Спецсъдии през сълзи за съдебната реформа: Критериите за преназначаване на магистрати са шокиращи

Дълбоко не се разбира работата ни, говорят се глупости за подслушванията

До часове мнозинството от депутатите в Народното събрание ще гласува в пленарна зала закриването на специализираните прокуратура и съд, пише "Труд". 

Преди седмица на заседание на Комисията по конституционни и правни въпроси, продължило близо 9 часа, депутати от Продължаваме промяната (ПП), БСП, Демократична България, Има такъв народ и Възраждане показаха, че аргументите на магистратите срещу закриването на специализираното правосъдие за тях са без значение и че приемането на първо четене промените в Закона за съдебната власт (ЗСВ) е предизвестено. Някои демонстрираха явно нетърпение, дори опитаха да ограничат изказванията на магистратите и желанието им за дебат срещу недомислените реформи.

Въпреки това две съдийки от специализирания съд - Вилислава Ангелова и Пенка Велинова, гледали с години десетки тежки дела срещу организираната престъпност и корупцията, направиха силни и емоционални изказвания в защита на колегите си от специализираното правосъдие. Двете са с опит в гилдията.

Съдия Вилислава Ангелова, която почти се разплака в парламента, е гледала дела срещу наркобанди, мрежи за трафик на хора и склоняване на жени към проституция, делата “Миню Стайков” и “Ценко Чоков”. Тя бе съдията, който оправда на първа инстанция бившите министри Симеон Дянков и Трайчо Трайков и издателя Иво Прокопиев.

На съдия Пенка Велинова пък неведнъж се е падала отговорността да гледа искания за мерки за неотклонение на обвиняеми по знакови дела. Тя гледа делото срещу бившия шеф на ДАБЧ и още трима за участие в организирана престъпна група, създадена с цел искане и получаване на подкупи, търговия с влияние и пране на пари.

Изказванията на двете пред парламентарната правна комисия предизвикаха силен отзвук не само сред юридическата общност, но и сред широката общественост и затова ги публикуваме с малки съкращения.

Съдия Вилислава Ангелова: Законопроектът за закриването на специализираното правосъдие съдържа репресивни и реваншистки норми за съдиите

Аз съм редови съдия в Специализирания наказателен съд, преди това съм била следовател и прокурор. Ще изложа накратко причините, които доведоха редовите магистрати в залата ви - те не са политически, а правни. Ще се отнасям към вас не като към политици, а като към правно грамотни хора.

Беше обсъден един законопроект, а се внесе друг. В параграф 41 от законопроекта са внесени взаимоизключващи се разпоредби. Докато в ал. 1 се препраща към чл. 194 от Закона за съдебната власт (ЗСВ), според която следва да бъдем преназначени от ВСС на разкрити длъжности в равен по степен орган на съдебната власт без конкурс, по възможност в същия апелативен район, то в ал. 1 се разширява териториално апелативният район до територията на цяла България.

В същото време се стеснява и ограничава областта на назначаването ни, тъй като вместо предвидената в закона възможност да бъдем преназначени в каквито и да е отделения - наказателни и граждански, се разписва специален, по-неблагоприятен за специализираните съдии режим, като се разкриват места само в наказателните отделения на окръжните и апелативни съдилища.

Така значително се ограничават възможностите, предвидени в чл. 194 от ЗСВ, за назначаването ни в съдебния район, в който работим. Тоест - внесеният законопроект е специален и съдържа извънредни, репресивни, реваншистки норми по отношение на съдиите от закривания съд, в противоречие с чл. 194 от ЗСВ. Налице са взаимоизключващи се норми, съдържащи се в алинеите на параграф 41. Това ще затрудни и ще направи невъзможно приложението им, като ВСС ще бъде поставен в позиция на невъзможност да удовлетвори хипотезите на ал. 1 и ал. 2 на параграф 41 едновременно. Тоест - каквото и да реши ВСС, ще сгреши и решението му ще бъде атакуемо.

Още по-стряскащо е съдържанието на критериите в ал. 5 на същия параграф. Разпоредбата на чл. 194, ал. 1 от ЗСВ, според която следва да бъдем преназначени, твърди, че ще бъдем преназначени без конкурс. В същото време се определят критерии, което само по себе си вече е конкурсна процедура. Шокиращи са самите критерии, те са невиждани и нечувани в конкурсните процедури за магистрати. Единият е стаж само в съдебната система, тоест стажът като прокурор и следовател не се зачита. Този критерий е силно дискриминационен, необоснован и никога не се е прилагал в никакъв конкурс за магистрати, защото не отчита очевадни факти - доколко един прокурор в София е по-малко квалифициран от такъв в малко градче. Не се отчита колко безценен е опитът като следовател и прокурор за един съдия.

Когато един магистрат е минал през различните магистратски длъжности, е имал шанса да събере безценен опит. Опит, който не е описан в НПК и учебниците. Това е практиката, без която теорията си остава само теория. Днес тук слушахме само теория, никой от вас не ни попита какви са реалните проблеми в нашия съд, реално какво се върши и как.

