ПОБЕДИ

Ферари има 216 победи във Формула 1, Макларън е със 173, Уилямс има 113, а настоящият шампион Ред Бул – 22.

Михаел Шумахер държи рекорда за най-много победи сред пилотите – 91. Фернандо Алонсо от Ферари е на второ място сред действащите състезатели – 27.

Испанецът дели пето място във вечната ранглиста на пилотите с британската легенда Джаки Стюърт.

Световният шампион Себастиан Фетел с Ред Бул има 17 победи, а Люис Хамилтън с Макларън е с 16. Рубенс Барикело от Уилямс и Дженсън Бътън от Макларън са с по 11 успеха.

Фетел спечели седем от 11-те състезания през този сезон и 10 от последните 16. Шумахер държи рекорда за най-много победи през един сезон – 13 успеха за Ферари през 2004 г.

В историята на Формула 1 няма пилот с осем победи през сезона, който да не е станал шампион. Само петима са състезателите с 8 успеха в една година – Михаел Шумахер, Мика Хакинен, Деймън Хил, Найджъл Менсъл и Айртон Сена.

ПОЛПОЗИШЪН

Себастиан Фетел стартира от полпозишън в девет от 12-те старта през този сезон. Ред Бул имаше свой болид на първа стартова позиция във всичките надпревари, тъй като Марк Уебър тръгна първи в Испания, Великобритания и Германия.

Рекордът за най-много полпозишъни в рамките на един сезон се държи от Найджъл Менсъл – 14 през 1992 г.

Фетел има спечелени 24 първи стартови позиции в кариерата си. Шумахер държи рекорда с 68.

Ред Бул има 13 поредни полпозишъна, заедно с последното състезание от миналата година. Рекордът принадлежи на Уилямс – 24 в периода 1992-93.

Макларън имаше свой болид на първа стартова позиция през юни 2010 г., когато Хамилтън спечели квалификацията в Канада. Алонсо е последният пилот на Ферари с полпозишън – септември 2010 г. в Сингапур.

ИТАЛИЯ

Ферари спечели осем от последните 15 състезания на “Монца”.

Михаел Шумахер (с Ферари през 2000 и 2003 г.) е единственият пилот в последните 20 години, който триумфира на “Монца” и в същата година става световен шампион.

Последната италианска победа на пистата бе през 1966 г. – Лудовико Скарфиоти с Ферари. Последният италианец записал успех на територията на родината си във Формула 1 бе Рикардо Патрезе, който триумфира на “Имола” през 1990 г.

Нито един от двамата италиански пилоти във Формула 1 в момента – Ярно Трули и Витантонио Лиуци, имат спечелени точки за своите отбори.

ТОЧКИ

Фетел и Уебър завършиха последните 14 състезания в зоната на точките. Шумахер държи рекорда в това отношения с 24 поредни старта със спечелени точки.

Тийм Лотус, Испания Рейсинг и Върджин Рейсинг все още нямат спечелена точка във Формула 1. Трите отбора дебютираха в Гран При на Бахрейн през миналата година.

ГОДИШНИНА

В събота се отбелязва 50-ата годишнина от смъртта на Волфганг фон Трипс и 13 зрители, след като германецът катастрофира със своето Ферари на “Монца” през 1961 г. В този момент Фон Трипс е лидер в шампионата, но титлата взима американският му съотборник Фил Хил с аванс от една точка.

ПИСТА: “Монца”
Дължина на обиколката: 5,793 км
Брой обиколки на състезание: 53
Обща дължина на състезанието: 306,720 км
Полпозишън за 2010 г.: Фернандо Алонсо (Испания, Ферари) – 1:21,962 минути
Най-бърза обиколка на трасето по време на състезание: Рубенс Барикело (Бразилия, Ферари) - 1:21,046 минути през 2004 г.
1.1.jpg

ФАКТИ: “Монца” е най-старата и най-бързата писта във Формула 1. Максималната скорост по време състезание е 360 км/ч, а средната скорост е 240 км/ч. Това оказва влияние върху работата на спирачките и на двигателите.

Построена в парк североизточно от Милано, “Монца” е домакин на Гран При на Италия от 1950 г., като единстветото изключение е през 1980 г., когато състезанието се провежда на “Имола”. Нито една друга писта не е приемала толкова състезания във Формула 1. Първият старт на “Монца” е през 1922 г.

Трагедиите на пистата включват инцидента от 1961 г., когато загиват пилотът на Ферари Волфганг фон Типс и 14 зрители. Фон Типс е лидер в състезанието, което впоследстие е спечелено от неговия съотборник Фил Хил от САЩ.

Австриецът Йохен Ринд умира по време на квалификациите през 1970 г. при катастрофа на завоя “Параболика”. Впоследствие той става единственият пилот ставал световен шампион посмъртно.

ПОБЕДИТЕЛИТЕ ОТ ПОСЛЕДНИТЕ ПЕТ СЪСТЕЗАНИЯ НА "МОНЦА”

2010 г. Фернандо Алонсо (Испания, Ферари)
Алонсо отпразнува първото си участие в Гран При на Италия като пилот на Ферари с победа, след като тръгна от полпозишън. Това бе първият успех на тима на “Монца” от 2006 г. Бътън водеше в повече от половината състезание, а съотборникът му в Макларън Люис Хамилтън изостана с една обиколка след сблъсък с Фелипе Маса.

2009 г. Рубенс Барикело (Бразилия, Браун GP)
Барикело стартира с опасения относно скоростната кутия на колата си, но с победата си съкрати на 14 точки преднината на съотборника си Дженсън Бътън. Британецът се качи на почетната стълбичка за първи път след шест състезания. Хамилтън стартира от полпозишън, но катастрофира в последната обиколка, когато се движеше на трето място.

2008 г. Себастиан Фетел (Германия, Торо Росо)
21-годишният Фетел стана най-младият победител в състезание от Формула 1 и най-младият пилот, стартирал от полпозишън. Победата му в дъждовните и хлъзгави условия бе първата в историята за Торо Росо.

2007 г. Фернандо Алонсо (Испания, Макларън)
Алонсо стартира от първа позиция и завърши пред съотборника си Люис Хамилтън, при двойната победа на Макларън. С този успех испанецът съкрати на три точки преднината на Хамилтън в генералното класиране, а до края на шампионата оставаха четири състезания.

2006 г. Михаел Шумахер (Германия, Ферари)
Седемкратният световен шампион спечели 90-ата си победа и обяви своето отказване след края на сезона. Фернандо Алонсо с Рено бе наказан с връщане с пет места на стартовата решетка заради блокиране на Фелипе Маса от Ферари в квалификацията. Той не завърши състезанието заради гръмнал двигател./БЛИЦ