ПОБЕДИ
Световният шампион Дженсън Бътън спечели първата си победа за Макларън в Австралия, което го направи един от двамата настоящи пилоти във Формула 1, записвали успех с три различни отбора (Хонда, Браун GP и Макларън). Другият е испанецът Фернандо Алонсо (Рено, Макларън и Ферари).

Триумфът в Мелбърн бе осмата победа в кариерата на Бътън и първата му от Гран При на Турция през миналия юни. По този начин той се изравни във вечната ранглиста със световния шампион за 1967 г. Дани Хълм от Нова Зеландия и белгиеца Джаки Икс.

Бътън е и 18-ият пилот, спечелил състезание с болид на Макларън. Ферари има 211 победи в историята на Формула 1, докато Макларън е вторият най-усешен тим със 165. Трети е Уилямс със 113.

ПОЛПОЗИШЪН
Себастиан Фетел с Ред Бул стартира от първа позиция в първите две състезания на сезона. Двамата пилоти на “червените бикове” (Фетел и Марк Уебър) заеха първата редица в Австралия, като това се случва за втори път в историята на тима.

Ферари не е печелил първа стартова позиция от Гран При на Бразилия през 2008 г. Миналата година бе първата за тима без полпозишън от 1993 г.

Дженсън Бътън не е тръгвал от първата редица на стартовата решетка от състезанието в Турция през юни миналата година.

МАЛАЙЗИЯ
Състезавалият се за Минарди през 2001 и 2002 г. Алекс Юнг е единственият малайзиец, който е карал във Формула 1. Най-доброто му представяне бе седмото място в Австралия през 2002 г.

За първи път отбор с малайзийски собственици ще участва на състезаниято в Куала Лумпур, след като базираният в Англия Лотус се завърна във Формула 1.

Ферари е тимът с най-добри постижения на “Сепанг”. “Черните кончета” са спечелили 5 от 11-те старта на пистата. Макларън и Рено имат по две победи.

В пет от състезанията на трасето първите две места са били заемани от пилотите на един отбор – Ферари през 1999 и 2001 г., Уилямс през 2002 г., Рено през 2006 г. и Макларън през 2007 г.

Седем пъти болиди на Ферари са тръгвали от полпозишън на “Сепанг”, докато Рено е с три първи стартови позиции. Единственият друг тим, тръгвал от първата позиция, е Браун GP  през миналата година.

Пилотът на Мерцедес GP Михаел Шумахер, който в момента е на 41 години, е стартирал пет пъти полпозишън в Малайзия като състезател на Ферари. Той има три победи на “Сепанг”.

ПИСТА: “Сепанг”
Дължина на обиколката: 5,543 км
Брой обиколки на състезанието: 56
Обща дължина на състезанието: 310,408 км
Полпозишън за 2009 г.: Дженсън Бътън (Великобритания, Браун GP) – 1:35,181 минути
Най-бърза обиколка на трасето: Хуан Пабло Монтоя (Колумбия, Уилямс) – 1:34,223 минути

http://www.webhush.com/wp-content/uploads/malaysian_gp_circuit.jpg

ФАКТИ: Пистата е построена от германския дизайнер на подобни трасета Херман Тилке на мястото на бивша плантация за палмово масло. Покривът на трибуните е с формата на цвят на Китайска роза.

Трасето, построено в близост до международното летище KLIA и се намира на 85 км от Куала Лумпур, има леко нагорнище на старта, 15 завоя и почти успоредни прави.

Високата влажност, плюс климатичните условия, които бързо се променят от слънчево време до тропическа буря, могат да затруднят значително пилотите. Типичните температури по това време на годината са над 30 градуса по Целзий.

ПОБЕДИТЕЛИТЕ В ПОСЛЕДНИТЕ 5 ГОДИНИ
2009 г.Дженсън Бътън (Великобритания, Браун GP)
Бътън тръгна от полпозишън към победата в състезание, което бе със съкратена продължителност заради проливния дъжд. Вместо 56 обиколки бяха направени само 32. На пилотите бяха присъдени половината от точките, което се случи едва за пети път в историята на Формула 1.

2008 г. – Кими Райконен (Финландия, Ферари)
Фелипе Маса с Ферари тръгна от първа позиция, но неговият съотборник Райконен пое водачеството след първите влизания в бокса. Люис Хамилтън с Макларън стартира девети, след като заедно със съотборника си Хейки Ковалайнен бяха наказани за задържане на противници по време на квалификацията.

2007 г. – Фернандо Алонсо (Испания, Макларън)
Алонсо откри сметката си в Макларън, което бе първата победа на тима от 2005 г. В едва втория старт в кариерата си Хамилтън завърши на второ място, след като преди това се бе сблъскал със стартиралия от полпозишън Фелипе Маса. Инцидентът прати бразилеца в тревата.

2006 г. – Джанкарло Фисикела (Италия, Рено)
Благодарение на Фисикела и Алонсо Рено за първи път от 24 години класира пилотите си на първите две места на почетната стълбичка. Дженсън Бътън с Хонда бе трети. Фелипе Маса тръгна от края на стартовата решетка, но финишира пети.

2005 г. – Фернандо Алонсо (Испания, Рено)
Алонсо донесе на Рено втора поредна победа за сезона и стана първият испанец, който повежда генералното класиране на шампионата. Второто място на Ярно Трули означаваше първо качване на подиума за Тойота.

ГЛЕДАЙ НА ЖИВО стартовете от ФОРМУЛА 1 с туристическа агенция "ГАЛЕРА" !