Без диплома: Курс за книжка и за неграмотните!
Изпитът е непосилен, ако не можеш да четеш, казват от автошколите
Неграмотни мераклии да карат автомобил ще могат да се записват на курс за шофьорска книжка. Такава промяна в нормативната база е влязла в сила през декември, като реформата бележи нов курс в отношението на държавата към връзката между образоваността и правоспособността, пише "Телеграф".
Затягане на режима
Държавата за последно затегна режима за придобиване на шофьорска книжка преди 10 години. Дотогава изискването бе кандидат-водачите да има завършен осми клас. При този режим обаче оставаше лесната възможност за купуване на дипломи от селски училища – за завършено основно образование.
В опит да затегне режима и да овладее ширещия се черен пазар на шофьорски книжки за неграмотни граждани през 2015 г. парламентът прие поправки в закона. С тях се въведе изискването на шофьорски курс да се явяват само срещу удостоверение за завършен първи гимназиален курс - 10-и клас.
Разхлабване на условията
От декември 2024 г. обаче в сила влиза промяна. Вместо при започването на обучението диплома за 10-и клас вече се изисква чак при представянето на документи в КАТ за издаването на свидетелството за правоуправление. Там положилите успешно изпит носят също медицинско свидетелство от личния лекар, копие от документ за курс по първа помощ, декларация, че обичайното местопребиваване на човека не в друга държава от ЕС и че той няма чуждестранна книжка.
Промяната е мотивирана с това, че за разлика от отказа при получаване на книжката в КАТ, отказът от посещаване на самия шофьорски курс е дискриминативно.
Риск заради "младите водачи"
От граждански организации, активни в борбата срещу войната по пътищата, осъдиха промяната и посочиха, че всякакво разхлабване на режима е противопоказно в момент, в който статистиката сочи, че една от четири катастрофи с участието на т.нар. „млад водач“ - водачи под 25-годишна възраст, придобили правоспособност преди по-малко от две години.
Дигитален изпит
Според представители на автошколите обаче промяната е в положителна посока. „Към този момент изискването за диплома е напълно безсмислено, тъй като от 2015 г. досега се извършиха драстични промени в теоретичния изпит за придобиване на правоспособност. Гарантирам, че в момента няма как неграмотен гражданин да успее да се яви успешно на този изпит“, заяви Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
Според него изискването за диплома е било необходимо преди, когато изпитните книжа бяха на хартия и популярна бе практиката инструктор или друго замесено лице да помага на курсиста на изпита, или пък да се влиза в изпитната зала с вече попълнени листовки.
След въвеждането на дигиталния изпит и строгите изисквания за проверка на лични документи и наличие на мобилно устройство у изпитвания обаче според експерта възможността неграмотен да се справи с изпита е твърда нула.
Според Георгиев остава в сила ограничението курсът да не може да се започне преди навършване от кандидат-водача на възраст от 17 год. и 9 мес. Така практическият ефект от промяната при тийнейджърите ще е минимален.
Улеснение или пълен абсурд
Тя обаче ще улесни процеса при всички онези, които имат трудности в представянето на документ за завършен 10-и клас. „В момента имаме следния абсурд. Може да си завършил Харвард или Сорбоната, но българската държава не признава това. Тя иска документ за завършен 10-и клас.
С тази реформа сега се дава възможност на всички тези хора да започнат шофьорския курс и да си минават изпитите, докато през това време успоредно се борят със съответното Регионално управление по образование за преиздаване на диплома или признаване на училищна диплома от чужбина“, обясни Георгиев.
Затварят вратичка за джипиеса в колата
Ключова „вратичка“, която компрометираше бъдещото въвеждане на джипиес устройства, които да контролират качеството на обучението по време на практическия шофьорски курс.
С промени в закона беше въведена дигитализация на обучението чрез устройства, които да следят местоположението на автомобила и скоростта му.
Така се нулира възможността от фиктивни часове, които курсистът не посещава или посещава, но не покрива изискуемата програма като шофиране на магистрала, например.
В момента системата се тества от автошколите, които успешно са изискали към нея да се добави функционалност за идентификация на курсиста. Така се затваря възможността на шофьорското място да сяда роднина или приятел на курсиста, или представител на автошколата.
Искат медицинско още преди обучението
Ключова промяна е в сила по отношение на медицинското свидетелство, което кандидат-водачите представят, за да придобият шофьорска правоспособност.
За разлика от преди, когато то трябваше да се представи едва при вземането на книжката в КАТ, то сега изискването се променя.
Документът от личния лекар или лекарска комисия, който е с валидност шест месеца, ще трябва да е наличен още при началото на шофьорския курс.
Почваш наново, ако те скъсат 4 пъти
От началото на тази година в сила са и промени в закона, които ограничиха няколко времеви периода във връзка с шофьорските курсове.
