Нов доклад наскоро представи най-старите градски магистрали, строени в Америка. Проучването е на неправителствения Конгрес за нов урбанизъм, в което се казва, че премахването на магистралите ще намали замърсяването, ще облекчи трафика и ще подобри здравето, пише profit.bg.

Повече от 200 000 мили пътища и мостове в САЩ са в лошо състояние. Според доклад на Американска организация на градските инженери, страната трябва да инвестира 3.6 трилиона долара с ремонт на пътища, жп линии, тръби, електрическа мрежа.

През годините се е смятало, че магистралите спомагат разрешаването на проблемите със задръстването. Доказателства от последните десетилетия обаче доказват обратното- докато разширяването на капацитета на една улица може да облекчи трафика през първите няколко години, то през следващите пет или десет вероятно ще има обратен ефект - тя се превръща в източник на редица проблеми – задръствания; ограничаване достъпа до територии заради малкия брой контактни точки; затрудняване на пешеходния достъп; замърсяване на въздуха.

Вече съществуват редица алтернативни магистрални проекти, които целят да направят града по-безопасно място за пешеходците, а градското планиране постоянно се променя. Днес основният проблем е как да се определи възрастта на магистралите. И ако някои градове инвестират в саниране на естакади, в арт инсталации и паркове под тях, от организацията искат да отидат още по-далеч и да премахнат магистралите изцяло.

Всъщност премахването не е нещо ново. Изследвания от градове като Сан Франциско показват, че разрушаването на повдигнати  магистрали може да има положителен ефект върху развитието без негативни последствия за транспорта.

За много от урбанистите замяната на магистралите с помощта на свързаните квартали ще помогне за намаляване на зависимостта ни от автомобили и ще окаже положително въздействие върху града.

От организацията идентифицират 5 различни пътища-от Калифорния до Ню Йорк, които имат най-вредно въздействие и трябва да се премахнат.

Scajaquada Expressway в Бъфало, Ню Йорк

Членове на общността и Scajaquada Corridor Coalition искат редизайн на магистрала, за да се намалят шумът, замърсяването и високоскоростният трафик. Вече са направени малки подобрения, скоростта е намалена от 80 на 50 кm/ час. Превръщането на високоскоростната магистрала в такава с ниска скорост започва през пролетта.

I-345 в Далас, Тексас

 

Тази магистрала е построена през 1973 година и за нейното оставане или разрушаване има две противоположни мнения. Реално бъдещето зависи от градската управа.

I-70 в Денвър, Колорадо

Департаментът по транспорта в Колорадо обяви план за 1.2 милиарда долара за събаряне на един от рушащите се виадукти на магистралата, да се махне част от нея и да се добавят още четири платна.

Планът предизвика дебат сред местните жители, тъй като магистралата влиза в три градски квартала. Организация, наречена Unite North Metro Denver, представи съвсем различен план – пренасочване на трафика на север и редизайн I-70 с възможност за колоездачна и пешеходна зона.  Привърженици на оставането на магистралата твърдят обаче, че тя е твърде важна да се събори, защото поема трафика за летището.

I-375 в Детройт, Мичиган

Според организацията разрушаването на магистрала в град, построен в голяма степен от и за автомобилната индустрия, може да изглежда малко вероятно. Привържениците на събарянето обаче казват, че замяната на магистралата с булевард може да намали замърсяването, да увеличи туристопотока и да съживи центъра на Детройт.

I-980 в Окланд, Калифорния

Сан Франциско е мястото, където бяха премахнати две магистрали и сега това се обмисля и за тази. Планът събира все повече поддръжници, включително и от кмета. Въпрос на време е да се осъществи.