Когато Борусия (Дортмунд) прие Байерн (0:1) на 4 април 2015 година, гостуващата агитка на „Сигнал Идуна Парк“ опъна банер, на който пишеше: „Ние сме бирената столица на Германия, а вие сте пруски прасета!“ Това беше отговор на знамето на феновете на Борусия, които в предишния кръг скандираха: „Три точки за бирената столица на Германия“. Гордостта за принадлежност към даден регион е важна в немския футбол и закачката, относно претенциите дали Дортмунд или Мюнхен прави по-добра бира, е само част от нея.

Днешното дерби между двата клуба (от 19:30 часа на „Сигнал Идуна Парк“) няма да е по-различно. Знамена, хореография, песни, скандирания, костюми – изобретателността на феновете няма граници, особено преди важни мачове. Често целта не е само подкрепа към собствения отбор, но и осмиване на противника. Това се отнася особено за регионалните дербита, които имат силни традиции в Германия. От друга страна сблъсъкът между Борусия и Байерн не е регионално дерби, но вече е много по-голям и по-важен мач дори от сблъсъка между Дортмунд и Шалке 04.

Как се стигна до тук?

Баварците и „жълто-черните“ станаха основни съперници в германския футбол през 90-те години на ХХ век. От онова време се помнят наистина горещи дуели, повечето с участието на Оливер Кан. През последните години обаче съперничеството премина от вербална война към истинска битка, а територията на Германия се оказа тясна за сраженията. Дори финалът на Шампионската лига през 2013 година беше арена на дерби между Байерн и Борусия (Дортмунд). Тогава тимът от Мюнхен спечели с 2:1. Едно е сигурно. В момента това са двата гранда на Бундеслигата, включително и във финансово отношение. Те могат да си позволят най-скъпите футболисти, дори и тези на големия съперник в Бундеслигата.

В момента Борусия отстъпва на Байерн в класирането на шампионата, но това е само временно според президента на баварците Карл-Хайнц Румениге: „Дори и Борусия да заема пето място в момента, за мен това е много класен отбор“. Въпреки баварското надмощие в дербито в последните мачове, спомените от някои победи на „жълто-черните“ са още пресни. „Дортмунд записа някои победи, които все още са болезнени за нашите фенове“, признава Томас Мюлер. Дори и според правилата днешният сблъсък да е само за три точки, дербито има специален статут. Това беше признато дори от Германския футболен съюз.

Мачът ще се излъчва в 207 държави. Това е визитната картичка на Бундеслигата и се дължи само на едно нещо – международното признание за Байерн и Борусия (Дортмунд). ГФС е наясно с това. Да, германското дерби все още не е от нивото на сблъсъци като Ел Класико, но с всяка изминала година все повече се доближава. На „Сигнал Идуна Парк“ ще се играе 95-ият мач между „жълто-черните“ и баварците, но на терена ще има 12 световни шампиони. Дори само този факт е достоен за вниманието и принанието на международната футболна общественост.

Защо маркетингът в чужбина е толкова важен?

Двата германски гранда също се възползват от чуждестранното внимание. През 2014 година Байерн отвори собствен офис в Ню Йорк, а за клуба американският пазар е много важен. Според баварците над 60 милиона жители на САЩ симпатизират на клуба, а други 15 милиона се интересуват от представянето на отбора. Очакванията са тези цифри да растат, а Байерн прави всичко възможно това да се случи. Тимът игра мачове в Чикаго, Шарлът и Ню Йорк. „Преди две години имахме девет фенклуба в САЩ, а сега са над 100 в 37 щата. Американското знаме има 50 звезди, ще бъде хубаво да имаме поне по един фенклуб за всяка звезда“, признава Румениге, който счита интернационализацията за много важен фактор в съвременните футболни условия.

В Дортмунд са съгласни с президента на Байерн. Докато погледът в Мюнхен е насочен в западна посока, то в Борусия са фокусирани към Далечния Изток. През 2014 година клубът отвори свой офис в Сингапур. Според международния институт за проучвания „Нилсен“ около 30 милиона души в Китай знаят за Борусия (Дортмунд). Това е пасивен интерес, който „жълто-черните“ искат да превърнат в активен. Не е съвпадение, че азиатската офанзива на Борусия съвпада с момента, в който Китай започна държавна политика за популяризирането на футбола, а дългосрочната цел е домакинство на световното първенство през 2030 година. Президентът на дортмундци Ханс-Йоахим Вацке потвърди, че тимът ще се върне в Азия и през следващото лято, а клубът очаква над 10% от приходите му да бъдат генерирани в този регион. Това е важно за Борусия, ако иска да стане наистина конкурент на Байерн в Германия, а в чужбина на Реал (Мадрид) и Барселона.

