Най-големите джигити ще чистят досиета само за 5 г.
По-евтина задължителна застраховка за 80% от водачите, от КФН са предложили два варианта на „бонус-малус“
Пет години без сериозни нарушения на пътя да бъде максималният срок за изчистване на досието на шофьора, така че той да се връща на базовата цена на „Гражданска отговорност“.
Това е едно от предложенията на Асоциацията на българските застрахователи по системата „бонус-малус“, пусната за обществено обсъждане от Комисията за финансов надзор, каза председателят на АБЗ Константин Велев, пише Труд бг.
От КФН са предложили два варианта на „бонус-малус“.
Експерти изчислиха на колко шофьори "Гражданската" ще им излезе златна
Според първия, ако човек достигне най-рисковия 15-ти клас на шофиране ще трябва да кара без нарушения 9 години, за да се върне на базовите тарифи, а при втория вариант ще са му нужни 12 години.
Според бранша тези срокове са твърде дълги, и ако не става въпрос за престъпление на пътя като например сгазен човек след употреба на алкохол, 5 години са достатъчни за изчистване на досието.
Според застрахователите по-добър е вариантът на „бонус-малус“ с 20 рискови класа тъй като при него цената на полицата за нарушителите на пътя се вдига по-плавно.
При предложената от КФН система „бонус-малус“ към всяка полица ще се записват имената на хората, които ще карат автомобила.
Така цената ще се определя от рисковия клас на шофьора с най-много нарушения.
От АБЗ предлагат името на един човек да може да се добавя или маха от полицата само веднъж в годината, за да не може да се заобикаля системата „бонус-малус“.
Базовите тарифи на застрахователите ще продължат да се определят както и досега в зависимост от причинените катастрофи, възрастта на водача, мощността на колата и в кой град е регистрирана.
А рисковият клас според „бонус-малус“ ще зависи от по-сериозните нарушения на пътя, като най-лекото от тях е превишение на скоростта с 21-30 км.\ч.
В предложената система „бонус-малус“ катастрофи с двустранен протокол между шофьорите, заведени леки щети за одраскан калник или удар на паркинг няма да влияят на цената. Според АБЗ обаче и изплатените от застрахователите щети трябва да влязат в „бонус-малус“.
Сега при сключване на полицата всяка компания проверява дали е изплащала обезщетение на съответния шофьор. Но няма данни дали шофьорът е получавал обезщетение от друг застраховател.
Желанието на бранша е през следващите години да има обща база данни за всички щети, което ще позволи те да влияят на цената.
80% от шофьорите ще плащат по-евтина „Гражданска“ след стартиране на „бонус-малус“, сочат данните на АБЗ. Само около 0,6% от водачите, или около 21 хил. души ще достигнат до максималната цена на полицата от 400% завишение.
Цената на „Гражданска“ и в момента върви надолу. През юни средната цена е била 281,27 лв., а през ноември – 278,51 лв., сочат данните на АБЗ.
След стартиране на „бонус-малус“ изрядните шофьори може да получат отстъпка и от „Каско“, защото застрахователите ще се конкурират за тях като клиенти.
Превозвачите без „бонус-малус“
Очакват катастрофите да намалеят с 10-15%
Превозвачите, които получат сертификат за качество по ISO, да бъдат извадени от системата „бонус-малус“, предлага Министерството на транспорта, обявиха от Асоциацията на българските застрахователи.
Така превозвачите ще избегнат повишаване на цената на „Гражданска отговорност“ за всички техни камиони или автобуси, на които се качва шофьор с нарушения на пътя.
Годишно загубите от материални щети, смъртни случаи и наранявания на пътя са близо 2 млрд. лв., каза Кирил Бошов от АБЗ.
При въвеждането на системата „бонус-малус“ в други държави катастрофите на пътя са намалели значително – с 13% в Германия и 20% във Франция. Ако у нас катастрофите намалеят с 15%, това означава спестени 250-300 млн. лв. годишно. Затова и цената на „Гражданска“ може да върви надолу.
В Румъния ефективната цена на полицата се е понижила с 20% за 7 години след въвеждане на „бонус-малус“.