Има и още един странен критерий - за стаж в същия съд. На този критерий отговарят само 2-ма магистрати. Абсурдно е да се приемат критерии изобщо, но от изброените нито един не е обективен и реален, каквито биха били броя на приключени дела, бързина, брой насрочени заседания, срочност.

Когато сме се явявали на конкурсите за този съд никой от нас не е знаел, че ще бъде закрит. Участвали сме в конкурс с оглед местоположението на съда, като сме съобразили целия си житейски статус. А именно - дом, малолетни деца, съпрузи, родители. Ние не сме в началото на кариерата си, безумно е в края на кариерата ни да бъдем изселвани, където никъде не сме стъпвали. Аз съм родена на “ул. Черковна” 78 (в София). Къде ще ме запратите, уважаеми дами и господа, с малолетно дете и го гледам сама.

Това се явява репресия, несправедливост не само по отношение на нас, но и на семействата ни. Това е удар върху статута ни като магистрати. Ставащото ще бъде прецедент, всеки нов парламент ще открива и закрива съдилища, а магистратите ще бъдат заточвани далеч от семействата си. В този случай не става дума за магистрати с няколко години стаж, а за магистрати с ранг “ВКС” и със стаж 20-30 г. в съдебната система. При приемането на законопроекта, в разрез с всякакви представи за законност не съм убедена какво би било вътрешното убеждение на отделните магистрати относно приключването на делата, които са причина за интернирането ни.

Нека приемем, че си затворите очите за случващото се с нас. Ще заемем места в съдебен район, където наши колеги също се надяват на кариерно развитие, но с нашата поява, ние ще заемем местата им. За съдбата на делата е ясно - от 1 година съдебните заседания се провалят, никой не се явява и няма сила, която да накара подсъдимите да се явят при положение, че ние ще бъдем изселени. Обръщам се към вас като магистрат към юристи и моля за разписване на прозрачни, законни и недискриминационни правила.

Съдия Пенка Велинова: Нарушавате правата ни и ние ще си ги потърсим

Присъстваме на една странна процедура, в която чухме решението, преди изобщо да можем да изложим аргументи. Действително изложили сме писмени, но не знам доколко някой ги е прочел, защото продължавам да чувам в тази зала неща, които не отговарят на истината.

Многократно се заяви от нашите представители, че в мотивите към законопроекта и в оценката на въздействието има откровени лъжи и манипулации. Адвокат Лулчева каза, че сме превърнали парламента в място за изслушване на статистики. Извинете, адвокат Лулчева, но ние като юристи сме свикнали когато се отправят към нас някакви конкретни обвинения, да се произнасяме по тези обвинения. Прочетохме мотивите към законопроекта, оценката за въздействие и написахме становища въз основа на тях. Ако има други, скрити мотиви, то те не са ни сведени до знанието. Има една прекъсната комуникация между нас и другите представители в тази зала, които не са съдии. Ние говорим за конкретни неща от нашата работа, искаме да покажем, че това, което пише в мотивите, не е вярно. Не е вярно, че смесването на критериите за специализация по материя и по предмет е отчетено от европейските институции като някаква колизия и че нарушава правовата държава, каквито твърдения се съдържат в мотивите.

Не е вярно и че европейските институции са насочвали пряко критики към Специализирания съд. Има няколко положителни становища за работата на този съд, но критика - няма. Няма да намерите такава в нито едно от становищата на Европейската комисия. Искаме да кажем, че това е лъжа. Статистиката, която се тълкува в мотивите и в оценката, е манипулативна, както по общия брой дела, така и само по наказателните от общ характер, Специализираният наказателен съд е един от най-натоварените. Това е видно от отчетите, които са публични на сайта на Висшия съдебен съвет. Манипулативно е представено усещането на обществеността за липса на борба с корупцията, защото то не е относимо специално към органите на специализираните съд и прокуратура, те се занимават съвсем отскоро с тази материя и се изисква един значително по-голям период от време, в който да бъде дадена възможност да се работи по начина, по който се работи, за да може да се види резултат. Няма как за 4 г. да се усети особено голяма ефективност. Когато в мотивите на един законопроект и в оценката за въздействие се лъже и се поднася изкривена информация, това няма как да е законна процедура по промяна на закон.

Искаме да сме наясно защо се прави това нещо, а от мотивите към проекта не става ясно защо се прави. В оценката за въздействие не става ясно. Казвате -“ние сме поели ангажимент към нашите избиратели”. Как ги поехте тези ангажименти? Какви данни поискахте? Моля председателите да кажат, някой искал ли е информация за работата на съда! Никой не е искал. Някой дошъл ли е да попита какви дела се гледат, за какви престъпления, какви актове се издават. Никой - абсолютно. Какво знаят четирите партии, на които сте представители, за работата на този съд, след като сте поели ангажимент да го закриете и сте го включили в своята програма? За това се изискват експертни знания по наказателно право и наказателен процес. Имате ли представа колко глупости изслушах в тази зала? Не говоря само за терминологични глупости. Има дълбоко неразбиране за това в какво се изразява работата на Специализирания наказателен съд. Има дълбока неяснота какви престъпления се разследват в Специализирания наказателен съд.

