ПОБЕДИ
Австралийският пилот на Ред Бул Марк Уебър спечели четири състезания през този сезон. Люис Хамилтън от Макларън записа три успеха. Фернандо Алонсо с Ферари, Дженсън Бътън от Макларън и Себастиан Фетел от Ред Бул са с по два триумфа.
Ферари има 212 победи във Формула 1 от 806 състезания. Макларън е вторият най-успешен отбор със 169 успеха. Уилямс е със 113, а Ред Бул с 12.
Победата на Хамилтън в Белгия бе 14-а в кариерата на британеца, като по този начин той се изравни във вечната ранглиста със сънародника си Греъм Хил, бразилеца Емерсон Фитипалди и австралиеца Джак Брабам.
Само 14 пилоти в историята имат повече победи от Хамилтън. Лидер в класацията е настоящият състезател на Мерцедес Михаел Шумахер.
ПОЛПОЗИШЪН
Уебър, Хамилтън и Фетел са единствените пилоти, които са печелили състезание през този сезон, тръгвайки от полпозишън. Само четири от 13-те досегашни надпревари през годината са спечелени от пилот, стартирал от първа позиция.
Фетел ще се опита да спечели осмия си полпозишън за годината, докато Ред Бул преследва 13-ата си първа стартова позиция за годината от 14 състезания.
В Белгия Ред Бул спечели 17-ия си полпозишън, един повече от вече несъществуващия отбор на Бенетон.
Само два отбора са печелили повече от 12 полпозишъна през един сезон – Макларън с 15 през 1988 и 1989 г. и Уилямс с 15 през 1992 и 1993 г. Уилямс държи и рекорда за последователни първи стартови позиции – 24 поред в периода 1992-93 г.
Болид на Ферари за последно бе на полпозишън в Гран При на Бразилия през 2008 г., оттогава изминаха 30 състезания.
ПЪРВА РЕДИЦА
Ред Бул имаше два болида на първа стартова редица в шест състезания през сезона. Тимът имаше поне една своя кола на първия ред в последните 17 надпревари.
Световният шампион Дженсън Бътън не е заставал на първа редица на стартовата решетка от Гран При на Турция през миналата година.
МОНЦА
Ферари спечели пет от последните 10 състезания за Гран При на Италия на “Монца”.
Седем от последните 10 състезания на пистата до Милано са спечелени от пилота, стартирал от полпозишън.
Михаел Шумахер (с Ферари през 2000 и 2003 г.) е единственият пилот през последните 19 години, който печели на “Монца” и през същата година взима световната титла.
Последният италиански пилот, триумфирал на “Монца” е Людовико Скарфиоти, който като състезател на Ферари печели през 1966 г. Последният италианец спечелил състезание в родината си бе Рикардо Патрезе, завършил първи на “Имола” през 1990 г.
ЮБИЛЕЙ
В неделя ще бъде първото състезание на Фернандо Алонсо в Италия като пилот на Ферари.
13-ото място на Хейки Ковалайнен на решетката в Гран При на Белгия бе най-предната стартова позиция за пилот на отбор новак през този сезон.
В понеделник, ден след състезанието, японският състезател на Заубер Камуи Кобаяши ще отпразнува своя 24-и рожден ден.
В неделя ще бъде последното състезание в Европа за “Бриджстоун” във Формула 1. След края на сезона японският производител на гуми се оттегля като доставчик.
ПИСТА: “Монца”
Дължина на обиколката: 5,793 км
Брой обиколки на състезание: 53
Обща дължина на състезанието: 306,720 км
Полпозишън за 2009 г.: Люис Хамилтън (Великобритания, Макларън) – 1:24,066 минути
Най-бърза обиколка на трасето по време на състезание: Рубенс Барикело (Бразилия, Ферари) - 1:21,046 минути през 2004 г.
ФАКТИ: “Монца” е най-старата и най-бързата писта във Формула 1. Максималната скорост по време състезание е 360 км/ч, а средната скорост е 240 км/ч. Това оказва влияние върху работата на спирачките и на двигателите.
Построена в парк североизточно от Милано, “Монца” е домакин на Гран При на Италия от 1950 г., като единстветото изключение е през 1980 г., когато състезанието се провежда на “Имола”. Нито една друга писта не е приемала толкова състезания във Формула 1. Първият старт на “Монца” е през 1922 г.
Трагедиите на пистата включват трагедията през 1961 г., когато загиват пилотът на Ферари Волфганг фон Типс и 14 зрители. Фон Типс е лидер в състезанието, което впоследстие е спечелено от неговия съотборник Фил Хил от САЩ.
Австриецът Йохен Ринд умира по време на квалификациите през 1970 г. при катастрофа на завоя “Параболика”. Впоследствие той става единственият пилот ставал световен шампион посмъртно.
ПОБЕДИТЕЛИТЕ ОТ ПОСЛЕДНИТЕ ПЕТ СЪСТЕЗАНИЯ НА "МОНЦА”
2009 г. Рубенс Барикело (Бразилия, Браун GP)
Барикело стартира с опасения относно скоростната кутия на колата си, но с победата си съкрати на 14 точки преднината на съотборника си Дженсън Бътън. Британецът се качи на почетната стълбичка за първи път след шест състезания. Хамилтън стартира от полпозишън, но катастрофира в последната обиколка, когато се движеше на трето място.
2008 г. Себастиан Фетел (Германия, Торо Росо)
21-годишният Фетел стана най-младият победител в състезание от Формула 1 и най-младият пилот, стартирал от полпозишън. Победата му в дъждовните и хлъзгави условия бе първата в историята за Торо Росо.
2007 г. Фернандо Алонсо (Испания, Макларън)
Алонсо стартира от първа позиция и завърши пред съотборника си Люис Хамилтън, при двойната победа на Макларън. С този успех испанецът съкрати на три точки преднината на Хамилтън в генералното класиране, а до края на шампионата оставаха четири състезания.
2006 г. Михаел Шумахер (Германия, Ферари)
Седемкратният световен шампион спечели 90-ата си победа и обяви своето отказване след края на сезона. Фернандо Алонсо с Рено бе наказан с връщане с пет места на стартовата решетка заради блокиране на Фелипе Маса от Ферари в квалификацията. Той не завърши състезанието заради гръмнал двигател.
2005 г. Хуан Пабло Монтоя (Колумбия, Макларън)
Монтоя спечели състезанието, тръгвайки от полпозишън. Алонсо пък увеличи на 27 точки аванса си пред Кими Райконен в генералното класиране, четири състезания преди края на сезона. Шумахер математически загуби шансове за титлата за първи път от 1999 г.