В две зони на София колите ще се движат със скорост еднаква с велосипедите. „Идеята е скоростта на автомобилите да се уеднакви с тази на велосипедното движение, както и с това на тротинетките, което е около 20 км в час, а колите да се движат с не повече от 30 км.

Така се избягват инциденти и трафикът се успокоява. Затова и зоните се наричат „успокоени“, коментира за „Монитор“ зам.-председателят на транспортната комисия в Столичния общински съвет Зафир Зарков, който уточни, че това е практика в големите европейски градове.

Той е категоричен, че намаляването на скоростта няма как да предизвика тапи, тъй като става дума за вътрешноквартални улици.
Зоните ще се въведат в широкия център и проектът за две от тях вече е готов. Първата е по малките улици между булевардите „Пенчо Славейков“, „Прага“, „Скобелев“ и „Витоша“, а втората между булевардите „Христо Ботев“ и „Патриарх Евтимий“, както и улиците „Алабин“ и „Ангел Кънчев“.

„За всяка трансформация в трафика има период на привикване и това е нормално. Впоследствие хората се убеждават, че промените са добри и започват да ги харесват“, смята Зарков. Според него това се е случило и с ул.“Съборна“, която вече е пешеходна. За „Витоша“ в пешеходната част също имало съпротива, а сега е една от любимите на софиянци улица.

По повод споделеното движение на велосипеди Зарков уточни, че са уточнени 33 точки, в които ще могат да се наемат колела. Проектът за общинската концесия се забавил заради обжалвания, но вече е минала трета инстанция и няма пречки пред осъществяването му. Фирмата концесионер ще плаща концесионна такса и ще получи право да разположи рекламни материали.

„По отношение на тротинетките настоявахме да се наемат и оставят в определени точки, както и велосипедите, за да няма захвърлени по улиците“, каза още Зафир Зарков. Виена наскоро приела софийския модел, тъй като и там в началото се получил хаос с двуколесниците. Точките на споделено движение за тротинетките досега не можеха да се определят точно, тъй като нямаше законова уредба за тяхното движение. Тя вече е факт и общините ще трябва да изготвят своя наредба, с която да се регламентира регистрационният режим на споделеното движение с тротинетки, бройката им и точките, в които те се наемат и оставят.