Говорят се какви ли не глупости за специалните разузнавателни средства (СРС). Били подслушвани 1000 души по дело за държавен преврат. При 3000 разрешения годишно от Специализирания наказателен съд, това значи, че за 1 година там обект на такива мерки са били не повече от 1000 лица. Прокуратурата безконтролно подслушвала по дела за държавен преврат. Извинявайте, това са безумия. Ние нямаме възможност и да се защитим, защото нямаме право да изнасяме информация как се слуша, по какви дела се слуша. Просто седим и слушаме едни празни приказки, които не почиват на нищо. Както не почива на нищо това, което заявиха господата, които казаха, че са поели ангажимент пред избирателите си да закрият тези структури. Не може да се поемат такива ангажименти, когато става въпрос за експертна дейност.

Няма нищо извънредно и специално в Специализирания наказателен съд. Това е съд, в чиято работа има и положителни и отрицателни моменти, както във всеки друг съд. Ако утре установите, че в работата на някой окръжен съд има някакви неправилни произнасяния и, ако да речем, установите, че адвокатите не са доволни от това как се произнася този съд, какво? И него ли ще закриете? Няма как? Това е абсурдно.

Има дълбоко неразбиране за работата на този съд, за делата. Огромна част от неговата работа касае дела за организирана престъпност, която засяга хората по малки населени места, които нямат абсолютно никаква възможност да се защитят. Става въпрос за криминални престъпления, за разпространение на наркотици, за трафик на хора, за трафик на органи. Има дела за изнудвания. Това са чисто криминални престъпления. За какви политически зависимости говорите? За какъв политически натиск? За какво изобщо се говори в нашето Народно събрание - недоумявам.

По отношение на преместването на магистратите смятам, че разпоредбата, която е въведена, е противоконституционна, противно на това, което каза съдия Атанаска Дишева. Да, изисква се съгласие от магистратите да бъдат преназначени в който и да е друг съд - на по-високо, по-ниско или каквото и да било друго ниво, защото става дума за несменяеми магистрати. Те не могат да бъдат уволнени от ВСС. Не могат да бъдат принудени да подадат заявления за места, на които не желаят да правораздават. Когато са кандидатствали в Специализирания наказателен съд (СНС), те са имали предвид не само длъжността, но и мястото на работа. Това е населеното място, в което се намира съдът. При необходимост от преместване на този магистрат в друг съд, трябва да има неговото съгласие и изрично заявление. Няма как да принудите магистратите от СНС да кандидатстват за места извън София, ако не желаят. И няма как ВСС да ги преназначи без тяхното съгласие. Няма как да кажете, че се касае за процедура по чл. 194 от ЗСВ, а да правите напълно нова процедура. Или е по чл. 194 или не е по чл. 194. Няма как да кажете - то е чл. 194, но малко по-различна хипотеза на същия член. Освен това не се касае за конкурс, на който магистратите трябва да се явяват, касае се за преназначаване. В Конституцията изрично е записано, че назначаването, уволняването, преназначаването на магистрати се прави от ВСС. Оставете на ВСС да реши какви правила и какви критерии да приложи. Нека той да реши кой къде ще преназначава и да си създаде процедурата. Няма нужда законодателят да създава процедура за преназначаване. Назначаването на магистрати в Конституцията изрично е право единствено и само на ВСС.

Това не е конкурсна процедура. Ние не се явяваме на конкурс за преназначаване. Не се бъркайте в работата на съдебната власт и оставете кадровия орган на съдебната власт да ни преназначи, да си направи правила. Дали ще е следващият, след като така или иначе сте решили, че ще закриете този съд с тези мотиви или не, няма значение.

Цялата тази законодателна процедура нарушава правата на магистратите, които работят в този съд. Освен магистрати, те са и хора и имат човешки права. Не може върху тях да се изсипе такава кал - как едва ли не са подлоги на политическата власт, че извършват поръчки и т. н., което ясно се вижда от мотивите на законопроекта. Едва ли не магистратите в този съд нарушавали принципите на правовата държава. Не може да се говорят такива неща за български магистрати, без да почиват на някакви обективни данни. Ако някой някъде е направил нарушение, то е направено от конкретен човек. Докажете го. Посочете го. Недейте да хвърляте такова петно върху магистратите от Специализирания наказателен съд, защото това е начин да създадете негативно обществено усещане и съответно някаква обществена опора за това, което така или иначе сте решили да направите. Нарушавате правата ни и ние ще си ги потърсим, може да бъдете сигурни.