След като през 2013 година новоизграденият мотополигон в комплекса "летище Бършен“, град Сливен бе домакин на две състезания от календара на Републиканския шампионат по мотокрос, ето че този уикенд идва и първото голямо международно домакинство в този традиционно силен мотокрос регион на България. Събота и неделя комплексът „летище Бършен“ ще приеме елита на състезателите от Европейския шампионат в най-малките класове ЕМХ65 и ЕМХ85, както и по-големите батковци от класовете МХ2, МХ1 и МХ - асовете на балканския полуостров за съответния кръг от Източноевропейския шампионат.

В петъчния ден, мотокрос трасето и прилежащата му инфраструктура ще бъдат лицензирани от представител на Европейския мотоциклетен съюз (ЕМС). През последните няколко месеца организаторите от Община Сливен и местните мотоциклетни клубове положиха доста усилия по модернизацията на мотополигона. Изградени са нови санитарни възли по изискванията на ЕМС, нови помещения за международното жури и времеизмерването, както и нови зони за миене на мотоциклетите, нещо крайно необходимо в зачестилите нестабилни метеорологични условия. Натрупаният опит от страна на организаторите през 2013, комбинирани със съдействието на БФ Мотоциклетизъм и Организационния комитет доведоха до създаването и усъвършенстването на едно отлично състезателно съоръжение, което е радост и за състезателите, и за публиката, която има над 80% видимост и възможност да следи своите любимци по трасето.

Европейски шампионат ЕМХ65

След поредното фиаско в Румъния преди две седмици, класирането в шампионата, два кръга преди финала във Финландия през юли, е доста объркано и неясно. Лидер в точкуването към момента е гръцкият състезател Антонис Сагмалис (КТМ), който обаче в Сливен ще има доста трудности в лицето на двамата отлични молдовски пилота Игор Чухарчук (КТМ) и Николай Тимуш (КТМ), както и най-бързите български пилоти – Кристиян Иванов (КТМ), Димитър Грозданов (КТМ) и Християн Даков (КТМ). Като добавим към общата картина и Доминик Пискор (Хърватия, КТМ) и двамата унгарци Якоб Кристоф (Хускварна) и Адам Ковач (КТМ) картината в клас ЕМХ65 става повече от интересна и непредсказуема.

Европейски шампионат ЕМХ85

И в този клас положението е повече от интересно след като на 18 май, полу-проваления кръг в Хърватия помогна на Никола Хранич (КТМ, Хърватия) да излезе като лидер в класирането, следван от Хакан Халми (КТМ, България). Хакан през този сезон се бори на два фронта, като пропуска му за участие в Хърватия бе компенсиран от победата в Европейския шампионат по Супермото, който се проведе на същата дата в Арад, Румъния. Хакан Халми ще поведе в Сливен една многобройна плеяда от български състезатели в оспорваната, както обикновено, битка за трофея в полите на Стара Планина: Алекс Димитров (КТМ), Момчил Иванов (КТМ), Росен Романов (КТМ), Жулиан Георгиев (КТМ) и други, като на местна почва се очаква и много добро представяне на Димитър Петров (КТМ) от Сливен.

Източноевропейски шампионат МХ2

След като Майкъл Иванов и Иван Петров отпътуваха за поредния кръг на Европейския шампионат в клас ЕМХ2, голям брой балкански пилоти имат сериозни намерения за окупация на първото място на стълбичката в Сливен. Към момента, трима румънски пилоти заемат челните позиции в този клас. Двамата братя - Вирджил Корбеа (КТМ, 99т), Йонут Корбеа (КТМ, 99т) делят първата позиция след състезанието в Босна и Херцеговина миналата седмица, а трети е колегата им Александру Росу (КТМ, 98т.). На четвъртата и петата позиция в класирането се нареждат Кристиян Ангелов (Ямаха, 91т.), който пропусна първия кръг на този шампионат в Гърция през март и Любомир Васев (Ямаха, 87т.)  който също отбеляза една „слаба“ Гърция. Към общата магия на клас МХ2 ще добавим и Валентин Роглев (КТМ) който отбелязва отлично представяне през сезона и не ни остава нищо друго освен да се насладим на една истинска борба в клас МХ2 на Сливенското Grand Prix.

Източноевропейски шампионат МХ1

И тук, подобно на клас МХ2, отново румънски пилот е начело в класирането, а именно Адриан Радута (КТМ) които е лидер с актив от 122 точки, следван от Тодор Тотев (Хонда, 103т.), а само на 1 точка след Тодор се намира и най-силният македонски пилот, добре известният ни Християн Илиоски (Хонда, 102т.).  Калоян Илиев (Ямаха) е четвърти с 92 точки, но всички от изброените до сега състезатели в клас МХ1 ще трябва да включат много сериозно в сметките си и Николай Йовчев (Хонда), както и Денислав Ангелов (КТМ). Николай не участва през сезона в шампионата на Балканите, а Денислав излиза от период с контузия, като и двамата са достатъчно мотивирани и способни да образуват поредица от изненади в класирането.

Източноевропейски шампионат МХ

Състезателите в клас МХ, масово пропуснаха кръга в Босна и Херцеговина, но това изобщо не им попречи да продължат да бъдат лидери в класа си, макар и с едно участие по-малко. Теодор Гигов (Кавазаки), Юлиян Райчев (Кавазаки) и Веселин Малинов (Ямаха) са окупирали челната тройка на шампионата, като Мартин Тодоров (Ямаха) ще добави и „щипка сол“ към трапезата на клас МХ. Не трябва да пропускаме и традиционно силните, не само в Сливен, пилоти Атанас Петров (КТМ) и Васил Стоянов (Кавазаки) които също ще се включат в битката са подиума под Сините камъни.

Както обикновено, съботният ден ще бъде зает с тренировки и квалификационни състезания, а в неделя, официалните стартове стартират в 10:30 часа.