От юни 2022 година всички, произведени в Европейския съюз (ЕС) нови коли, трябва да бъдат оборудвани с ограничител на скоростта и „черна кутия“. Новата система става част от всички превозни средства, произведени след юни 2022 г., а за тези, сглобени преди това, ще има гратисен период до 2024 г., уточнява "Монитор".

Това е записано в регламент на ЕС за безопасността на моторните превозни средства. 

Асистентът за ограничаване на скоростта става задължителен от средата на следващата година за всички нови автомобили, микробуси и камиони, предлагани в ЕС. Асистентът за скоростта ще предупреждава водачите, ако шофират прекалено бързо. Дори е възможно системата да поставя пречки за достигането на скорост, по-висока от разрешената.

Европейски производители като „Рено“ и Волво например вече обявиха, че ще от догодина ще ограничат на 180 км/ч. максималната скорост на всички произведени от тях нови автомобили.

Освен ограничител на скоростта новопроизведените автомобили ще трябва да получат черна кутия (като при самолетите), а също така и видеорегистратор. Черната кутия става задължителна за всички нови коли през 2022 година. Идеята за поставяне на черни кутии (система EDR) в новите превозни средства е от няколко години. С тяхна помощ ще може да се разбира всичко, което се случва по време на движение, като това е особено важно при разследване на катастрофа. Те ще бъдат свързани с въздушните възглавници и ще записват данни за скоростта, спирането, местоположението на автомобила и работата на електронните асистенти.

Експерти посочват, че въвеждането на тази технология е поредната крачка към автономните автомобили. От Европейската комисия са категорични, че конфиденциалността на системата EDR е гарантирана, тъй като тя няма да пази нито регистрационни номера, нито идентификационни данни, а само сведения за шофиране. При катастрофа обаче ще се записват и събитията, разиграли се след това.

Според наредбите всички нови автомобили, продавани в ЕС от май 2024 година, трябва да разполагат още с детектор, следящ за умората на шофьора и за отвличане на вниманието му, асистент, който се активира при отвличане на вниманието, автоматично активиране на сигнал при аварийно спиране и тестер за алкохол, свързан със стартера.

Според предварителни изчисления новите системи за сигурност могат да спасят повече от 25 000 живота до 2038 г. и ще предотвратят наранявания на най-малко 140 000 души в страните от Европейския съюз.