ВИЖТЕ СТРАНИЦАТА НИ БУКМЕЙКЪР ТУК!
Многократният шампион на България Илия Царски (АСК "Автоцар рали сервиз") даде интервю за БЛИЦ след успехите, които пожъна в Сърбия. Опитният пилот закръгли броя на титлите си на 20, след като в западната ни съседка отвя конкуренцията в сръбския планински шампионат по автомобилизъм и в международния открит шампионат.
- Честито за поредните успехи. Много трудно ли успя да пребориш конкуренцията и да завоюваш поредните шампионски титли? Как изобщо реши да се състезаваш в съседка на България, а не у нас?
- Доста трудно беше, но при нас няма лесно. В началото на годината знаете, че се получиха сривове в автомобилния ни спорт. Бившият министър на спорта Радостин Василев реши да вземе лиценза на работещата федерация - Автомобилната федерация на България (АФБ) с шеф Камен Михайлов, която е оторизирана от международната организация ФИА. Радостин Василев отне лиценза с мотива, че той не е бил издаден правомерно през 2019 г. от Красен Кралев при положение, че три съдебни инстанции казват, че всичко е наред. И това се случва последната седмица от управлението на Василев. След това обаче решението отпадна в съда. Мога да ви кажа и новината - след като заповедта му отпада в съда, сега спортното министерство възстановява лиценза на федерацията. Служебният спортен министър Весела Лечева основателно отнема лиценза на БФАС, който Василев е дал, защото има произнасяне на ВАС (Върховен административен съд). Весела Лечева постъпи правилно, тъй като живеем в правова държава и България е част от европейското семейство. А за отнетия от Радостин Василев лиценз всичко беше ясно - това беше целенасочено от правителството на ПП. За управлението им не можем да кажем, че беше от най-добрите за България.
Winbet - удвои тръпката от играта! (18+)
Защо реших да участвам на състезания в Сърбия ли? Аз съм лицензиран състезател към АФБ и имам лиценз от ФИА, който ми дава право да участвам в международни състезания. В България спечелих първата организирана надпревара за сезона по планински шампионат - във Враца, в началото на април. След това започнах да търся варианти къде мога да продължа да се състезавам в чужбина, защото имам договори с рекламодатели, които да изпълнявам. Направих проучване за сръбския планински шампионат и с екипа ми взехме решение да отидем в първия кръг - в Неготин. Освен че спечелихме състезанието, се появи много голям интерес от сръбските фенове, a oсвен това и от рекламодателите в западната ни съседка. Вече мога да се похваля, че ще рекламирам сръбска компания, която е представител на швейцарска марка часовници. Те проявиха голям интерес към мен и договорът ще бъде подписан в най-скоро време. Според договора ще трябва да направя три състезания в Сърбия през следващата година.
В Неготин бяха много гостоприемни и приятелски настроени. Решихме да направим още едно участие в Сърбия. Втората ми победа беше в Дивчибаре - зимен курорт, като нашето Банско. Там също спечелих, станах първи и в генералното класиране и в моя клас. След двете ми победи се почувствах сигурен в себе си, в автомобила ми и екипа ми. Така се озовахме на третия старт в Сърбия - в планината Мироч. Там записах рекорд, спечелих по абсолютно безапелационен начин състезанието, въпреки тежките атмосферни условия. След трите победи вярвах, че ще съм шампион. Битката беше между мен и Момир Суботич, който в крайна сметка завърши втори в шампионата с Пежо 207 прототип.
Трябваше обаче да направим и четвърто състезание, тъй като преди това Суботич беше натрупал точки в първите няколко старта от шампионата им, в които аз не участвах. Записахме се и в Сопот, където също спечелих. Така от 4 старта в Сърбия постигнах 4 победи и 4 рекорда на трасетата и заслужено съм шампион. С екипа ми навъртяхме около 11 хиляди километра за тези четири старта, огромни разходи са това, доста се изморихме. Въпреки това участвахме и в последния старт, който се проведе в парк "Авала" в Белград. Трасето беше 4 километра, много трудно. Всъщност всичките ми стартове в Сърбия бяха трудни за мен, все пак карах на нови трасет. Всички се чудеха как мога толкова бързо да се адаптирам. Последното в Белград обаче се оказа доста сложно, състезанието беше в тесен участък. Беше много опасно и нямах право на никаква грешка. Ако бях сгрешил, се прощавах с шампионската титла. Нужно ми беше да завърша в топ 10, за да спечеля открития международен шампионат. Станах трети, което ми гарантира титлата.
- Имаше ли други български пилоти?
