Ударихме дъното: Джигити карат с точки под нулата

Макар и рядкост, случаите са факт, въпреки че законът ясно казва, че при загуба на всички контролни точки водачът трябва да остане без книжка

Нарушители рецидивисти по пътищата карат с отрицателен брой контролни точки, пише „Телеграф“.

Макар и рядкост, случаите са факт, въпреки че законът ясно казва, че при загуба на всички контролни точки водачът трябва да остане без книжка.

Система

Точковата система у нас остава в сила и след като хартиеният талон отиде в историята. Премахването му касае само материалния носител, но „талонът“ остава виртуален, а броят точки се води в КАТ. Съгласно Закона за движение по пътищата всеки водач, придобил правоспособност, получава 26 контролни точки. Ако няма нарушения през първите си две години шофьорски стаж, точките му „скачат“ до 39 – максималния размер по закон.

През шофьорския си стаж водачите могат да губят точки за различни по вид нарушения, като най-много точки отхвърчат заради каране пиян или дрогиран (10/15 т. за първо/второ нарушение). Най-малко точки пък - пет, се отнемат за преминаване през жп прелез при спусната бариера. Когато точките стигнат до 0, водачът губи книжката си и е длъжен да я върне в съответната служба на МВР, казва Законът за движението по пътищата.

Практика

„Казва, но нещата често не се случват така. Има много случаи на водачи, които въпреки че имат нула контролни точки, продължават да шофират. И не само продължават да шофират, а и продължават да правят нарушения. И в редица случаи, вместо КАТ да отнеме книжката им, продължава да им пише актове и да им отнема точки. И какво става, като отнемеш точки на човек с нула точки?“, реторично пита шефът на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) Красимир Георгиев.

Според него практиката де факто обезсмисля точковата система. 

Смисъл

„Идеята на тази система е в някакъв момент да загубиш точките си и да ти се отнеме книжката. Идеята не е КАТ да продължава да пише актове и да отчита дейност, докато нарушителите хвърчат по пътищата“, добави Георгиев.

Като проблем Георгиев определи и пречките, които КАТ често поставя пред желаещи да възстановят точките си водачи. Въпреки скорошното съдебно решение, че КАТ няма право да отказва административни услуги като средство за натиск хората да си платят висящи глоби, практиката продължава. 

„Телеграф“ зададе съответните въпроси към МВР по темата и ще публикува отговорите веднага щом се получи позиция.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук