ПОБЕДИ
Успехът на Дженсън Бътън в Китай през миналия месец бе втората победа на световния шампион в последните четири старта и девета в неговата кариера. Бътън е само на успех от възможността да се изравни по триумфи в Гран При с бившия пилот на Макларън и световен шампион за 1976 г. Джеймс Хънт.

Ферари е отборът с най-много победи в историята на Формула 1, “черните кончета” са с 211 успеха. Макларън е на второ място със 166, а трети е Уилямс със 113.

ДВОЕН УСПЕХ
Класирането на Бътън и на неговия съотборник Люис Хамилтън на първите две места в Шанхай бе първият случай от 1999 г., когато двама британски пилоти заеха първите места на подиума. Тогава в Австралия първи бе Еди Ървайн, а втори – Дейвид Култард.

Двама англичани бяха на първите две места в старт от Формула 1 за последно през 1969 г., когато в Монако Греъм Хил победи Пиърс Кърейдж. В Китай Макларън записа първата си двойна победа от Гран При на Италия през 2007 г. (Фернандо Алонсо и Люис Хамилтън).

ПОЛПОЗИШЪН
Кола на Ред Бул тръгна от първа стартова позиция в четирите състезания от началото на сезона (Себастиан Фетел – 3 пъти, Марк Уебър – 1 път). Последният отбор с пет поредни полпозишъна е Ферари през 2006 и 2007 г. (шест последователни).

“Черните кончета” нямат полпозишън от Гран При на Бразилия през 2008 г. Миналата година бе първата за отбора без първа стартова позиция от 1993 г.

Пистата “Каталуня” държи рекорда за най-много поредни състезания, спечелени от пилота, стартирал от полпозишън. В последните 9 състезания от 2001 г. насам в Испания триумфира тръгналият от първа позиция. В 19-те състезания проведени на трасето (от 1991 г.) в 15 случая трофеят е печелен от пилота с първа стартова позиция.

Състезание във Формула 1 не е печелено от стартирал от полпозишън от миналия октомври (Себастиан Фетел в Гран При на Япония) – шест поредни надпревари.

Въпреки двете си победи от началото на сезона Дженсън Бътън не е бил на първата редица на стартовата решетка от миналия юни – Гран При на Турция.

КВАЛИФИКАЦИИ
Седемкратният световен шампион загуби битката със своя съотборник в Мерцедес GP Нико Розберг в четирите досегашни квалификации от началото на сезона. Единствените други пилоти във Формула 1, които и в четирите случая бяха с по-задна стартова позиция от своя съотборник са руският новак на Рено Витали Петров, Витантонио Лиуци от Форс Индия и Лукас ди Граси от Върджин.

ИСПАНИЯ
Въпреки че през този сезон във Формула 1 има трима испански пилоти, Фернандо Алонсо е единственият състезател от страната с победа в Гран При.

Двукратният световен шампион е и единственият пилот от страната, печелил испанското състезание. Опитният Педро де ла Роса (Заубер) все още няма спечелени точки на пистата “Каталуня”.

Михаел Шумахер има повече победи в Гран При на Испания от всеки друг пилот – шест успеха. Германецът е единственият състезател, спечелил в Барселона без да тръгне от първа стартова редица. Това се случи през 1996 г.

През тази година Гран При на Испания ще се проведе за юбилейния 40-и път.

ПИСТА: Circuit de Catalunya
Дължина на обиколката: 4653,09 км
Брой обиколки на състезанието: 66
Обща дължина на състезанието: 307 103,94 км
Полпозишън за 2009 г.Дженсън Бътън (Великобритания, Браун
GP) – 1:20,527 минути
Най-бърза обиколка на трасето в състезание: Кими Райконен (Финландия, Ферари) през 2008 г. – 1:21,670 минути
http://www.livef1.net/wp-content/uploads/2009/04/spanish-grand-prix.jpg

ФАКТИ: Пистата е построена на хълмовете, които са разположени северно от Барселона. Трасето, което е домакин на Гран При на Испания от 1991 г., минава за любимото на пилотите и инженерите, но състезанията често са скучни.

ПОБЕДИТЕЛИТЕ В ПОСЛЕДНИТЕ 5 ГОДИНИ
2009 г. – Дженсън Бътън (Великобритания, Браун GP)
Бътън записа четвъртата си победа в пет старта, след като промени стратегията си. Този ход изненада неговия съотборник Рубенс Барикело, който се виждаше като победител. Марк Уебър с Ред Бул завърши трети, докато Фернандо Алонсо с Рено измъкна петото място от настоящия си съотборник във Ферари Фелипе Маса в последната обиколка.

2008 г. – Кими Райконен (Финландия, Ферари)
Райконен, стартирал от полпозишън, увеличи преднината си в генералното класиране на 9 точки, след като Ферари записа втора поредна двойна победа. Хейки Ковалайнен с Макларън направи тежка катастрофа като водач на колоната, след като всички лидери бяха спирали в бокса.

2007 г. – Фелипе Маса (Бразилия, Ферари)
Маса записа втората си поредна победа, но Хамилтън излезе начело в класирането като най-младият лидер в историята на Формула 1. Британецът задмина съотборника си в Макларън Фернандо Алонсо. Испанецът се сблъска с Маса на първия завой, но завърши на трето място.

2006 г. – Фернандо Алонсо (Испания, Рено)
Алонсо тръгна от първа позиция и стана първият испанец, спечелил домашното си Гран При. Той изпревари Михаел Шумахер с 18,5 секунди пред 130 000 зрители.

2005 г. – Кими Райконен (Финландия, Макларън)
Райконен бе неудържим и изпревари Алонсо с 27 секунди. Дженсън Бътън и отборът на БАР пропусната старта заради наказание от две състезания.