Първи сигнали на недоволство

Не всички в Дортмунд обаче приемат интернационалните амбиции на Борусия в такъв положителен аспект. Част от местните фенове твърдят, че се чувстват пренебрегнати заради изместения фокус от „Борзигплац“ към площад „Тянанмън“. „Вацке беше фен и говореше често с нас. Връзките ни с клубната управа бяха добри до 2010 година. Тогава дойдоха успехите и търговията стана приоритет. Сега шефовете предпочитат да обръщат повече внимание на спонсорите и туристите, отколкото на истинското ядро фенове“, обявиха пред „Дойче Веле“ от агитката на „жълто-черните“.

Феновете са истинската база за успехите на Борусия. Безрезервната подкрепа на 81 000 души на домакинските мачове е добре позната за всички запалянковци в Европа. Отдаденост е най-точното определение за чувствата на привържениците на тима. „Истинска любов“ е рекламното мото на Борусия (Дортмунд) и това наистина е така за най-верните фенове. На всеки мач 25 000 превръщат южната трибуна на „Сигнал Идуна Парк“ в „Жълтата стена“, нещо което привлича вниманието на цял свят и на официалния сайт на клуба се рекламира като „Най-невероятното футболно усещане в цяла Германия“.

Балансът между запазването на традициите и пробиването на чуждите пазари обаче изглежда се отдава трудно на клубната управа. За това свидетелстваше и един банер на стадиона преди първия за сезона мач срещу Майнц (2:1): „Вацке: Много думи, малко работа – загуба на идентичността заради приходи“. Това сякаш е началото на един малък бунт по трибуните. За момента неговите прояви са редки, но случващото се на „Сигнал Идуна Парк“ трябва да е сигнал и за Байерн. Дербито между двата отбора вече може да е глобално събитие, но продължава да се играе пред феновете на стадиона, а те продължават да носят своите традиции и любов към региона си. Едни от причините за тяхната гордост са любимият клуб и местната бира. Превод от немски: ВЕСЕЛИН РУСИНОВ/БЛИЦ СПОРТ

БОРУСИЯ (ДОРТМУНД) – БАЙЕРН

Днес от 19:30 часа по Евроспорт 2
Дортмунд, „Сигнал Идуна Парк“
Съдия: Тобиас Щилер

ВЕРОЯТНИ СЪСТАВИ
Борусия (Дортмунд): Роман Бюрки, Лукаш Пишчек, Сократис Папастатопулос, Матиас Гинтер, Рафаел Герейро, Юлиан Вайгъл, Усман Дембеле, Гонсало Кастро, Марио Гьотце, Андре Шюрле, Пиер-Емерик Обамеянг
Контузени: Свен Бендер, Ерик Дурм, Невен Суботич, Марко Ройс, Себастиан Роде

Байерн: Мануел Нойер, Филип Лам, Жером Боатенг, Матс Хумелс, Давид Алаба, Шаби Алонсо, Тиаго Алкантара, Йошуа Кимих, Франк Рибери, Томас Мюлер, Роберт Левандовски
Контузени: Кингсли Коман, Хави Мартинес, Ариен Робен, Артуро Видал

Баланс за първенство: 94 мача, 23 победи за Борусия, 29 равенства, 42 победи за Байерн, г.р. 116:175
Баланс за Купа на Германия: 9 мача, 1 победа за Борусия, 3 равенства, 5 победи за Байерн, г.р. 9:16
Баланс за Суперкупата на Германия: 5 мача, 3 победи за Борусия, 2 победи за Байерн, г.р. 11:9
Баланс за Купата на Лигата: 2 мача, 2 победи за Байерн, г.р. 3:0 за Байерн
Баланс в Европа: 1 мач, 1 победа за Байерн, г.р. 2:1 за Байерн
ОБЩ БАЛАНС: 113 мача, 28 победи за Борусия, 33 равенства, 52 победи за Байерн, г.р. 138:205