В началото на 70-те години собственикът на германската компания за алкохолни напитки Гюнтер Маст (на снимката вдясно) е избран за президент на закъсалия финансово, но подвизаващ се в Бундеслигата Айнтрахт (Брауншвайг). Той решава, че ще използва футболния клуб, за да популяризира продукцията на фирмата си.

Тук се появява проблем. Според правилата, на футболните фланелки е забранено да се рекламират търговски компании, а ветото важи дори и за фирмените лога на производителите на екипировката. Могат да се поставят само клубните емблеми. Германският футболен съюз също оказва съпротива и плаши със съдебни дела.

Така Гюнтер Маст започва да търси начин, за да заобиколи правилата. Стига се до прост, но ефективен ход. Просто променя клубната емблема на Айнтрахт (Брауншвайг), на която има гордо изправен червен лъв, с логото на най-популярния продукт на алкохолната компания.

Така в крайна сметка Маст постига своето и на жълтите фланелки на Айнтрахт се появява известна и до днес еленска глава с големи рога, символ на „Jägermeister“. Тимът от Брауншвайг става първият футболен клуб в Европа, сложил рекламно лого на екипите си.

Историческият момент се случва точно преди 50 години. На 24 март 1973 г. Айнтрахт (Брауншвайг) излиза в домакински мач срещу Шалке 04 (1:1) с фланелки, на които на централно място е поставена емблемата на алкохолната компания.

Още същата година примерът на Айнтрахт (Брауншвайг) е последван от редица други клубове от Бундеслигата, а на екипите вече се появяват и емблемите на фирмите, произвеждащи екипите. Тенденцията с рекламните надписи се пренася и в други държави от Западна Европа.

Юрген Маст умира на 28 февруари 2011 г. на 84-годишна възраст. Той остава в историята като човекът, който за първи път превръща футболен клуб в маркетингов продукт.
Веселин РУСИНОВ, БЛИЦ СПОРТ

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram
Присъединете се в канала 
ТУК