Левски получи награда за най-иновативен ИТ проект 2018 за интегрирането на блокчейн базирана система с цел опазването на интелектуалната собственост на клуба. Към момента столичани са единственият клуб в света, който използва подобно иновативно решение за тази цел, хвалят се "сините" на своя сайт.
Церемонията по награждаване на победителите за 2018 г. в традиционния конкурс „ИТ проект на годината” се състоя на 19 февруари 2019 г. Конкурсът се организира за петнадесета поредна година от ICT Media, в лицето на Computerworld България, а целта на инициативата е да бъдат представени най-значимите, мащабни и ефективни ИТ проекти по изграждането и използването на информационни системи и решения в българските компании, предприятия и институции в национален мащаб през съответната година на провеждане на конкурса.
В оспорвана надпревара се включиха общо 24 ИТ проекта.
Ето какво още написаха от Левски на своя сайт:
"Защо ПФК Левски интегрира блокчейн базирана система с цел опазването на интелектуалната собственост на клуба?
Технологията за блокови вериги (blokchain) се използва все повече за борба с имитиращите продукти. Най-новото приложение на този метод бе реализирано в България от ПФК Левски съвместно със стартъп компанията ReCheck.
Основни бизнес предизвикателства
Основните проблеми и предизвикателства пред възложителя са маркетирането и продаването за неофициални/фалшиви фен-артикули от трети лица, които не разполагат с оригиналните продукти или лиценз. Въпросните предизвикателства имат негативен ефект върху ПФК Левски/бранда и феновете - крайните потребители.
Целта и конкретните задачи в отстраняването на проблема се изразяват в представяне на решение под формата на електронни носители - NFC тагове, QR кодове, серийни номера, с които да бъдат снабдени оригиналните продукти на клуба. При максимално улеснение за потребителите, феновете сканират споменатите идентификатори със своите мобилни устройства и получават бърз достъп до информацията за артикула, с което се уверяват в неговата автентичност.
ИТ решение
Спецификата на предложеното решение се изразява във създаването на отделна дигитална идентичност за всеки продукт - подобно на дигитален близнак на артикула, с която той се идентифицира върху блокчейн. Данните за виртуалното копие не могат да бъдат манипулирани - обстоятелствената информация около неговото създаване и собственост са отразени с времеви печат достъпен за всеки, които иска да се увери в неговата автентичност.
ИТ инфраструктурата на решението представлява частна блокчейн мрежа, която съхранява информацията на децентрализиран принцип. Транзакциите за програмиране, прехвърляне и съхранение на информацията се осъществяват чрез специфично написани на целта смарт контракти (smart contracts). Софтуерната част е изразена от бекенд за администриране на профили и мобилното приложение на ReCheck. Въпреки своята специфика, блокчейн технологията е гъвкава и дава възможност, описваните решения, да бъдат интегрирани към вече съществуващи системи или други платформи под формата на плъг-ин или допълнителна услуга.
“Това е първата инициатива за регистрирането на спортни продукти в сигурна децентрализирана среда с цел ограничаване на фалшификати. В рамките на пилотния проект на избрана серия от фен артикули на ПФК Левски ще се поставят чипове, в които ще се програмират идентификатори за автентичността на изделията в блокчейн”, обясняват инициаторите на проекта.
Фенове на “Левски” могат да сканират електронните тагове с мобилните си устройства и да се уверят, че закупуват оригинални продукти на клуба. Купувачите трябва само да докоснат смартфона си до NFC чипа на изделието и да разчетат кодираната информация. “Услугата работи подобно на безконтактните карти за разплащане”, обясняват от ReCheck.
По този начин се поставят основите за развитие на иновативни цифрови услуги - например дигитален автограф и лично послание от спортисти, добавяне на видеосъдържание и управление на собственост. “Блокчейн технологията може да отвори нови възможности за развитие на отношенията между феновете и клуба, както и за ангажиране на поддръжниците с инициативи на ПФК Левски”, допълват от футболния клуб.
“Наскоро призовахме феновета на Левски да помогнат в борбата с фалшиви фен артикули и това технологично партньорство с ReCheck е поредната ни стъпка за защита на автентичността на оригинални продукти на Левски. Радваме сме, че сме един от първите клубове в Европа, които прилагат иновации като блокчейн за дигитализация на фен артикули и за увеличаване на емоционалната им стойност", заяви за пресата Тодор Минев, маркетинг директор на ПФК “Левски”.
“Този пилотен проект с ПФК Левски доказва практичната стойност и полезност на нашето блокчейн базирано решение”, допълва и съоснователя на ReCheck Емилиян Енев.
Eфект от ИТ решението
- Предоставя иновативен начин за защита на продуктова идентичност.
- Ограничаване на възможностите за фалшифициране на продукти с максимален процент", гласи съобщението на страницата на Левски.