След седем години в Ямаха, Валентино Роси направи първата си официална поява като пилот на Дукати през тази седмица. Доктора стори това по време на традиционната зимна ваканция на тима в Мадона ди Кампилио.
 
- Един очевиден въпрос, свързан с физическото Ви състояние. Как сте след операцията на рамото, как се чувствате физически?
- Честно казано, по това време на януари се надявах да се чувствам далеч по-добре. Иначе всичко върви нормално. Постоянно подобрявам времената си, но със сигурност ще ми бъде много трудно да вляза във форма за 1 февруари (тестовете в Малайзия).
 
- След състезанието във Валенсия не можехте да говорите за това заради договорни отношения. Сега обаче официално сте пилот на Дукати. Какви са първите Ви впечатления от мотора?
- Тестовете бяха изключително важни, тъй като нямахме представа за някои много важни аспекти, които трябва да подобрим. За съжаление във Валенсия не бях в най-добрата си форма и нямах достатъчно сила. Когато се правят тестове, добре е пилотът да бъде доста по-добре здравословно, отколкото бях аз. Трябва да бъде във форма.
 
- Карахте мотора във Валенсия, но още тогава поискахте промени. Възможно ли е да не сте усетили правилно поведението на машината? Дали е необходимо вие да промените стила си или Дукати трябва да нагоди мотора за Вас?
- Започнахме да работим върху основни за мотора неща. Дукати е различен от останалите. Много се различава от Ямаха и Хонда. Този мотор е по-скоро прототип. Японските машини приличат на обикновени мотори, които виждате по улиците, пригодени за състезания в Мото GP. От тази гледна точка Дукати е много различен. Не сме променяли нищо радикално. Поисках смяна на мястото на седалката и на някои други компоненти, за да мога да управлявам мотора така, както аз искам. От друга страна аз също трябва да променя своя стил, за да мога да получавам максимума от машината.
 
- Кога мислите, че вашето рамо ще бъде напълно излекувано след операцията? Какво шампионатно време ще ви отнеме това – 3 или 4 състезания?
- Обикновено са необходими 5-6 месеца, за да си напълно готов. Още след операцията ми бе обяснено, че при счупена кост човек се нуждае от определен период за възстановяване. В случая при мен имаше нарушение на сухожилие. Това изисква допълнително време. Надявам се на 20 март (първият старт за сезона в Катар) да съм в добра форма, а през април или май да съм готов на 100%.
 
- Казвате, че рамото променя поведението ви на каране. Къде е разликата – в правите или при спиранията? Кой е най-болезненият момент?
- Във Валенсия имах много проблеми. И сега е трудно, водя борба със себе си. Мога до известна степен да се прикривам зад предпазното стъкло и да избягвам силата на въздушната струя. Във втория ден във Валенсия нямах сили да стискам спирачката, както съм свикнал. Това ми попречи да загрея гумите и да усетя истинската мощ на мотора. Надявам се до 1 февруари да нямам проблем с това и да мога да заема правилната стойка върху мотора.
 
- Решението да преминете в Дукати дойде изненадващо. Дълго време ли обмисляхте промяната?
- Честно казано, в началото на миналата година мислех, че ще остана в Ямаха още няколко години или дори до края на кариерата си. Скоро обаче ситуацията се промени. Разговарях на няколко пъти с техническия директор Филипо Прециози, тъй като знаех, че Дукати искат да карам за тях. Офертата им бе много позитивна и започнах да я обмислям. Със сигурност решението за смяна на отбора дойде постепенно.
 
- Това ли е най-голямото предизвикателство в кариера Ви? 95% от феновете се радват, че ще карате за Дукати, но истинските привърженици на отбора са критични към вашето пристигане.
- Като предизвикатество, да. Прилича на това, което приех преди години с преминаването в Ямаха, но е и доста по-различно. Тогава японците имаха мотор, който можеше да се развива и да постигне много. Сега Дукати разполага с напълно готова машина, която се нуждае само от фини подобрявания. Подкрепата на феновете е важна, а с няколко добри резултати се надявам, че скептицизмът на останалите 5% ще намалее.
 
- Кой е по-опасният съперник според Вас – Хорхе Лоренсо с Ямаха или Кейси Стоунър с Хонда?
- Според мен и двамата са фаворити за титлата през този сезон. Лоренсо познава по-добре мотора си, има малко повече опит и през миналата година кара наистина добре. Практически той не допусна грешки. Стоунър се нуждае от малко повече постоянство. Сега е в Хонда, които имат силен мотор. Що се отнася до двигател, той е по-мощен от Ямаха. В този аспект Кейси има малко предимство. Състезанието между двамата ще бъде интересно.
 
- Спечелили сте много титли. Коя е най-ценната за Вас?
- Най-добрият ми шампионат вероятно бе през 2001 г., когато бях с Хонда. Също и този през 2004 г. с Ямаха, когато спечелих първото състезание за сезона. Първенството, което винаги ще бъде в съзнанието ми, е това от 2008 г. Не знам какви са точно причините за това. Бе просто един прекрасен сезон.
 
- Кое е най-доброто състезание в кариерата Ви?
- Имаше много фантастични състезания в кариерата ми. Но най-доброто според мен е победата ми в ЮАР с Ямаха през 2004 г
 
- Разбирате ли Михаел Шумахер и неговото решение да се върне във Формула 1?
- Кой знае? Имам предвид, че Михаел вероятно очакваше да е малко по-конкурентен на останалите. Честно казано, след няколко години извън състезанията е трудно да се върнеш бързо към победите. Той обаче изглежда мотивиран да продължи напред за още няколко години. Мисля, че Михаел се надява да постигне няколко добри резултата./БЛИЦ