На днешния ден, 1 май, през 1994 година Бог прибра на небето Айртон Сена – легендарния бразилски пилот. Трагедията преди точно 30 години се разигра на пистата „Имола“. Всъщност, Гран при на Сан Марино през същата година е един от най-черните уикенди не само в историята на Формула 1, но и в спорта.

WINBET – забавление онлайн с над 1400 слот игри! (18+) 

В него загиват двама пилоти, един е ранен (поглъща си езика и едва е спасен), няколко механици и зрители също са сред пострадалите.

Но нека проследим черната хронологията.

Всичко започва на 29 април. Третото Гран при от календара за сезона. Лидерът в класирането при пилотите е Михаел Шумахер от Бенетон, а втори е Рубенс Барикело от Джордан. Разликата между двамата е 13 точки. Сена пък е напуснал дългогодишния си отбор Макларън и е преминал в Уилямс. 

За  Роланд Раценбергер това е едва третото Ф1 Гран при в кариерата му. 33-годишният австриец има договор със Симтек за пет състезания: в първото изобщо не кара, защото се проваля още в квалификацията, във второто финишира 11-и, а в третото… умира.

29 април, петък, първа квалификация. Бразилецът Рубенс Барикело от Джордан се завърта при завой Variante Bassa с 225 км/ч и полита. Превърта се няколко пъти и се приземява с гумите нагоре. Изпада в безсъзнание, гълта си езика, но благодарение на доктор Уоткинс е измъкнат и спасен. Смъртта е била буквално на една ръка разстояние от него. На следващия ден се връща на пистата със счупен нос, превързана ръка и желание да се състезава, но не му позволяват.  Сена, вцепенен от случилото се със сънародника му, е плътно до него. Прегръща го и го окуражава. 

30 април, събота, втора квалификация. По време на квалификацията коментаторът по Eurosport коментира случаят с Барикело от предния ден: "Ако това беше станало с алуминиева кола преди 10-15 години, последствията за пилота щяха да са много по-сериозни. Да видя Рубенс да идва тази сутрин на трасето след вчерашния инциденет бе истинско удоволствие". Докато Дейвид Прайс изрича тези думи става голямата трагедия с Роланд Раценбергер. Австриецът се завърта и се удря в бетонната стена. Умира на място. Айртон Сена, на който му остават още 24 часа живот, е потресен от случилото се. Камерите го засичат с насълзени очи… А когато се прибрал в хотелската си стая, той се свлякъл на земята и плакал с цялото си сърце и душа. Без да предположи, че само след няколко часа ще последва Роланд в отвъдното...

Всъщност Раценбергер не успява да мине през Acque Minerali и чупи предното си крило, но не се прибира в бокса, защото се бори за място на старта. При Villeneuve обаче крилото се откача и Роланд се удря в страничните прегради с 300 км/ч. Гледката е ужасна.

Така свършва историята на един 33-годишен достоен мъж и пилот, който цял живот мечтае да стигне до Формула 1. Роланд прекарва цялата си младост в опити да си осигури място на стартовата решетка и когато най-после успява, всичко приключва за секунди.

Гробът на Раценбергер е близо до Залцбург, откъдето е родом. На надгробния му камък има миниатюрно копие на каската му и пише "Той живя за мечтата си".

Сега да се върнем към следващия чудовищен ад, разиграл се на другия ден – 1 май 1994 година. Айртон Сена един от най-добрите пилоти в историята на Формула 1, умира на 34-годишна възраст, след като губи контрол над болида си. Той се  удря със скорост от 305 км/ч се в стената на ъгъла Тамбурело на пистата „Имола“.

Сена започва състезанието от полпозишън. Надпреварата стартира с кола за сигурност, след като Педро Лами се блъска в болида на Джей Джей Лехто.

Още във втората обиколка след подновяването на състезанието Сена удря бетонната стена със своя Уилямс във въпросния завой на Тамбурело.

Парамедици оказват първа помощ на Айртон край пистата, но състоянието му е много тежко заради силна кръвозагуба. Бразилецът е закаран с хеликоптер до близката болница. Състезанието е подновено 37 минути след сблъсъка, а Михаел Шумахер спечели.

Два часа и половина по-късно е обявено, че Сена е починал.

Разследването на италианската прокуратура прави заключение, че катастрофата е предизвикана от проблем с волана, който е блокирал и не е позволил на Сена да вземе завоя. През 2007 година Върховният съд на страната обявява за виновен инженера Патрик Хед, но той не е осъден поради давност.

Легендарният бразилец спечели 41 състезания в кариерата си, спечели три световни титли (1988, 1990 и 1991) и беше запомнен като краля на квалификациите и най-добрия пилот в дъжда на всички времена.

Сена е считан от мнозина за един от най-великите състезатели в историята на Формула 1. В края на 80-те и началото на 90-те години на миналия век той заформя страхотен дуел с французина Ален Прост, с когото са съотборници в Макларън-Хонда. Айртон летеше по пистите с отборите на Толеман, Лотус, Макларън и Уилямс.

Повече от милион души присъстват на погребението на Сена, а много други излизат по улиците, за да отдадат почитта си на бразилеца.

Случилото се на "Имола" променя много неща. Оттогава във Формула 1 няма повече смъртни случаи, защото всички се съсредоточават върху сигурността. В правилника веднага се въвеждат нови изисквания и на новите писти като тази в Бахрейн, вече се оставят по-широки зони, покрити с чакъл, в които колите да излизат и да се пързалят, преди да се ударят в обезопасителните стени. Сена и Раценбергер обаче няма как да бъдат върнати... БЛИЦ СПОРТ