК). В определени от закона случаи прокурорът е и административнонаказващ орган“, гласи становището на „Форум“.
Според правните експерти именно поради това в съответните закони е предвиден и специален ред, по който прокуратурата може да възлага извършването на ревизии, инспекции и проверки, както и да изисква заключения и доклади, и др. подобни и да ползва събраните данни за определени проверки или разследвания. „Възлагателната функция на прокуратурата не е решаваща, а сезираща, обоснована от необходимостта за извършването на задълбочена преценка за наличието или не на престъпление“, подчертават юристите от организацията.
Те посочват още и, че прокурорът по закон и Конституция може да установи основания, налагащи неговата намеса в други сфери на закононарушения, свързани с гражданския и административния процес, включително и за да ги предотврати. Именно поради това контролните органи и длъжностни лица имат задължение да уведомяват прокуратурата не само за закононарушения, които съдържат данни за извършено престъпление, но и за други правонарушения.
„Напълно погрешни са съображенията в отправеното искане за противоконституционност, доколкото те изобщо не разглеждат целия обхват на задължението на прокуратурата да следи за спазването на законността във всички конституционно и законово предвидени области“, пишат в заключение от Асоциация „Форум“ и допълват: „Именно поради това и твърденията, че административният надзор на прокуратурата над административните органи е разширен спрямо предвидения в Конституцията, е дълбоко неверен“.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук