Пловдивски деца си правят зловещи шеги като „звънят на смъртта“. Краткият номер 1000 се набира от всякакви GSM-и, без значение кой мобилен оператор ги обслужва. Чува се пронизителен пищящ шум, наподобяващ развалена радиостанция, съобщава Марица.


Дечурлигата са нарочили номера за връзка с Жената с косата. Включено на високоговорител, звукът наистина е плашещ, сигнализираха разтревожени майки на третокласници. Родителите се опасяват още, че неудачната занимавка на децата им товари с допълнителни пари сметките за телефона.

Служители на мобилните оператори обясниха, че това е несъществуващ номер. В А1 заявиха, че номерът не е техен, а в Теленор - че за пръв път чуват, че хлапета въртят нарочно четирите цифри с цел да се плашат взаимно.

Не можаха да кажат дали обажданията се заплащат. От колцентъра на компанията посочиха, че от 1000 те могат да изпратят sms, но получателят не може да отговори.

В корпоративния сайт на компанията обаче стои в архив публикация от края на 2014 година, когато обясняват, че свързването през номер 1000 се осъществява чрез технологията CSD.

"Скоростта на предаването на данни е по-бавна и таксуването се извършва според времето, през което сте били свързани, а не според обмененото количество данни".

Пловдивската медия си направи експеримент, като набра краткия номер и чрез приложението My Telenor засече дали сметката набъбва.

Оказа се, че за 20 секунди "разговор със смъртта“ са начислени 5 стотинки. Това значи, че минутата излиза 15 стотинки. Позвъняването до 1000 не се покрива от безплатните минути на абоната, показа още опитът ни.

По подобен начин стоят нещата и за универсалните телефонни номера, които започват с 0700,  и за другите с добавена стойност - 090.

Първите ги ползват важни институции и фирми като НАП, НОИ, БГ Тол, ЕВН и други и въпреки че пише, че са на цената на един градски разговор, това е така само ако се набират от стационарен телефон.

Мобилните оператори категорично ги изключват от пакетите с безплатни минути и те въртят луди сметки.

Причината е, че всички институции поддържат автоматизиран набор от информация, която клиентът трябва да изслуша, а после при свързването с оператор разговорът може да продължи дълги минути. Всяка се тарифира спрямо индивидуалния план на потребителя, обикновено до 32 стотинки на минута.

Номерата, които започват с 0800, пък са за сметка на този, който търсим. Ето защо много малка част от фирми и институции ги използват.