„Конституционната конструкция за служебно правителство е в разрез с това, което имаме в нашата Конституция. В момента виждаме, че това е част от проблема за разсичане на конфликта между институциите и протестиращите“.

Това каза пред БНР проф. Екатерина Михайлова, преподавател по конституционно право в НБУ, политик в годините на прехода.

Тя подчерта, че е убеден привърженик на парламентарната демокрация и парламентарното управление и допълни:

„Служебното правителство е изкуствена конструкция, която липсва в почти всички конституции, ползвани като основа за правенето на нашата.

То е с предназначението да подготви предсрочни парламентарни избори, но това е правителство, което има всички правомощия като редовното, но при него липсва възможността за контрол. Единственият, който може да го контролира, е президентът... Институтът на служебното правителство създава напрежение, а не решава проблеми“.

Според нея най-важното за едни избори е да има емоция, която да доведе избирателя до урните и то много хора до урните, като така купеният вот ще потъне.

По повод протестите проф. Михайлова посочи, че са налице две права – това на придвижване и това на събрание и манифестации:
„И двете права могат да бъдат ограничавани…

Според практиката на Европейския съд по правата на човека се казва, че правото на политическите права се ползва с висока подкрепа и ако затруднение за гражданите съществува, то в правомощията на органите, които решават подобни въпроси, тоест, кметът трябва да предприеме действия, които да облекчат ситуацията. Имаме конкуренция на две права едно към друго…

В нашата Конституция пише, че трябва да се спазва принципът на пропорционалност, тоест, да не се предприемат санкции към тези, които създават затруднения на други хора“.

В предаването „12+4“ проф. Екатерина Михайлова допълни: „Не смятам, че Конституцията е остаряла, но не означава, че в нея всичко е съвършено. Стара моя позиция е темата за прокуратурата, там трябва да има промени, да се търси нова отчетност. Не съм привърженик на изцяло нова Конституция и свикване на Велико Народно събрание“.

По повод процедурата по импийчмънт проф. Михайлова коментира, че „това е доста сложна и изисква високо мнозинство от 2/3 от народните представители да подкрепят такова искане“:

„Процедурата може да стартира, но се съмнявам, че ще приключи“.