ПП позволи на зелената мафия да блокира проекти за пътища и хотели
Депутатите от регионална комисия приеха спорни промени в ЗУТ, могат да оспорват издадени вече разрешения за строеж и такива за ползване
Неправителствени организации, юридически и физически лица ще могат да обжалват изпълнението на големи инфраструктурни проекти, ваканционни хотели, инвестиции в предприятия, мини и десетки бизнес инициативи във всеки един етап на строителния процес.
Това приеха депутатите чрез изменения в Закона за Устройство на територията (ЗУТ) на последното заседание на регионалната комисия в парламента. Предложението за промяна на текстовете на нормативния акт е внесено от депутата от ПП “Продължаваме промяната” Александър Дунчев.
Ако народните представители в залата приемат решението на колегите си от комисията вече ще могат да се обжалват части от Общи устройствени планове, както и влезли в сила разрешения за строеж и дори разрешения за ползване.
При това абсолютно всеки, който каже, че е от “засегната общественост” ще може да направи това. Така докато едно дело приключи, може да се пуска нова жалба и проекти като магистрала “Струма” или инвестиция в животовъдно предприятия да стоят “на трупчета” с години, докато предприемачите се откажат от вложението си.
“Засегната общественост по смисъла на Закона за опазване на околната среда е обществеността, “която е засегната или с вероятност да бъде засегната, или която има интерес при процедурите за одобряване на планове, програми, инвестиционни предложения и при вземането на решения за издаването или актуализацията на разрешителни по реда на този закон или на условията в разрешителното, включително екологичните неправителствени организации, създадени в съответствие с националното законодателство”.
Текстът е лобистки, категорични бяха депутати от опозицията, които “Труд” потърси за коментар. От строителния сектор изразиха своите притеснения, че ако промените се приемат в този вариант, ще могат да се обжалват инвестиционни проекти не само преди започването им, но и в момент, когато предприемачите, общините или държавата вече са вложили милиони.
Зеленият октопод отново ще извива ръце на вложителите и ще иска пари под масата, за да не пуска жалби и да не проваля проектите ни, категорични бяха инвеститори, които “Труд” потърси и пожелаха да не се споменават имената им.
По този начин големи проекти могат да бъдат буквално затрити чрез поредица от жалби, след като в тях са инвестирани милиони или милиарди левове.
Новите разпоредби са предвидени за десетки проекти, които са включени в приложение 1 към чл. 92 и приложение 2 към чл. 93 на Закона за водите.
Така проектите, които НПО-та, физически лица и зелени организации ще могат да блокират по всяко време - от замислянето и дори в момента, когато вече са завършени и имат разрешение за ползвате, са десетки типове.
Сред тях са инфраструктурни инвестиционни предложения за изграждане на индустриални зони, търговски обекти, паркинги, летища, пътища, магистрали, жп гари, пристанища, язовири, ВиК инфраструктура, пречиствателни станции, защитни съоръжения срещу наводнения, трамвайни трасета, метро, нефтопроводи, газопроводи, акведукти, крайбрежни дейности за защита от ерозия, добив на подземни води, топлоцентрали, ВЕЦ-ове, съоръжения за производство на вятърна енергия, рафинерии за суров нефт, ядрени електроцентрали, инсталации за отработване на ядрено гориво, инсталации за обработване на метали, мини, електропроводи, тръбопроводи, съоръжения за съхранение на горива и други. Не е пощадена и частната инициатива, тъй като “зелени доброжелатели” ще могат да блокират, включително и на довършителния етап, след като вече са вложени стотици хиляди или милиони левове.
В списъка на проектите, които могат да бъдат заринати от жалби от екологични организации са промишлени предприятия и инсталации, екарисажи, депа за отпадъци, големи ферми за отглеждане на птици или свине, ваканционни селища и прилежащите им съоръжения, ски писти, ски влекове и лифтове, спортни или рекреационни комплекси, морски съоръжения, къмпинги, места за паркиране на каравани, комасация на земеделски земи, използването на пустеещи такива, първично залесяване, интензивно животновъдство или отглеждане на риби, сондажи, производство и обработка на метали, корабостроителници, производство и ремонт на самолети, предприятия от химическата, хранителната, текстилна, кожарска и дървообработваща промишленост, състезателни писти за мотори.
Така реално шепа “зелени” ще могат да диктуват развитието на цялата страна, как да живеят всички останали милиони българи, както и да съсипват бизнеси, които не са им по вкуса или не си платят, за да бъдат приети за щадящи околната среда, категорични бяха пред “Труд” бизнесмени.
Светослав Глосов, почетен председател на Камарата на строителите в България: Създават предпоставки за рекет
Това е много сериозен проблем. Би трябвало подобни жалби и усилия да се съсредоточат още при изготвяне на Подробните устройствени планове и всякакви съображения да бъдат отчетени там.
А не да се чака издаване на разрешение за строеж или за ползване и тогава да се оспорва вложението. Тъй като инвеститорите тогава вече ще са получили законови разрешения, ще са направили всички предпроектни проучвания, дори може да са завършили строителството.
И зад всичко това се крие много труд и вложени средства. Дори могат да възникнат случаи, в които предприемачите да бъдат рекетирани и заплашвани със завеждане на жалби.
Николай Нанков, депутат от ГЕРБ пред “Труд”: Поставят лобистки интереси над безопасността
Промените са меко казано абсурдни и ще блокират инвестиционния процес - ще се обезсмислят всички усилия за неговото облекчаване при запазване на обществения интерес. И природата, и интересът на гражданите са добре защитени и всички тези идеи са чист ПР ход на зелените, за да измият предизборно срама от коалирането си с БСП.
Засега единственият “принос” на зеленото управление в инфраструктурното строителство е блокажът на магистрала “Струма” през едно от най-опасните трасета у нас - Кресненското дефиле. Нека всички българи, докато се ядосват защо още нямаме аутобан там, да помнят, че е защото зелените поставиха своите лобистки приоритети над пътната безопасност.