- Да, Иван Иванов с Ауди завърши осми в генералното класиране и първи в неговия клас. Мартин Петков също участва и стана трети в неговия клас. Отидохме да се състезаваме в Сърбия, защото в България беше много сложна ситуацията. Работеща федерация, оторизирана от ФИА, а й отнемат лиценза. Така ни принудиха да караме по чужди места, за да защитим договорите с рекламодателите.
- От април ли не си участвал в състезания у нас?
- След състезанието във Враца бях на Купа "Дракон" - на писта "Дракон" в Калояново, а след това и на драг състезание в Кондофрей.
- Какви са следващите ти цели?
- Искам още шампионски титли. Преди време си бях казал, че 20 може би ще са ми достатъчни, но сега съм жаден за още успехи. Бях с 18, но след като в Сърбия спечелих титлите в планинския шампионат и в международния открит шампионат, ги закръглих на 20. А и след като спортното министерство върна лиценза на федерацията, би трябвало всичко вече да е наред и да участвам и в състезанията у нас. Неприятното е, че тези, които си позволиха да отнемат лиценза на работещата федерация, опитаха да заличат клуба ми, който е с 40-годишна история. Смело мога да заявя, че АСК "Автоцар рали сервиз" е един от най-добрите отбори в автомобилизма на Балканския полуостров.
- Феновете кога ще могат да те видят на старт в България?
- По-следващата седмица предстои пистово състезание на писта "Дракон" в Калояново, където ще се съберем топ пилотите. С него ще закрием сезона и от следващата година ще карам и у нас.
- Освен купите от Сърбия, получи ли и парична награда за успехите?
- Получих ваучери, с които мога да закупя консумативи на стойност 400 евро. Реших да ги подаря на един от организаторите, който много ни помагаше, съдействаше ни около състезанията там и му се отблагодарих. Интересното е, че денят, в който спечелих титлите е рождената дата на д-р професор Лъчезар Цоцорков, който беше мой огромен приятел и учител. Посвещавам успехите на него и на покойния ми баща. Много ми липсват.
- Би ли разказал повече за автомобила, с който се състезаваш - Мицубиши Лансър Ево 9?
- Разполагаме с 8 такива автомобила. Дори имаме идея да направим наша надпревара през следващия сезон - "Аутоцар къп". Тя ще се състои на пистите в Калояново и в Гърция. Автомобилите са подготвени изцяло от екипа ни "Автоцар рали сервиз", много добър автомобил. Има доста такива силни коли в България. Сърбите ми се възхищаваха, защото този прототип, който стана втори - Пежото на Момир Суботич, също е много добър, но нашият автомобил го превъзхождаше. Мицубишито ми е 750 конски сили, спирачната система е "Апи рейсинг", амортисьори "Олинс". Колата ми е изцяло изработена и подготвена от екипа ми. Ускорението от 0 до 100 км/час е само за 2 секунди.
- Каква беше най-високата скорост, с която кара при последния старт в Белград?
- Състезанията, на които участвах в Сърбия не позволяваха висока скорост, защото са много технични. Кратки са като километри и има много завои. Състезанията в Сърбия са одобрени от ФИА, докато провеждащите се в България не бяха по правилата на световната автомобилна федерация. Да, БФАС получи лиценза, председателят Румен Дунев е доста амбициозен. В добри отношения сме. Той дори ми каза, че няма значение, че карам навън, покани ме да се състезавам и в България. Но аз не се съгласих, защото правилата не са добри и всички топ пилоти не караха в пистовия шампионат на България. Аз имам лиценз от ФИА и искам всичко да бъде по правилата.
- Колко струва едно участие в състезание в Сърбия?
- Разходите са много големи за всеки старт. И преди бяха скъпи, а сега всичко е завишено. За последния кръг в Белград използвах два чифта гуми, има доста други разходи. Общо ни струва около 20 хиляди лева само последното състезание. Но ние знаем, че е скъпо. Това е най-скъпият спорт, най-мъжкият. Бензиновите спортове привличат много хора и генерират огромен интерес. Искам да благодаря на моите рекламодатели, че ми повярваха. Без тях няма как да се справяме. Все пак ние сме един от най-добрите отбори на Балканите. Имаме и школа, обучаваме пилоти. Целта ни е да продължим с успехите.
- Докога ще бъде това разделение в родния автомобилизъм?
- Крайно време е за обединение. И в АФБ, и в БФАС има хора, които разбират много от спорта ни. Желая най-после да се разберат и да работят заедно в името на спорта. Аз съм в добри отношения, както с Румен Дунев, така и с Камен Михайлов. Ще проведа разговори и с двамата. Искам да продължа да се състезавам и да успея да ги обединя, за да може автомобилният ни спорт да работи. В противен случай България губи от това, че не можем да имаме сериозни европейски мероприятия у нас, ако не спазваме правилата на ФИА.
ПЛАМЕН СЛАВОВ/БЛИЦ СПОРТ