Павел Лефтеров се превърна в сензацията в европейските серии на пистов шампионат през 2015 година. Той не само стана най-младият пилот в историята на GT4, а и записа редица успехи.
18-годишният варненец спечели 32 купи от европейските автомобилни шампионати GT4 и Euro Series by Nova race, носител е на три вицешампионски титли - в Европейските серии GT4, клас АМ, в Euro Series by Nova Race, клас ES+, както и в Euro Series by Nova Race, клас до 25 години.
Лефтеров започва 2016 година с изключително предизвикателство – състезанието "24 часа на Дубай". Той е първият български пилот, който ще участва в международните серии за издръжливост на пистата в Дубай. Талантът сяда зад волана на Ginetta G55 за отбора на "Нова Рейс", а съотборници са му двама италианци - Лука Маньони и Фабио Гици, англичанинът Марк Спийкеруъз и германецът Михаел Хофман. Преди старта на тежкото изпитание Павката даде интервю за читателите на БЛИЦ:
- Павка, смени GT4 сериите с Ауди ТТ Къп. Защо избра да се състезаваш точно в този шампионат и свикнали с колата?
- Още не съм правил тестове с Ауди ТТ, освен изпитателния, на който бях подложен. Хиляди души пускат заявки, след което 160 стигат до истинските тестове. От екипа на Ауди проверяват психиката, физиката, бързината на пилота на пистата, как се справя в колата и как работри с отбора. Пресявката е доста голяма, избират само 20 човека. Радвам се, че съм един от тях, един от най-добрите. Иначе не смятам, че Ауди ТТ е точно колата, която бих искал да карам, тъй като от GT4 слизам на по-нисък клас автомобил. Изборът ни е изцяло стратегически, тъй като сега ще бъда в полезрението на завода-производител.
- Да разбираме ли, че ти е омръзнало в GT4 и затова си предпочел Ауди ТТ Къп?
- Няма смисъл да стоим в една и съща категория. Искам да се изкачвам нагоре, като освен в Ауди ТТ Къп, желая да участвам и във втори шампионат - Ламборгини Супер трофео или световния шампионат на Льо Ман сериите. Това обаче зависи от финансирането. Надявам се да ми бъде осигурен бюджет, който да ми позволи да се състезавам и в Ламборгини Супер Трофео (GT3 категория).
- Въпросът с финансирането явно и при теб е болната тема, кой ти помага?
- Да, това е основният проблем. Но за мен е наистина важно да участвам и в шампионат със задно предаване, който също да е висок клас като Ауди ТТ Къп. Ауди е най-високият клас с предно предаване, но ни трябва такъв и със задно. С участването във втория спомагателен шампионат ще покажа, че съм комплексен пилот. Кой ми помага с парите ли? Миналата година основно разчитахме на семейния бюджет и на приятели и малки фирми. Основно баща ми осигурява финансирането. Брат ми, който е мой близнак, също е част от екипа, организира всичко в бокса. Майка ми и сестра ми също са до мен, поддържат атмосферата в бокса.
- Колко пари са нужни, за да участваш и в Ламборгини Супер трофео?
- Не знам точна сума, но не са малко парите. В подобен висок клас шампионат разходите са много големи. Ще ни трябва доста здрав гръб и се надяваме да го открием. Изградихме име, обаче спонсорите все още трудно се навиват. В България е много трудно и сме принудени да търсим партньори в чужбина, а и все пак шампионатът е европейски.
- При това положение има ли вариант да преминеш под друг флаг?
- Флагът не знам дали бих го заменил. Повечето спонсори не ги интересува много от коя страна си. Има други начини да се промотират, не само стикерите по колата, в бокса и по камиона. Има си медийно поведени, постоянно се организират различни събития, на които да се чува името на спонсора.
- Екипът ти от колко човека е съставен?
- Миналата година бяхме около 15 души. Всеки си има своята специалност - дали мениджър, психолог, треньор... една група от хора сме, отборът се казва "Булавто Рейсинг Тим".
- Какво още трябва да подобряваш?
- Винаги може да е по-добре, абсолютно винаги. При мен не важи максимата, че съм най-добрият. Да, оценяват таланта ми, но аз знам, че ме чака още много работа. Трябва да трупам опит, което означава, че трябва да карам с предно и със задно предаване, най-високите класове от евопейски и световни шампионати. Конкуренцията е голяма и автомобилите са изравнени, което може да ми е само от полза.
- Готов ли си за "24 часа на Дубай"?
- Цяла година се подготвям - физически и психически. Аз съм единственият българин в състезанието. До участие са допуснати 100 автомобила, което е много за такава писта. На всеки се полагат едва по 40-50 метра свободно място. Категориите са различни и постоянно ще има изпреварвания, трафикът ще е засилен. Съотборниците ми са двама италианци, англичанин и германец. Треньор в екипа на "Нова Рейс" ми е италианецът Алесандро Антонели. Той се занимава със стратегията, ще ми говори в слушалката по радиото, ще ми дава напътсвия - кога да спирам, дали да забързвам темпото и др.
- На италиански или на английски език комуникирате?
- На италиански, справям се отлично. Говоря го от 6 години. Бившият ми механик също беше италианец и покрай него научих езика.
- Кой е идолът ти?
- Нямам идоли, но има пилоти, които уважавам. В този спорт няма как да имаш идол, защото рано или късно може да се наложи да се състезаваш с него и това психически да ти повлияе на мотивацията да го победиш.
- Мечтаеш ли за пробив във Формула 1?
- Като малък мечтаех, но вече се oтказах. Първо височината ми пречи, въпреки че това не е най-големият фактор. Основното във Формула 1 е финансирането - имаш ли го, караш. Там силите не са изравнени. Който има по-голям бюджет, може да си развие повече двигателя, аеродинамиката, окачване, скоростна кутия... всяко едно нещо. Автомобилите във Формула 1 не са еднакви. По-голяма е битката в 24-часовите състезания, които са за издържливост. Там вече отборът има доста определящ фактор, пилотите до теб, инженерите и мениджърите, които правят стратегията. Само от стратегия може да се спечели такова дълго състезание.
- Каква е основната ти цел за 2016 година?
- Да спечеля шампионата Ауди TT Къп, където всички участници сме равнопоставени. Тестваме еднакво време, състезаваме се с еднакви коли, това искам аз и екипът ми. Също така се надявам да съберем финансиране и да участвам във втори шампионат.
- Какви пари печелиш, ако победиш в даден старт?
- Наградните фондове липсват, почти никъде не дават. Единствено се печелят пари в Порше Карера Къп, но форматът на този шампионат не ни харесва. Няма равнопоставеност, както в Ауди ТТ Къп.
- Висок си, а не си станал баскетболист или волейболист. Как се насочи точно към автомобилизма?
- О, аз всичко съм тренирал - бойни изкуства, баскетбол, волейбол, тенис на корт, плуване, колоездене... но като се сблъсках с картинга и моторния спорт, се запалих много. Грабна ме и ме зарази. Сега пак продължавам да карам картинг, поддържам форма с него.
ПЛАМЕН СЛАВОВ/БЛИЦ
Павел Лефтеров пред БЛИЦ: Високият ми ръст ме отказа за Формула 1
В България е много трудно, принудени сме да търсим партньори в чужбина
София, България
5882
0