Светът на спорта днес се прости с една огромна легенда, която се радваше на уважението на всички. На 70-годишна възраст си отиде Андреас Николаус Лауда, известен като Ники Лауда. В последните повече от 40 години той беше известен като успешен пилот във Формула 1, бизнесмен, телевизионен анализатор, както и с неизменната си червена шапка. Беше считан за един от двамата най-известни австрийци в света заедно с Арнолд Шварценегер.

Лауда е роден на 22 февруари 1949 година в австрийската столица Виена в семейството на индустриалец. Семейството му е богато, но заради увлечението му по моторните спортове и желанието му да стане професионален състезател, Ники се кара с баща си. Така му се налага сам да финансира кариерата си в автомобилизма и го прави с банков заем. Започва изкачването си към върха постепенно – от Формула 3, през Формула 2, за да стигне до титлите във Формула 1, където кара за Марч, БВМ, Ферари, Брабам и Макларън.

Дебютира в майсторския клас през 1971 година като пилот на Марч в Гран При на Австрия. Никой не предполага, че това е началото на една знаменита кариера, преминала през три шампионски титли, зловеща катастрофа, победно завръщане след тригодишно отсъствие и изпълнени с върхове и сривове начинания с авиокомпании.

През кариерата си Ники Лауда записва 25 победи във Формула 1. Освен с трите си шампионски титли през 1975, 1977 и 1984 г. (първите две с Ферари), ще се запомни и ужасяващата катастрофа на пистата „Нюрбургринг“ през 1976 година, при която едва е спасен от горящия болид. Пораженията по тялото и вътрешните му органи са огромни. Направо излиза от гроба. Въпреки това само 42 дни по-късно австриецът се връща на пистата за участие на пистата „Монца“. За да прикрие белезите по лицето си, на което е присадена кожа, започва да носи популярната си червена шапка.

Winbet - истинската тръпка от победата! (18+)

Легендарни остават битките му по трасетата във Формула 1 с британеца Джеймс Хънт. Отношенията между двамата са много добре представени във филма „С пълна газ“ (Rush) от 2013 година. През 1977-а, година след горящия ад на „Нюрбургринг“, Лауда печели втората си шампионска титла. Тогава започват и първите му опити за пробив в бизнеса със самолетни превози. Стартира с два самолета за чартърни полети. Две години по-късно стартира авиокомпания „Лауда Еър“, с която иска да се конкурира с монополиста на въздушните превози в Австрия – AUA. През 1979 година преди Гран При на Канада обявява края на кариерата си. Паметен остава цитатът му за причината за отказването от спорта: „Повече не искам да правя кръгчета“.

Не остава обаче дълго далеч от пистите. През 1982 година се завръща във Формула 1 като пилот на Макларън и две години по-късно печели третата си шампионска титла. Финишира само с половин точка пред съотборника си Ален Прост. През 1985 година окончателно прекратява кариерата си във Формула 1 и дава повторно начало на „Лауда Еър“. През 1991 година много тежко приема катастрофата на самолет на авиокомпанията си в Тайланд, при която загиват 223 души. Паралелно с това в периода 1993-95 е консултант на бившия си отбор Ферари.

През 2001 година продава компанията на Австрийските авиолинии и става директор на тима от Формула 1 Джагуар. Ники Лауда обаче не остава дълго извън авиационния бизнес. През 2003 година създава компанията за нискотарифни полети „Флай Ники“. През 2011 година я продава на „Еър Берлин“, а на следващата година става собственик на 10% от тима на Мерцедес във Формула 1.

През 2017 година „Еър Берлин“ фалира и Лауда получава възможност да си върне „Флай Ники“ и я рестартира с името „Лауда Моушън“. Заради ангажиментите си той започва да търси партньори. През януари 2018 година „Раян Еър“ става съсобственик на авиокомпанията, а в края на годината изцяло изкупува „Лауда Моушън“. Ники Лауда остава като част от управлението на компанията в ролята на директор.

През 2008 година Ники Лауда се жени за втората си съпруга Биргит Ветцингер, която е бивша стюардеса. През 2009 година се раждат близнаците Макс и Миа. Легендарният австриец има двама сина от първия си брак с Марлене Кнаус – Лукас и Матиас, които също се бивши автомобилни състезатели. Според информация от семейството Ники има и незаконен син, с когото не поддържа близки контакти.

През 2005 година Биргит става донор на бъбрек на Лауда. Трикратният световен шампион във Формула 1 признава: „Когато видях нейния поглед при вкарването й в операционната, знаех, че ще се оженя за тази жена". Това е втората бъбречна трансплантация за Ники Лауда. Първата е през 1997 година, а донор е брат му Флориан. Тези хирургически намеси са резултат от увреждането на органите му при катастрофата през 1976 г.

През лятото на 2018 година Ники Лауда хваща настинка по време на ваканция в Ибиса. Завръща се във Виена, където е подложен на сериозно лечение и трансплантация на бял дроб, тъй като неговият е много увреден след инцидента през 1976 г. През есента на миналата година е изписан от клиниката. Ново грипно заболяване го вкара в болницата отново през януари 2019 година. Вчера отново беше приет в клиника. Този път за последно. Снощи Ники Лауда почина, заобиколен от най-близките си.
Веселин РУСИНОВ, БЛИЦ СПОРТ