Здравко Димитров: След 2019-а Пловдив е по-разпознаваем пред света
Едва ли има друго място в света, където на толкова малко разстояние да срещнеш старини от толкова различни епохи
Пловдив е най-старият жив град в Европа, град с невероятно дадености да привлича туристи. Дарени сме от природата с тепетата и реката, от историята - с безбройните паметници от различни епохи, и от географията заради ключовото си разположение.
Едва ли има друго място в света, където на толкова малко разстояние да срещнеш старини от толкова различни епохи.
Имаме огромен потенциал, който обаче все още не сме развили. Тази година очаквахме огромен ръст на туристи около инициативата Европейска столица на културата. За съжаление прогнозите явно бяха твърде оптимистични и не се сбъднаха на 100%. Със сигурност обаче след 2019-а Пловдив е по-разпознаваем пред Европа и света.
Сега трябва да надграждаме, за да използваме инерцията. Забележителностите ги имаме - археология, Стария град, хълмовете и Римския стадион, двете базилики… Имаме ги вече и продуктите. Някои събития като Оpera Open, Сцена на кръстопът, Нощта на музеите и галериите имат своята вярна публика от страната и чужбина. Наложиха се и новите фестивали като Хилс ъв рок, Капана фест и Пловдив-мези и много други.
Има още десетки частни и обществени инициативи, като Дефиле на младото вино, Панаир на занаятите, с огромен потенциал да привличат туристи. За да дойдат гостите обаче, трябват четири неща - добра реклама, добри транспортни връзки, добри хотели и забавления.
Пътната и железопътната инфраструктура я имаме.
По отношение на транспорта големите резерви са в развитието на Летище Пловдив.
Хотелите ни стават все по-добри, ресторантите и другите места за забавления - също.
Големият проблем е в рекламата. И тук Общината е длъжник на бранша, който напоследък я изпреварва в креатива и инициативността. Именно затова сме се събрали тук, за да изслушаме каква е визията на Министерството на културата за развитието на туризма в областта и целия Южен Централен район, какво работи и предлага бизнесът и да разчертаем своите планове с какво можем да сме полезни, за да се утвърди Пловдив не само на думи, а и на практика като туристически център с международно значение.
От вас - хотелиерите, туроператорите, ресторантьорите, организаторите на фестивалите, искаме да чуем какво още трябва да се направи, има ли нещо, което ви пречи, и какво очаквате от местната и централната власт, за да се развивате.
Давайте своите идеи и нека след тази среща да излезем с общ документ, който да се превърне в основа за разписването на новата стратегия за развитието на туризма и това какъв да бъде Пловдив след 2019-а.
Другата идея е възстановяване на работеща дирекция по туризъм в Общината, която активно да презентира града с всички инструменти - участие в изложения, дигитален маркетинг и т.н.
Аз лично имам една идея, която ще споделя с вас и с министър Ангелкова.
Предлагам Пловдив да стане домакин на годишна конференция на туристическия бранш с участието на туроператори, която допълнително да популяризира района като интересна туристическа дестинация.
Според мен още в следващите месеци трябва да работим в следните посоки:
1. Изготвяне на 10-годишен план за развитие на туризма в Пловдив и областта
2. Културен туризъм
- Археология и история (имаме 706 паметника на културата)
- Съвременна култура - културен календар, местни артисти, художници и т.н.
3. Фестивален туризъм
4. Градът да си върне славата на спортен център с организиране на големи международни състезания на Гребния канал и Колодрума
5. Кулинарен и винен туризъм
6. Конгресен туризъм
7. Активизиране на връзките с побратимените градове
8. Уикенд туризъм
9. Развитие на Летище Пловдив като туристически хъб
10. Реални стъпки за развитие на туристически кадри в града - дуално обучение с активното участие на бизнеса
11. Възстановяване на работеща дирекция по туризъм в Общината.