Родните тарикати цакат с мръсен номер екозоните в центъра на градовете
Зоните са части в идеалните и широките центрове, в които още следващата зима ще се забранява навлизането на автомобили от ниските екологични категории
Мръсен номер в буквалния смисъл на думата може да изиграят хиляди шофьори на новите екологично чисти зони, които скоро ще се появят в градовете ни, пише Телеграф бг.
Зоните са части в идеалните и широките центрове, в които още следващата зима ще се забранява навлизането на автомобили от ниските екологични категории.
Те пък се определят дори и в момента по време на годишния технически преглед, а процесът по определянето им ще е окончателно завършен на 11 юли тази година. В момента всяка кола след преглед получава електронен стикер на предното стъкло, в който е записана категорията й.
По този стикер умни охранителни камери на входовете на чистите зони ще засичат нарушителите със замърсяващи коли, а впоследствие те ще бъдат глобявани.
Рязка промяна в този план обаче може да настъпи, ако правителството приложи оповестения от министъра на електронното управление Божидар Божанов план електронните стикери да отидат в историята няма и година след въвеждането им.
Намеренията на Божанов са да елиминира стикера, защото той е излишен материален носител на фона на обявения от него поход към електронизация и дигитализация на управлението.
Становище срещу електронните стикери има и от омбудсмана Диана Ковачева, която го заклейми с тезата, че той ще натовари собствениците на автомобили с допълнителни разходи, без същевременно да има пряко влияние върху чистотата на въздуха.
Ако електронният стикер наистина отпадне, това ще създаде проблем за контрола върху достъпа до екологично чистите зони в градовете, опасяват се общинари.
Причината е, че по план точно електронният стикер трябва да съдържа информацията за екологичната категория на автомобила, която камерата да прочете. От екипа на Божанов обясняват, че това не е проблем, тъй като умната камера може да стига до информацията и чрез прочитане на регистрационния номер на автомобила и последващо сравнение с базите данни на МВР и ДАИ.
Оказва се обаче, че това няма да осигури ефективен контрол. „Това ще създаде доста сериозен проблем и де факто почти ще обезсмисли въвеждането на нискоемисионната зона.
Причината е, че тези т.нар. умни камери могат качествено да прочитат регистрационните номера само ако те са сравнително чисти. Зимно време обаче огромна част от регистрационните номера в столицата са мръсни и нечетими.
Това реално означава ние да нямаме контрол върху достъпа до зоната“, заяви за „Телеграф“ председателят на транспортната комисия към Столичния общински съвет и съветник от ГЕРБ-ВМРО Зафир Зарков.
По думите му до планираното за следващата зима въвеждане на екологичната зона в София трябва да се направи проучване на средния брой нечетими от камерите номера. Ако процентът се окаже до 10 на 100, зоната ще може да се контролира с камерите и без екостикера.
Ако обаче се окаже, че 20 или 25% от колите са с мръсни номера, въвеждането на зоната ще е напълно безсмислено, категоричен е Зарков. Той призова да не се избързва с премахването на стикерите именно заради произтичащите от това проблеми.
Екологичната зона се очаква да работи в периодите с най-мръсен въздух през зимните месеци. Мерките, насочени срещу замърсяването на въздуха, ще започнат да се прилагат първо в София, а по-късно в Пловдив, Бургас, Варна и други градове, където има проблем с концентрацията на фини прахови частици.
Промените идват, след като от началото на годината на кметовете вече е позволено да създават зони с ниски емисии, както и да налагат забранителни и ограничителни мерки с цел да опазват чистотата на въздуха в общините си.
За София още от края на 2020 г. е ясно, че зоните ще бъдат две, като първата ще обхваща идеалния център, а втората – широкия.
Инфраструктурата за контрола в тях е вече инсталирана и тествана, а 180 умни камери са готови да засичат нарушителите.
Това може да се случи веднага щом Столичният общински съвет приеме наредба, която да определи кога ще работят зоните и какви точно автомобили няма да бъдат допускани в тях през това време.
Почти сигурно е, че за София забраната ще обхване екокатегория 1. В нея влизат всички дизелови автомобили, произведени преди 1 януари 2002 г., както и бензиновите коли отпреди 1 януари 1996 г.
„Данните за прекалено висок брой нечетими заради замърсяване номера са спекулация. Дори и да приемем, че има много такива, задължение на гражданите по Закона за движение по пътищата е да ги почистват.
Има начини системата да се настрои да регистрира автомобилите с нечетими номера и чрез други камери за наблюдение МВР да издирва и глобява собствениците им“, коментира за „Телеграф“ министър Божанов, който е категоричен, че мръсните номера не са сериозен аргумент срещу премахването на стикера.
По думите на Божанов решителността му да премахне стикера не се е променила. Другата седмица по този въпрос ще се формира работна група за промяна в действащата нормативна база за стикерите. „Не се подписвам под датата, но до три месеца, считано от сега, стикерът трябва да отпадне“, заяви Божанов.
Центърът ще е забранен с месеци
Тепърва предстои да се уточнява кога ще действат забраните. Сигурно е само, че ще е през зимата - сезона с най-мръсен въздух. „Първоначално идеята бе зоните да се активират в дните с данни за пределно високо замърсяване.
Това обаче създава проблема всички шофьори да трябва ежедневно да се осведомяват в кои дни има забрана и в кои – не.
Отделно този метод според еколозите не дава истински силно отражение върху чистотата на въздуха. Далеч по-ефективно ще е, ако забраната е за определен период от време.
Дали ще е месец, два или за целия зимен период, тепърва предстои да бъде подложено на експертно обсъждане“, каза Зарков. По думите му засега не са обсъждани никакви ограничителни мерки за собствениците на замърсяващи автомобили, които живеят в самите зони и най-вероятно те ще могат безпрепятствено да ги ползват без такси и санкции.
Бариера пред половин милион черни дизели
Около половин милион дизелови коли, произведени преди 1 януари 2002 г., ще бъдат изгонени от центровете на големите градове с въвеждането на екологичните зони. Това става ясно от данни на ДАИ, според които такъв е броят на дизеловите автомобили от екокатегория 1.
Общо 300 000 са бензиновите коли, които не отговарят на изискванията за чистота на емисиите от двигателя. Какви ще са санкциите за всеки един автомобил от тези категории, навлязъл в центъра, предстои да се решава. Очаква се обаче те да са от 50 до 500 лв. за физически лица и от 200 до 1000 лв. за юридически.