Световният шампион за миналия сезон Себастиан Фетел от тима на Ред Бул сподели в интервю за “Motorsport-Total”, че месец преди старта на новия сезон не може да даде оценка на съотношението на силите във Формула 1.
Само преди няколко дни Хелмут Марко обяви, че на този етап Ред Бул може да отвее конкуренцията по всички показатели. Съветникът на Ред Бул е убеден и, че Фетел отново ще е сред основните конкуренти за шампионската титла при пилотите този сезон.
Не така обаче мисли Фетел, който е разколебан от резултатите в последния ден от тестовете на пистата “Херес” в Испания, където световният шампион даде едва осмо време.
Предоставяме ви пълното интервю със Себастиан Фетел и очакванията му за предстоящия сезон във Формула 1.
- Себастиан, можем ли да те поздравим за успешните тестове на “Херес”?
- Това е само един тест и нито нещо повече, нито по-малко. Завъртяхме няколко обиколки в последния ден и нямахме никакви проблеми с колата. От тази гледна точка всичко е наред и можем само да се радваме за това.
- Как изглеждаше програмата ви в последния ден от тестовете?
- Някои искаха да направят няколко по-бързи обиколки, докато ние искахме да останем малко по-дълго на пистата. Това е съвсем нормално при тестовете, човек пробва различни неща и се оглежда при какви положения колата върви по-добре. Става въпрос преди всичко за подготовка за новия сезон.
- Кара ли вече със супермеките и меките гуми на Пирели?
Не, със супермеките не, но с меките да.
- И как се държат те на пистата?
- Рано или късно се стига до там, че с тях колата става нестабилна. Мисля, че трябва да се поработи още малко по колата, за да може гумите да издържат малко повече. След 2 или 3 обиколки те започват силно да се износват. Днес не карахме повече от 20 обиколки с един комплект думи. Трудно е гумите да се задържат толкова дълго време в добро състояние, както миналата година. Дали състезанията ще станат различни от гледна точка износването на гумите, засега е трудно да се прецени. Мисля, че ще има развитие и по самите коли и при гумите.
- Карахте при температура на пистата от 32 градуса по Целзий, а в Бахрейн ще градусите ще са най-малко 45?
- Натоварването става много по-голямо при по-високите температури. Бяхме на “Херес”, а следващата седмица ще сме в Барселона. Там натоварването върху гумите ще е малко по-голямо. Когато караме на една истинска писта за състезание като “Силвърстоун” и “Сузука”, това ще е едно истинско предизвикателство за гумите. А по-голяма част от състезанията са през лятото, което значително повишава температурите и натоварванията.
- КЕРС и движещите се задни крила са голяма тема. Колко често си използвал тези предимства и доволен си от тях?
- Човек свиква с това. Има какво да се пипне още по кокпита. Трябва винаги да се мисли за това и да се оглежда да види, какво е нужно да се направи. Когато гумите се износват, се променя и държанието на колата на пистата. При това положение трябва да се реагира и може да се вдигни задното крило на високо. Всичко засега върви както трябва и това е най-важното към този момент.
- Използва ли КЕРС и подвижните задни крила при тестовете на “Херес”?
- Да, това е очевадно. Човек може да види подвижните крила винаги, когато кара зад друга кола. Изведнъж горната пластина на крилото се вдига нагоре и това изглежда доста смешно. Като пилот човек би искал да използва това предимство, колкото се може по-често, когато гумите са износени и колата започва да се хлъзга.
- Вярно ли е, че пластината на крилото се спуска отново надолу, когато натиснеш спирачката?
- Да, така е, но това трае само един момент и до преди следващия завой се опитваш отново да върнеш крилото на правилната му позиция.
- А как е положението с КЕРС? Смяташ ли, че е лесно за използване?
- Трябва винаги да се гледа дисплея, което не чак толкова лесно. Преди две години направихме тест, но от тогава не сме използвали КЕРС. Сега отново се връща и има много копчета в кокпита. Понякога човек натиска неправилното, но това е все още при упражненията.
- Ти все още си млад, може ли една видео игра да помогне за събирането на опит?
- Имам Гейм-бой и продължавам да играя. За моето поколение видео игрите са от голямо значение. Не знам дали помагат, но със сигурност не пречат.
- Може ли в момента да се говори за реален оптимизъм, поне що се отнася до съотношението на силите във Формула 1?
- Мисля, че много трудно на този етап да се прецени, къде точно се намираме спрямо останалите. Не знаем точно кой по кое време кара с меки гуми и кой какво е планирал. Много е трудно наистина. Тъй като гумите много бързо се износват, трудно може да се каже дали някои ще кара с в повече или по-малко бензин в резервоара си. /БЛИЦ