ПОБЕДИ

Победата на Марк Уебър в Монако бе неговата втора поред и четвърта в кариерата му. Болидите на Ред Бул вече имат 9 победи и три от шест състезания през този сезон.

Последният пилот, който спечели три поредни старта бе световният шампион Дженсън Бътън през миналата година, когато караше за Браун GP. Последният австралиец с три последователни победи бе Алан Джоунс през 1980 и 1981 г. (последните две за 1980 и първото за 1981 г.).

Ферари е отборът с най-много победи в историята на Формула 1 - 211. Макларън е вторият най-успешев тим – 166 победи, а Уилямс е със 113.

ПОЛПОЗИШЪН


През този сезон във всяко състезание болид на Ред Бул тръгваше от първа стартова позиция (Себастиан Фетел – 3 пъти, Марк Уебър – 3 пъти). Рекордът за най-много полпозишъни в рамките на един сезон се поделя от Макларън и Уилямс – по 15.

Уебър е единственият пилот през този сезон, който е спечелил състезание, тръгвайки от първа стартова позиция. Той стори това в последните две надпревари – Испания и Монако.

Последният отбор, постигал седем поредни полпозишъна бе Ферари през 2000 и 2001 г. “Черните кончета” не са били на първа стартова позиция от Гран При на Бразилия през 2008 г. Последният пилот с три поредни полпозишъна бе Фелипе Маса през 2007 г.

ШАМПИОНАТ

Четирима пилоти бяха начело на класирането в шампионата от началото на сезона – Фернандо Алонсо и Фелипе Маса от Ферари, Дженсън Бътън от Макларън и Марк Уебър с Ред Бул. Уебър е първият австралиец, който застава на върха на таблицата откакто там бе Алан Джоунс през 1981 г.

ПЪРВА РЕДИЦА

В последните 10 състезания Ред Бул имаше поне един болид на първата стартова редица. Въпреки двете си победи от началото на сезона Дженсън Бътън не е бил на предната редица от състезанието в Турция през миналата година. За последно Макларън имаше пилот на първата редица в Абу Даби през ноември.

ТУРЦИЯ

В петте досегашни старта за Гран При на Турция само веднъж победител не е бил пилотът, тръгнал от полпозишън. Това стана през миналата година, когато Дженсън Бътън триумфира, стартирайки от втора позиция.

Бразилският пилот на Ферари Фелипе Маса държи рекорда на трасето, като има три поредни победи.

КВАЛИФИКАЦИИ

От началото на сезона само двама пилоти не са успявали да запишат по-добро време от своите съотборници в квалификациите – Витали Петров от Рено и Лукас ди Граси от Върджин.

ТОЧКИ

Марк Уебър и Фелипе Маса са единствените пилоти, които са записали точки точки във всяко едно състезание от началото на сезона.

ЮБИЛЕЙ

Състезанието в събота ще бъде под № 800 за Ферари в Гран При от Формула 1. Първото е през 1950 г. за Голямата награда на Монако.

ПИСТА: “Истанбул Парк”
Дължина на обиколката: 5,338 км
Брой обиколки на състезание: 58
Обща дължина на състезанието: 309,396 км
Полпозишън за 2009 г.: Себастиан Фетел (Германия,   Ред Бул) – 1:28,316 минути
Най-бърза обиколка на трасето в състезание: Хуан Пабло Монтоя (Колумбия, Макларън) през 2005 г. – 1:24,770 минути

Istanbul Park_1.jpgФАКТИ: Това е едно от трите трасета в световния шампионат, в които движението се извършва обратно на часовниковата стрелка. Останалите подобни писти са в Бразилия и Сингапур.

“Истанбул Парк” е сравняван с белгийската писта “Спа” и има 14 завоя, шест от които десни, и четири прави отсечки. Близо 67% от всяка обиколка се преминава на пълна скорост.

Тройното ляво завиване на завой № 8 е изтинско изпитание за организма на всеки пилот. Отсечката се взима с 250 км/ч, а земното притегляне, което се усеща от организма е най-висото от всяка една друга писта в шампионата.

Проектираното от Херман Тилке трасе се намира в азиатската част на Истанбул. Температурата на трасето може да достигне до 55 градуса по Целзий.

ПОБЕДИТЕЛИТЕ В ПОСЛЕДНИТЕ 5 ГОДИНИ

2009 г. - Дженсън Бътън (Великобритания, Браун GP)
Бътън се наслади на своята шеста победа в седем състезания, както и на последната си за Браун GP. Фетел тръгна от полпозишън, но бе изпреварен от Бътън на 10-ия завой на първата обиколка. След това германецът направи три спирания в бокс, докато съотборникът му Уебър стори това два пъти. Само 36 000 билета бяха продадени за този състезателен уикенд.

2008 г. – Фелипе Маса (Бразилия, Ферари)
Маса спечели, тръгвайки от полпозишън, за трета поредна година. Люис Хамилтън от Макларън намали темпото в последните обиколки заради притеснения за състоянието на предните гуми. Бразилският пилот на Хонда Рубенс Барикело направи рекордното си 257-о състезанието.

2007 г. – Фелипе Маса (Бразилия, Ферари)
Маса триумфира, след като тръгна от първа стартова позиция. Неговият съотборник Кими Райконен завърши втори, а Ферари за втори път през сезона качи и двамата си пилоти на първите две места на почетната стълбичка.

2006 г. – Фелипе Маса (Бразилия, Ферари)
Фелипе Маса превърна първото си тръгване от полпозишън в първата си победа във Формула 1. Фернандо Алонсо с Рено спечели битката с Михаел Шумахер от Ферари за второто място с преднина от половин дължина на болид.

2005 г. – Кими Райконен (Финландия, Макларън)
Райконен спечели, като тръгна от първа позициа, докато Фернандо Алонсо финишира втори. След състезанието испанецът имаше 24 точки преднина пред финландеца в класирането на шампионата.