Когато започне обучение за дадена категория, курсистът вече ще има срок от шест месеца, за да си положите успешно изпита по теория. След това пък ще текат нови шест месеца, в които да вземе успешно и изпита по кормуване.
За всеки един от тези изпити кандидатът ще има до четири опита. Ако и четирите са неуспешни, той/тя ще трябва да се запише на нов шофьорски курс и да започне обучението си отначало. Положилите успешен изпит на теория, но скъсани четири пъти на кормуване ще минават нов курс само по кормуване.
Последвайте ни
То сега е касапница, тепърва ще по зле. Като е неграмотен кой ще му набие в главата правилника и знаците . Застанете по кръговите и ще познаете неграмотните и купени книжки на "задкормилните устройства " такива са а не Шофьори. Даже светофара не познават.
Каква е "промяната" ,че плащаш 1000лв за курс и накрая духаш супата в КАТ, като не ти издадат книжка!?? Страхотен капан за балъци! МОН НЕ ПРИЗНАВА дипломи от чужбина, минали сме по този път. Спрете да лъжете мазно изроди!
В България не живеят само българи.... Има и хора от други националности. Пишете за проблема, ама нищо не правите по въпроса. Трябва да бъдете съдени за дискриминация. След като неграмотен няма как да вземе изпита, защо пак искате тоя 10ти клас, който чужд гражданин няма как да представи?????
Да, ние живеем в държавата на абсурдите. Поздрав на българските политици с големи цици.
Има катастрофи, защото Курсът Ви е Една Голяма Лапаница на пари и също Частен Бизнес!!!! Много добре знаете за какво говоря. Хайде да спрем да се правим на луди става ли!????
Защо постоянно пълните главата на населението с глупости!?! Абсолютно нищо не се е променило с условията от преди. Дипломата не се изисква от учебните центрове, но се изисква в КАТ! Край! Всичко останало е по старо му! И ако има нещо неясно, народе. Питайте инструкторите си, не вярвайте на жълтини!!!
АБЕ ВИЕ В РЕД ЛИ СТЕ БЕ ПАЗОРАНКОВЦИ АБЕ ВИЕ СЪВСЕМ ИЗТРЕЩЯХТЕ В ТАЯ ПРОПАДНАЛА ДЪРЖАВА ЗА ЕДНИ ПАРИ
пълно е с идиоти по пътищата и няма кой да ги спре!!!
Тоест още мангусти по улиците и още престъпления там ? Желязна държава със желязното управление на турците в нея !!!! Отврат и погнуса !
Точно това казвам и аз. Имахме един кафяв работник неграмотен, името не може да си напише ама с професионална книжка. И се хвалеше колко пари е дал за нея. Отделно се вайкаше как навремето си купил и дипломна, а сега едно от децата му е в ЮЗУ отличничка без да учи ей така ги пускат да върви субсидията за студенти на кило. Така е в булгаристсн и по лошо ще става...
Предлагам свидетелство за управление на МПС да се дава още в родината отделение,така ще бъдат избегнати всички бюрократични пречки
От ден на ден по лошо става. Първо трябва всички от автоинструкторите да преминат през психото, после на изпит, защото и от тях има много със закупени дипломи. За тях е да вземат парите, а пък после каквото ще да става. Когато ставах шофьор преди 44 години , изпитите се провеждаха от офицери от КАТ, а сега до колкото знам изпитващите са от ДАЙ, пълни малоумници.
чета тук и хората се жалват за проблемите пк пътищата(прави са )но ако се огледаш ще видеш че вдичко е на опаки,депутти със средно купено образувание (те ковът закони мама мила),доктори с купени дипломи(и те ни ликуват боже опази българина)и така нанатък ,харесва ви нали е демокрация е все пак за това се борихме
Всеки, който има базови умения за четене, писане и смятане, трябва да има право да се яви на изпит за шофьорска книжка. Тези умения са минимално изискване за разчитане на пътни знаци, попълване на документи при проверка или инцидент и разбиране на основни инструкции. Например, ако човек не може да смята, как ще изчисли безопасна скорост при различни условия? Ако не може да чете, как ще разбере предупреждения за ремонти, ограничения или отклонения на пътя?
Всеки който няма диплома е неграмотен как расаждават всички висшисти аз нямам никакво образование мога да пиша и чета нямам право да имам книжка занимавам се със стройтелство и не съм прос неграмотен заряди диплома занимавам се с бани картон и електро и има хора с дипломи една крушка немогат да сменят живота как учи и училище не може така да те научи знам от опит
Ако не може да чете как мислите че ще вземе изпита успешно
Аз съм ОД ромски произход и познавам хора с каишки с завършен 12 клас и немогат да сметнат 225
Съгласен сам Тиа каде могат да четат и пишат защто да се си заемат книшка по принцип в цяла Европа не искат дипломи дипломите не карат човек трябва да е отговорен