Тази година най-престижната награда за принос във ветроходството "Златен глобус" 2023 на Фондация "Кор Кароли" отиде в Яхт клуб Порт Бургас. С нея бе удостоен швейцарецът Франсоа Боп за блестящото представяне на неговия тим с яхта “Chocolate 3” в Rolex Middle Race - Малта, едно от най- престижните ветроходни състезания в света. "Шоколадите" се класира безапелационно на първо в клас IRC2, и второ място ORC2.
Швейцарецът Франсоа Боп идва в България преди три години. Избира да развива бизнеса си с медицински изделия - изкуствени стави тук. Сам признава, че се чудил между Дубай и Китай. Често се шегува, че е избрал София, защото съпругата му се казва София.
Още щом се установява, Франсоа се захваща с любимия си спорт ветроходството. Приютява го бургаският Яхт клуб „Порт Бургас“.( бел. ред. у нас, а и по света не е лесно да бъдеш приет току така, в който и да е ветроходен клуб, но бургазлии са широко скроени и спойката става). Франсоа решава да инвестира, пари, енергия и емоции в българския спорт. Той гледа в бъдещето. Купува състезателна килова яхта и започва да събира ветроходци, за да направи печеливш тим. Мечтата му е да види Шоколадите на победната стълбица. И успява, но преди да дойдат успехите има много работа.
- Франсоа, защо България?
- Първоначално избрах България, заради благоприятните данъчни обстоятелства. В Швейцария данъците са страшно високи.
Това беше в началото, но тук със съпругата ми София се влюбихме в страна ви. Хората са отворени и сърдечни. Пейзажите са зашеметяващи. Черно море и в частност Бургас са страхотни места за ветроходство. През зимата, в София, можем да караме ски само на минути от нашия дом, в полите на Витоша. Само на час е Боровец.
- Да, някога я наричаха Швейцария на Балканите!
- Моите впечатления са, че българите подценяват това, което имат. Прекрасна страна, прекрасни данъчни условия, има толкова много възможности, да се постигне успех тук. Индустриалното производство в частност трябва да бъде развито.
- Липсват ли ви Алпите?
- Не! Всъщност аз ходя там от време навреме, но България може лесно да се съревновава с тях в много отношения.
- Направи Академия „Шоколад“ и ето вече има успехи, как се стигна до тук?
- Истината е, че придобих интересен опит „Академията" не е официална институция с курсове. Може би ще подкрепя MK Sailing на отличния български ветроходец - Мишо Копанов, с моята яхта "Фар 40" и така ще подпомогна това, което той прави, защото той има огромни заслуги за нашето ветроходство.
А иначе от началото на моето начинание на борда са минали над 25-30 ветроходци. Някои имаха по-скоро туристическа нагласа, фокусирани над изживяването и селфита, в което няма нищо лошо, но не се вписва в целите на екипаж, които се състезава на високо ниво с напълно професионални екипажи.
- Какво липсва в България за развитие на ветроходството?
- Вероятно по малко от всичко. Ако искаш да постигнеш успех , най важните компоненти в всяко едно начинание е отдаденост, постоянство и силна воля. Важно е състезателите да имат възможност да тренират. Ветроходството е скъп спорт и затова трябват спонсори.
Наблюдавам развитието на ветроходния спорт в Швейцария през последните 30-40 години. Невероятно е! Аз самият спонсорирам Maud Jayet, който е двукратен световен шампион в клас ILCA 6 в квалификациите за Олимпиадата през 2024 г.
Тук в България от гледна точка на таланти разполагаме с отлични състезатели. Любен Тенекеджиев и Иво Тодоров са страхотни талантливи млади състезатели. Виктор Станоев също. Това са само първите, но са само малка част от българските ветроходци, които могат да бъдат шампиони.
- Финансирането ли е основния проблем?
- Условията за тренировки в Черно море невероятни. Малко пари могат да се намерят, но само с ясни намерения, правилна структура и силна воля за действие. Трябва да се започне с малките ветроходни яхти и олимпийските класове. Инициативи като ССЛ трябва да бъдат взети под внимание по-сериозно. Разбира се трябва да има и правилният треньор, който да прави добър подбор, така че всеки състезател да е точната си позиция. Хубаво е, че много родители са отдадени на идеята. България може да е на върха, без съмнение.
Тази година имахме възможност да доведем шампиони, като Ед Райд, и Факундо Олеза, за да ги тренират и това даде отлични резултати. Така че се движим в правилната посока.
Сезон 2023 беше по-различен от предходните два. Поради широкото участие на представители от България на „Световното първенство – Фин Мастърс“ в Гърция, което наложи доста тренировки, започнахме състезателния сезон за килови яхти по късно. С нашия Farr 40 (Chocolate 2) участвахме и на „Варна Ченъл Къп“, но няколко проблема с материалната част, както и дисквалификация в последния ден ни костваха победата. На Aegean 600 пък бяхме, с оскъдна подготовка куцаше ни и материална част.
Това, беше сигнал, че нещо не е наред и решихме да засилим моментално тренировките си чрез участието си в Регата Кор Кароли и Босфоръс Къп с Chocoalte 3 – Farr 52. За съжаление, повреда наложи да извадим за ремонт яхтата на суша. За наш късмет, Чавдар Александров бе така добър да вземе част от отбора на неговата фантастична нова яхта и освен приятно прекараното време заедно, успяхме да вземем и „Синята Лента“.
Отборът взе участие и на „Държавното първенство за килови яхти“. Аз не участвах, но подготовката беше отлична. „Босфоръс Къп“ беше първата регата, на която участвахме подготвени с “Chocolate 3”. Имахме фантастично състезание и класиране по ред на преминаване и по коригирано време на гонката в Босфора, и първо място в общото класиране на двата класа IRC и ORC.
- Страхотно усещане беше, че първите три яхти от общо двадесет и шестте участника в ORC, бяха български
A двойната победа на Chocolate 3, следвана непосредствено от Chocolate 2 и винаги отличният Михаил Копанов, бе един супер спомен от регатата!
И така, отидохме за трети път в Малта, за да участваме в Rolex Middle Sea Race. След 5-то място през 2021 и 2-ро място в ORC миналата година (предшествано от 3-то място в класа си и 4-то в общото класиране на Rolex Giraglia), организаторите бяха достатъчно любезни да ни номинират като „Яхтата, която да наблюдавате за победа“
Състезавахме се с над двадесет яхти в нашия клас – Клас 2 IRC, ORC, в които повечето екипажи са професионални ветроходци. Победа в класа изглеждаше меко казано оптимистично развитие на състезанието.
Но тази година наех като треньор Бауи Бекинг. Интересното беше, че той сам ме потърси. Мисля, че харесва отбора ни. Представете си, състезател, от световната ранг листа, който е обиколил 8 пъти света. Той се състезава целогодишно с професионални екипажи, и основно със Никлас Зенщрьом (основателя на Скайп) – RAN Racing team, както и със “Svea” – J Class – също собственост на Никлас да участва в „аматьорски“ отбор. Това беше голяма изненада.
- Истината е, че нивото на нашия млад екипаж от приятели започна да привлича интерес
Бауи препоръча професионален навигатор в лицето на Стиив Хайлс, който е един от най-впечатляващите ветроходци, които съм виждал. Научихме толкова много от него, и няма да е преувеличение, ако кажа, че му дължим победата. Понеже познайте какво? – Ние спечелихме в Клас ORC 2! Също така сме втори в клас IRC 2.
- Да сме втори след победителя в “Rolex Fastnet” – това е резултат, за който бихме мечтали!
В заключение, това беше един прекрасен и запомнящ се сезон. Благодарение на Бауи, Ед Райт, Симбад Куирога, Стиив Хайлс, разбира се невъзможно без моята съпруга Софи (която не е ветроходец), но постоянно ни мотивира да даваме най-доброто от себе си, съм горд да видя, че Chocolate Racing Team се превръща в страховит опонент при участието си в международни състезания от световен калибър.
Любен Тенекеджиев, Иво Тодоров, Борис Минков, Любен Тодоров, Мишо Берберов, Влади Маринов, Михаела Александрова, Красимир Наумов – Благодаря Ви!!! Вие поставяте България на световната карта на международното офшорно ветроходство, а сме само в началото!
Паулина БОЯНОВА, с любезното съдействие на Красимир Наумов
Кор Кароли (Сърцето на Карл) е латинското име на най-светлата звезда в съзвездието Ловджийски кучета. Открита е от английския астроном Едмънд Халей и е наречена на английския крал Чарлз II (1630-1685). Така беше кръстена яхтата, с която капитан Георги Георгиев участва в регатата за едночленни екипажи от Англия до Америка през 1976 г. - OSTAR. Той обикаля света за 201 дни, 21 часа и 36 минути, с което подобрява дотогавашния рекорд. Изминато разстояние е 23 018 морски мили. С това постижение е включен в Книгата с рекордите на Гинес от 1981 – 82 г. За съжаление, това се случва посмъртно, защото кап. Георгиев почива в Одеса през 1980 г., подготвяйки ново плаване с яхтата. Рекордът му не е подобрен в продължение на 10 години.