Предаването „Код Спорт“ по ТВ+ представи Юки Цунода от отбора на Алфа Таури. Той е 21-ият японски пилот в историята на Формула 1. Страната-домакин на летните олимпийски игри, освен че произвежда бързи коли и мотоциклети, успява да изгради и много добри състезатели и Цунода е пример за това.

- Юки, разкажете как стигнахте до Формула 1!
- Да бъда пилот във Формула 1 за отбора на Алфа Таури е сбъдната мечта за мен. Това е целта на всеки автомобилен състезател. В последните години събитията в кариерата ми се развиха страшно бързо. Започнах като дете с картинг, а след това се включих в школата на Хонда за млади пилоти и станах част от този проект. Няма да забравя теста за новобранци. Завърших на 22-о място. Попаднах в трафик на пистата, което не ми позволи да постигна добри времена в обиколките. Без да искам направих допълнителна обиколка след карирания флаг и това се оказа най-добрата ми обиколка по време на теста. Жалко, че не беше официална. Но пък ми даде увереността, от която имах нужда, за да се представя по-добре нататък. Концентрирах се върху това да тренирам и да подобрявам уменията си.

- Преди година мислили ли сте изобщо за Формула 1?
- Въобще не ми е минавало през ума, мислех само за Формула 2. Тестовете на „Имола“ през декември бяха първата реална възможност, когато се замислих за това, въпреки че ми дадоха да карам кола от 2018 година. От този момент нататък започнах да мисля по-осъзнато за Формула 1. Но всичко това щеше да бъде безсмислено, ако не бях взел суперлиценза си, което не беше лесна работа. Тогава фокусът ми беше върху това да завърша успешно сезона във Формула 2.

- Откога познавате съотборника си в Алфа Таури – Пиер Гасли?
- Бях срещал Пиер само няколко пъти. Първият път беше през 2018 година на състезания, организирани от пилотската академия на Хонда. По това време се състезавах във Формула 4, а той беше новобранец в суперформулата. Пиер завърши на второ място в крайното класиране през тази година и аз бях наистина впечатлен от него. Показа много добра адаптивност. Дойде в Япония и завърши на второ място в своите серии. Това изглеждаше много трудно постижимо, особено за чужденец. Очаквах с нетърпение следващия сезон, за да се състезавам с него и знаех, че трябва да дам всичко от себе си.

- Кои са любимите ви писти?
- Две трасета са много специални за мен. Едното е „Монца“, защото това е домът на моя отбор Алфа Таури. Получавам много силна подкрепа от италианските фенове. Те са изключително запалени по нашия спорт и очаквам с нетърпение деня, в който ще се състезавам пред тях. Другото специално трасе за мен е Монако. Винаги съм мечтаел да карам там. Получих тази възможност, чак когато влязох като пилот във Формула 1. И разбира се, не на последно място, трябва да спомена пистата „Сузука“, на която съм израснал. Няма по-вълнуващо чувство за един състезател да кара пред собствените си сънародници. Много искам там да постигна най-добрите си резултати.

- На кого дължите развитието си като пилот?
- Много съм благодарен на Ред Бул и на Алфа Таури. Но най-много дължа на Хонда за голямата подкрепа, която получавам – от началото на развитието ми като пилот във Формула 4 досега. Моите успехи до този момент бяха възможни благодарение на тази подкрепа. Сега Хонда прекарва последния си сезон във Формула 1, което е още един стимул да се отблагодарим на екипа с добри резултати.

- За вас беше много важно да вземете суперлиценз за Формула 1.
- Признавам с ръка на сърцето, че ми олекна, защото моята цел през миналата година беше да взема суперлиценз. И аз успях да го направя, така че съм доволен. Това беше първата ми крачка в посока Формула 1. Без него няма как да се състезавам.

- Кой ви подаде ръка във Формула 1?
- Още веднъж искам да изкажа големи благодарности на Хонда за цялата подкрепа от Формула 4 дотук. Също така благодаря и на доктор Хелмут Марко от Ред Бул, който ми даде възможността да направя следващата крачка в кариерата ми. Благодаря и на моето семейство. Състезавам се от 4-годишна възраст. Ако те не ме подкрепяха, сега нямаше да съм тук и да се състезавам.

- Друг свят ли е Формула 1?
- За мен това е мечта, която се сбъдна. Но сега имам трудна задача – да докажа, че мястото ми е тук. Истинската битка тепърва започва.

- Какво научихте в Европа досега?
- Имаше много какво да уча. Но аз учех бързо. Доктор Хелмут Марко също очакваше да бъда добър ученик и да напредвам бързо. Във всяко състезание има нещо за научаване. Наистина съм щастлив да бъда част от отбора. Много съм благодарен за всичко.

- Миналата година във Формула 2 не беше лека за вас.
- През тази година усетих напрежението върху себе си. Някои от резултатите ми бяха лоши. Един пример – когато можех да спечеля точки, счупих носа на болида си. Но имах добър психолог, който ме съпроводи през целия сезон. Той ме научи да не се фокусирам върху резултатите, а върху представянето си обиколка по обиколка, състезание по състезание. Когато се концентрираш върху малките неща, успяваш да се разтовариш от напрежението. Така завърших по-леко сезона във Формула 2 на трето място в крайното класиране.

- Как виждате бъдещето си?
- Всеки пилот мечтае да влезе във Формула 1. Моята задача е не само да карам, но и да се утвърдя. Това не зависи само от мен, а е въпрос на отборна работа. Убеден съм, че заедно с колегите ми в отбора на Алфа Таури можем да постигнем нещо добро.

- Мнозина разбраха по-рано от официалното ви представяне, че ставате пилот на Алфа Таури.
- Да, така е. Имах последни тестове в Абу Даби, но феновете в Япония бяха разбрали и започнаха да ме питат кога и как ще обявя новината. Наистина съм благодарен на хората, които мислят за мен. Това също ме амбицира да се представям добре.

- Доколко важни са тестовете за вас?
- За млад пилот с малко опит като мен всяка възможност за повече километри с автомобил от Формула 1 е полезна. Опитвам да уча максимално много. В тестовете има много дребни неща, които могат да се изчистят и това се отплаща в бъдеще.

- Вашият отбор носи името на моден бранд. Обичате ли модата?
- Общо взето харесвам модата и се интересувам от нея. Чувствам се много добре в отбора. В гардероба имам няколко фирмени якета и трябва да ви кажа, че са много удобни. Чакам с нетърпение да видя продуктите от новата колекция.

- Като японец харесвате ли суши?
- Разбира се. Но искам да ви кажа, че сушито е много по-вкусно, когато започнеш да се състезаваш във Формула 1. Особено след добро състезание.

Ето какво сподели и Хелмут Марко, шеф на програмата за развитие на пилотите на Ред Бул.

- Защо се насочихте към Юки Цунода?
- Когато стартирахме съвместната работа между Хонда и Ред Бул беше ясно, че ще търсим японски пилот. Аз разговарях с Яма Мотосан, който е отговорен за моторните спортове в Хонда, и го попитах дали има идея за някои бързи състезатели. Той ми даде списък с трима такива. Гледайки резултатите, се спрях на Юки Цунода. Поканихме го в Европа на тестове в Будапеща с автомобил от Формула 3 на германски отбор и той се представи много убедително. Беше бърз и показа отлична скорост в завоите. Тогава разбрахме, че това е нашият човек.

- Какви способности виждате в него?
- Японците са известни с това, че са безстрашни и подхождат смело към нещата – не само в моторните спортове. Още в първите състезания си пролича, че и Юки е такъв. Междувременно той научи, че състезанията не се печелят нито в първия завой, нито в първата обиколка. Пилотът трябва да се съобразява със състоянието на гумите, да анализира ситуацията и трасето. Той научи много. Разбра кое е важното и разви удивителни способности за изпреварване. Доказа се в последните две състезания от Формула 2 миналия сезон. Беше много бърз. Той е млад, но е умен състезател. Освен добрия си пилотски талант, притежава и нужната харизма. Юки е силна личност с позитивно влияние върху всички във Формула 1 и с голяма популярност в Япония.

Отлични са впечатленията и у Франц Тост, шеф на отбора Алфа Таури.

- Г-н Тост, какво е вашето мнение за Юки Цунода?
- Юки дойде в Европа през 2019 година благодарение на партньорството между Ред Бул и Хонда. Първата му задача в новото му семейство беше да се състезава във Формула 3. Имаше голямо значение как ще се представи, защото преди това никога не беше карал в такива серии. Не познаваше отбора, пистите бяха нови за него. Но той се представяше добре от самото начало. Знаем, че за новак като него във Формула 1 първата година винаги е трудна. Ето например, отиваш в Мелбърн. Там трябва да се справиш с дискомфорта от часовата разлика, караш на непознато трасе и през целия ден имаш фотосесии, срещи и интервюта. Трябва да се занимаваш и технически с автомобила. Всички тези неща отнемат време за един пилот да свикне с тях. Разбира се, имало е тестове и преди това, но през този сезон Юки е карал само ден и половина преди първото състезание. Което означава, че за млад пилот като него е нужна много силна психическа устойчивост - заедно с тежкото физическото предизвикателство на първите състезания.

- Ще бъдете ли търпелив с него?
- Не бива да забравяме, че Юки не познава трасетата в Китай, Монако. Не е стъпвал на пистите в САЩ, Мексико, Сао Пауло. Много от състезанията са изцяло нови за него. Ако проверите резултатите – най-вероятно разликите между отделните позиции е само стотни от секундата, което, разбира се, е в ущърб на един новобранец.

- Как премина подготовката на Юки?
Отборът на Алфа Таури направи всичко възможно да подготви Юки по най-добрия начин за краткото време. В това число влиза и използването на симулатора в технологичния център на Ред Бул. Той тренира на симулатора толкова много, колкото е необходимо, за да се адаптира по-бързо към Формула 1.

- Кога очаквате да разкрие потенциала си?
- За него началото е трудно, защото дори не познава много от пистите. Но през втората част на сезона, когато вече състезанията са в Европа - Барселона и „Силвърстоун“, където е карал във Формула 2 и Формула 3, очаквам да бъде сериозен съперник на Пиер Гасли и да дава резултати близко до неговите. Очакванията са да стига до третата сесия на квалификацията и да започне да печели точки за отбора в състезанията.

Красимир МИНЕВ и Владимир ПАМУКОВ, ТВ+