Комитова каза кога ще е готова АМ "Хемус"
Регионалният министър увери, че ВиК дружествата няма да фалират въпреки "многото заварени проблеми"
Моите страхове за раздадените пари "ин хаус" се сбъдват. Преди се страхувах от естественото състояние "фалит", но не и от сакове с пари. Това заяви служебният министър на регионалното развитие Виолета Комитова при гостуването в Bulgaria ON AIR.
"За "Хемус" 10-15 фирми са получавали десетки милиони по процедурата "ин хаус", тоест без обществени поръчки. Общата сума е около 1 млрд. лв. и много се надявам случаят със саковете да касае една от тези фирми, а другите пари да се съхраняват и харчат по предназначение", каза министър Комитова.
По думите ѝ "Хемус" е започнат в първите 51 км, като участъците 1, 2 и 3 се строят, но при лотове 6, 7, 8 и 9 са спорни парите – не е имало спешна необходимост още през 2019 и 2020 г. да се раздадат.
"Първите 51 км на "Хемус" ще бъдат завършени през 2024 г. – по договори, които е сключила партия ГЕРБ. Следващите отсечки - 4, 5, 6, са в ускорени отчуждителни процедури, за които служебното правителство положи много усилия, за да може следващата година да се открие фронт за строителство", посочи регионалният министър пред Bulgaria ON AIR.
Най-тежко е обаче състоянието на отсечки 7, 8 и 9, стана ясно от думите ѝ.
"Едно трасе, което е било проучено от ГЕРБ, сега се оказа, че е проблемно от гледна точка на геоложката структура на подземните почви, че преминава през защитена територия и също така е в близост до специален обект, при което се налага това трасе да бъде променяно и отново да бъде проучвано", обясни министър Комитова.
Според нея не трябва да се говори общо за качеството на пътното строителство у нас.
"Има участъци, които са много качествено построени, имаме и някои с по-лошо качество. Това се вижда на първата година и за съжаление, имаме лоша практика да строим пътища, без да ги обезпечаваме с гаранционни срокове. Най-пресният пример е Чирпан - Стара Загора.
40 км обновихме от "Тракия", 207 млн. лв. струва общо като строеж, а няма гаранция. Това е сериозен проблем, който ние се борим да го преодолеем", категорична бе министър Комитова.
Регионалният министър засегна и темата с протестите срещу нея и МРРБ, като по думите ѝ стачкуващите фирми са правили ново строителство, маскирано като "текущ ремонт".
"Разликата е, че парите при текущия ремонт са 2,6 пъти повече, отколкото за ново строителство", изтъкна тя.
Министър Комитова коментира и качеството на пътя на магистрала "Струма". От думите ѝ стана ясно, че "Струма" всъщност не е магистрала и няма акт 16.
"И да имаше, надали катастрофата щеше да бъде избегната – става дума и за пожар", каза тя във връзка с трагедията край Боснек, при която загинаха 45 пътници на автобус.
Регионалният министър увери, че ВиК дружествата няма да фалират въпреки "многото заварени проблеми", като за целта служебното правителство е трябвало да създаде през "Български ВиК Холдинг" отделно дружество, което да купува ток за всички останали ВиК дружества.
"Нямам предложения от новата власт и се подготвям за сериозна почивка", завърши министър Комитова.