30 процента от мандатите на местно ниво са купени, показва проучване на Института за развитие на публичната среда. Във всички изследвани пет общини респондентите твърдят, че всъщност става въпрос за наличието на конкурентни икономически интереси, които търсят представителство в местните органи и използват изборите, за да се позиционират по-добре.
Това обясни Антоанета Цонева, която представи доклада. <br /> <br /> Според нея само промени в изборното законодателство и неутрализирането на 300-те боса, тероризиращи местните общности, няма да решат проблема с корупцията на местно ниво и опорочаването на местните избори.<br /> <br /> <br /> Играчите в дадена община преди изборите си създават обединение от сходни интереси, под формата на местна предизборна коалиция или партия. Преди първи и втори тур те се спазаряват кой каква позиция ще заеме и така се договаря разпределението на местната власт, сочи още анализът.<br /> <br /> <br /> Цената за поддържането на стабилността на тези коалиции е корупционно управление на собствеността и насочването на обществени поръчки към съставящите &bdquo;разпределителните коалиции&rdquo;.<br /> <br /> Там се посочва още, че реконструираната картина на изборния процес 2007 &ndash; 2008 година ясно показва използването на престъпна организация за купуване и контролиране на местния вот с участието на криминалния контингент, чиято задача е да &bdquo;мобилизира&rdquo; избирателите. <br /> <br /> <br /> Проектът обхваща пет български общини &ndash; Несебър, Созопол, Казанлък, Петрич и Сандански. <br /> <br /> Според данните на института насилието неизменно съпътства изборния процес в граничните и черноморски общини. <br /> <br /> &bdquo;Никой не се опита да ни убеди, че изборният процес е протекъл по един прозрачен начин&rdquo;, коментира Цонева. <br /> <br /> Според&nbsp; нея може да се твърди, че в общинските съвети на петте изследвани общини са влезли съветници, чиито мандати са осигурени посредством купени гласове, контролиран вот и използване на принуда. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />