Конституционалист обясни защо Радев трябва в петък да пристъпи към незабавно разпускане на НС
Процедурата на проучвателния мандат е уредена в Член 99 в Конституцията, каза Пунев
Съдбата на третия и последен мандат за съставяне на правителство в рамките на 47-ото Народно събрание ще стане ясна след заседанието на Националния съвет на левицата.
"Процедурата на проучвателния мандат е уредена в Член 99 в Конституцията. Тя е свързана с няколко последователни етапа. Сега се намираме в последния - финализирането на процедурата, защото първите два проучвателни мандата бяха неуспешни. Разликата между този и предишните два е, че докато при първия и втория президентът действа при обвързана компетентност, то третият не е обвързан със срок", обясни бившият конституционен съдия Благовест Пунев в студиото на BG On Air.
Той припомни, че срокът, в който третата политическа сила провежда консултации, е неограничен.
"Когато няма срок, трябва да се приеме, че има разумен срок. Ако се върне мандатът и не се представи кандидат за премиер в петък, това означава, че процедурата е приключена. И понеже няма срок, в който президентът трябва да действа в този случай, се приема, че той незабавно трябва да премине към разпускане на Народното събрание, назначаване на служебно правителство и насрочване на изборите", добави Пунев.
Той поясни, че ако през юли се разпусне Народното събрание, изборите ще бъдат в края на септември. Но ако това се случи в началото на другата седмица - то вотът ще е през първата седмица на октомври.
"Изборите се провеждат в неделен ден. Идеята е да са на 16 октомври, за да имаме действащо Народно събрание, което да свърши още някои неща, които са необходими. Няма основание президентът Румен Радев да задържи разпускането на НС, защото процедурата е изчерпана, макар че няма срок", подчерта бившият конституционен съдия.
Попитан в какъв срок и кога може да се случи изборът за нов председател на КЕВР, той отговори:
"Има няколко варианта - единият е отново да се повтори процедурата по избор по новите променени правила, което е най-правилното. Има и много голямо недомислие от страна на НС - при наличие на висяща процедура, изведнъж се внася предложение за изменение на закона. Процедурата не е приключила, а вече се променят изискванията. Другият вариант на действие е да се направи една поправка в закона за енергетиката, като се възложи на някой от членовете на комисия да изпълнява функцията на председател, докато се избере нов."
По думите му процедурата минава през 3 етапа - номинации, проверка дали кандидатът отговаря на изискванията и допуснатите кандидати се представят пред НС.