Победата на Дженсън Бътън в Австралия през миналата седмица бе 13-а в неговата кариера. По този начин той се изравни с Дейвид Култард и италианеца Алберто Аскари във вечната ранглиста. Още един успех ще изравни Бътън с бившите световни шампиони Джак Брабам, Греъм Хил и Емерсон Фитипалди.
Преди триумфа на Дженсън Бътън в Мелбърн Макларън за последно беше спечелил първото състезание са сезона през 2008 г. Тогава Люис Макларън зае първото място и в края на годината беше шампион.
Ферари има 216 спечелени състезания. Макларън е със 176, Уилямс със 113, а Ред Бул има 27.
Шумахер държи рекорда при пилотите за най-много победи – 91. Алонсо е на второ място сред действащите състезатели – 27. Испанецът заема пето място във вечната ранглиста. Себастиан Фетел е с 21 успеха, Кими Райконен с 18, а Хамилтън със 17.
Последната победа на Райконен бе в Гран При на Белгия през 2009 г. с Ферари. Шумахер за последно стъпи на върха на почетната стълбичка в Гран При на Китай през 2006 г. като пилот на Ферари.
ШАМПИОНАТ
Успехът на Бътън в Мелбърн сложи край на серията на Фетел като лидер в класирането за шампионата, която започна в Абу Даби през ноември 2010 г.
Дженсън Бътън, световен шампион за 2009 г., за последно беше начело в генералното класиране след Гран При на Испания през май 2010 г.
ПОЛПОЗИШЪН
Спечелената първа стартова позиция на Люис Хамилтън в Австралия беше 20-а в неговата кариера.
Фетел спечели 15 полпозишъна през 2011 г. Това е най-доброто постижение в историята, постигано в рамките на един сезон.
През миналата година Ред Бул взе 18 първи стартови позиции, рекорд за отбор във Формула 1.
Последният полпозишън на Ферари беше спечелен от Алонсо в Гран При на Сингапур през септември 2010 г.
Гран при на Австралия беше първото състезание от 2010 г. насам, когато пилот на Ред Бул не успя да заеме позиция на първа стартова редица. Това беше и първото състезание от Гран При на Европа във Валенсия през 2009 г., когато болидите на Макларън окупират първите две стартови места.
ТОЧКИ
Кетърам (известен преди като Тийм Лотус и Лотус), Маруся (преди известен като Върджин Рейсинг) и HRT (носил и името Испания Рейсинг) все още нямат спечелена точка в историята си. За тях това е трети сезон във Формула 1.
МАЛАЙЗИЯ
Във Формула 1 има три отбора с малайзийски спонсори: Мерцедес, Лотус и Кетърам. В момента няма малайзийски пилот. Първият състезател от страната във Формула 1 беше Алекс Йонг, който караше за Минарди през 2001 и 2002 г. Най-доброто му класиране бе седмото място в Австралия през 2002 г.
Ферари спечели пет от 13-те старта на пистата “Сепанг”. Шест от състезанията в Малайзия завършиха с двойни победи – Ферари през 1999 и 2001 г., Уилямс през 2002 г., Рено – 2006 г., Макларън – 2007 г. и Ред Бул през 2010 г.
“Черните кончета” са стартирали от полпозишън в седем състезания на “Сепанг”. Пет от тях са били осигурени от Михаел Шумахер, който има три победи в Малайзия.
Пет от последните 10 състезания за Гран При на Малайзия са спечелени от пилота, тръгнал от полпозишън. Най-задната стартова позиция, от която е печелена надпреварата е седмо. Това става през 2003 г., когато Кими Райконен с Макларън триумфира, тръгвайки от седма стартова позиция.
От настоящите пилоти във Формула 1 победи на “Сепанг” имат: Алонсо (2005, 2007), Бътън (2009), Райконен (2003, 2008), Шумахер (2000, 2001, 2004) и Фетел (2010, 2011).
ПИСТА: “Сепанг”
Дължина на обиколката: 5,543 км
Брой обиколки на състезание: 56
Обща дължина на състезанието: 310,408 км
Полпозишън за 2011 г.: Себастиан Фетел (Германия, Ред Бул) – 1:34,870 минути
Най-бърза обилко на трасето: Хуан Пабло Монтоя (Колумбия, Уилямс) – 1:34,223 минути
ФАКТИ: Пистата е построена от германския дизайнер на подобни трасета Херман Тилке на мястото на бивша плантация за палмово масло. Покривът на трибуните е с формата на цвят на Китайска роза.
Трасето, издигнато в близост до международното летище KLIA и се намира на 85 км от Куала Лумпур, има леко нагорнище на старта, 15 завоя и почти успоредни прави.
Високата влажност, плюс климатичните условия, които бързо се променят от слънчево време до тропическа буря, могат да затруднят значително пилотите.
ПОБЕДИТЕЛИТЕ В ПОСЛЕДНИТЕ 5 ГОДИНИ
2011 г. – Себастиан Фетел (Германия, Ред Бул)
Фетел стигна до втора победа в рамките на една седмица, след като доминираше още от старта. Дори започналия да вали дъжд в средата на състезанието не успя да попречи на германеца да финишира пред Дженсън Бътън с Макларън и Ник Хайдфелд с Лотус-Рено. Люис Хамилтън и Фернандо Алонсо се сблъскаха, като испанецът остана без предно крило. Двамата пилоти бяха наказани след състезанието.
2010 г. – Себастиан Фетел (Германия, Ред Бул)
Ред Бул записа двойна победа, след като Марк Уебър стартира от полпозишън и завърши на второ място. Австралиецът бе изпреварен от Себастиан Фетел още на първия завой. Пилотите на Макларън и Ферари тръгнаха от задните редици на решетката, след като не успяха да се справят с проливния дъжд по време на квалификацията. Въпреки това Хамилтън завърши шести, Маса - седми, а Бътън зае осма позиция.
2009 г. – Дженсън Бътън (Великобритания, Браун GP)
Бътън тръгна от полпозишън към победата в състезание, което бе със съкратена продължителност заради проливния дъжд. Вместо 56 обиколки бяха направени само 32. На пилотите бяха присъдени половината от точките, което се случи едва за пети път в историята на Формула 1.
2008 г. – Кими Райконен (Финландия, Ферари)
Фелипе Маса с Ферари тръгна от първа позиция, но неговият съотборник Райконен пое водачеството след първите влизания в бокса. Люис Хамилтън с Макларън стартира девети, след като заедно със съотборника си Хейки Ковалайнен бяха наказани за задържане на противници по време на квалификацията.
2007 г. – Фернандо Алонсо (Испания, Макларън)
Алонсо откри сметката си в Макларън, което бе първата победа на тима от 2005 г. В едва втория старт в кариерата си Хамилтън завърши на второ място, след като преди това се бе сблъскал със стартиралия от полпозишън Фелипе Маса. Инцидентът прати бразилеца в тревата.