ТИТЛАТА
24-годишният Себастиан Фетел от Ред Бул вече е най-младият двукратен световен шампион във Формула 1. Той е едва деветият пилот в историята, спечелил две последователни титли.
Ред Бул си гарантира и първото място при конструкторите за втора поредна година. Само осем отбора са успявали да сторят това в две последователни години – Купър, Брабам, Лотус, Ферари, Уилямс, Макларън, Рено и Ред Бул.
ПОБЕДИ
Ферари има 216 победи във Формула 1, Макларън е със 174, Уилямс има 113, а настоящият шампион Ред Бул – 25.
Михаел Шумахер държи рекорда за най-много победи сред пилотите – 91. Фернандо Алонсо от Ферари е на второ място сред действащите състезатели – 27.
Испанецът дели пето място във вечната ранглиста на пилотите с британската легенда Джаки Стюърт.
Световният шампион Себастиан Фетел с Ред Бул има 20 победи. Люис Хамилтън с Макларън е с 16, а съотборникът му Дженсън Бътън е с 12. Рубенс Барикело от Уилямс и Фелипе Маса от Ферари са с по 11 успеха.
Фетел спечели десет от 16-те състезания през този сезон и 13 от последните 20. Той трябва да триумфира в оставащите до края на годината три старта, за да изравни рекорда на Шумахер за най-много победи през един сезон – 13 успеха за Ферари през 2004 г.
Фетели и Михаел Шумахер (има и 11 победи пред 2002 г.) са единствените пилоти, спечелили 10 и повече състезания в рамките на една година.
ПОЛПОЗИШЪН
Себастиан Фетел стартира от полпозишън в 12 от 16-те старта през този сезон. Ред Бул имаше свой болид на първа стартова позиция в 15 от надпреварите, тъй като Марк Уебър тръгна първи в Испания, Великобритания и Германия.
Рекордът за най-много полпозишъни в рамките на един сезон се държи от Найджъл Менсъл – 14 през 1992 г. Фетел е едва четвъртият пилот с повече от 11 първи стартови позиции в една година след Менсъл, Сена (13 през 1988 и 1989) и Ален Прост (13 през 1993).
Себастиан Фетел има спечелени 27 първи стартови позиции в кариерата си. Още един ще го изравни с аржентинската легенда Хуан Мануел Фанджо на шесто място във вечната ранглиста. Шумахер държи рекорда с 68.
Първата стартова позиция на Хамилтън в Южна Корея сложи край на серията от пет поредни полпозишъна на Фетел. По този начин бе прекратена и серията на Ред Бул от 16 последователни полпозишъна, заедно с последното състезание от миналата година. Рекордът принадлежи на Уилямс – 24 в периода 1992-93.
Още една първа стартова позиция за Ред Бул ще доведе до нов рекорд в историята на Формула 1 – 16 полпозишъна в рамките на един сезон. В момента тимът дели първото място с Макларън (15 през 1988 и 1989 г.) и Уилямс (15 през 1992 и 1993 г.). Ред Бул имаше 15 първи стартови позиции и през миналата година.
Полпозишънът на Хамилтън в Южна Корея бе първият за Макларън от Гран При на Канада през юни 2010 г. Ферари имаше свой болид на първа стартова позиция през септември 2010 г., когато Алонсо спечели квалификацията в Сингапур.
ПОДУИМ
Себастиан Фетел се качи на почетната стълбичка в последните 6 състезания.
ТОЧКИ
Фетел завърши последните 18 състезания в зоната на точките. Шумахер държи рекорда в това отношения с 24 поредни старта със спечелени точки.
Тийм Лотус, Испания Рейсинг и Върджин Рейсинг все още нямат спечелена точка във Формула 1. Трите отбора дебютираха в Гран При на Бахрейн през миналата година.
ИНДИЯ
Нараин Картикеян е единственият индийски пилот, спечелил точки във Формула 1. Това стана с четвъртото му място в Гран При на САЩ през 2005 г. Тогава той бе състезател на Джордан, а финишираха шест болида.
Картикеян ще бъде и единственият индийски пилот в състезанието в неделя. Той ще кара за Испания Рейсинг.
Форс Индия е единственият отбор във Формула 1, който е изцяло собственост на индийски компании.
Състезанието в неделя ще бъде първото в историята на Формула 1 на територията на Индия.
ПИСТА: “Буда”
Дължина на обиколката: 5,137 км
Брой обиколки на състезание: 60
Обща дължина на състезанието: 308,220 км
ФАКТИ: Основната права на пистата е дълга един километър, а питлейна е с дължина 600 метра – най-дългият във Формула 1. Най-бързият завой е 12-ият, който се преминава с 255 км/ч. Максималната скорост, който може да се развие е 318 км/ч, като това е възможно да стане само преди завой № 4.
Преди Гран При на Индия
Представяме ви някои любопитни факти преди първото в историята състезания за Голямата награда на Индия във Формула 1
София, България
295
0