Привличането на Антоан Гризман е поредното доказателство и твърде показателно за промяната на имиджа на Барселона, както и за… загубата на собствената идентичност.
Два багера превръщат тези дни „Камп Ноу” в голяма строителна площадка. Смяната на тревата е причината новото попълнение Антоан Гризман да не бъде представен на стадиона пред феновете, както е нормално при такива трансфер. Може би се получи и по-добре, че тази част от официалното представяне отпадна.
Точно преди обявяването на 120-милионната сделка за световния шампион с Франция от миналото лято в Русия критиките от привържениците станаха все по-ясни и при това защото феновете не са забравили, че точно преди година Гризман отказа на Барса чрез видео, в което ясно заяви, че не иска да бъде слуга на Меси и затова ще продължи кариерата си в Мадрид.
И всичко това прави впечатление, както и исканията на бившия клуб на 28-годишния нападател Атлетико към Барса да доплати още 80 милиона евро, тъй като футболистът се бил разбрал с каталунците преди 1 юли, когато освобождаващата му клауза бе в размер на 200 милиона евро.
Пазаруването на Барса не е приключило?
Така или иначе мегатрансферите на клуба доведоха до екстремно високи разходи. Само през това лято каталунците инвестираха 233 милиона евро за нови попълнения. Сега е ред да се постави и въпросът: Накъде с тази офанзивна мощ? С Гризман, Лионел Меси, Луис Суарес и към тях още Филипе Коутиньо, Усман Дембеле и Малком треньорът Ернесто Валверде има огромен избор.
Президентът Хосеп Мария Бартомеу отвори кесията след напускането на Неймар през лятото на 2017 година в посока ПСЖ за рекордните в историята на футбола 222 милиона евро и каталунците изхарчиха 736 милиона евро на трансферния пазар за само две години. Миналата година Бартомеу настоя в последния момент за привличането на Малком, който бе пред трансфер в Рома. Не е случайно и, че през сезон 2017/18 Филипе Коутиньо и Усман Дембеле предизвикаха едва ли не със скандали своите трансфери в испанския шампион.
Барселона пое път на развитие на клуб, който непрекъснато купува за сметка на своите собствени юноши. Реномираната академия „Ла Масия” губи в последните години все повече своето значение за първия тим. В момента само седем от играчите в първия тим са преминали през академията, а сред тях са преминалите 30-годишната граница Лионел Меси, Жерард Пике, Серхио Бускетс и Жорди Алба. Последният, който си проби път от юношеските формации до мъжкия тим и се наложи в него, беше Сержи Роберто. Вместо клубът сам да произвежда таланти, започна да купува такива отвън, а по този начин продава част от своята идентичност.
Спорни спонсорски сделки показват промяната
Тази тенденция е видна върху екипите на тима. Клубът не позволяваше реклама върху гърдите на фланелките си, но традицията бе нарушена през 2006 година, когато надписът на УНИЦЕФ грейна върху екипа. Но вместо да печели пари от спонсори, по този начин Барса събираше пари за дарения. Тези времена обаче отминаха с идването на спонсора Qatar Airways от 2013 година. Широко критикуваното партньорство с авиокомпанията от Емирствата бе заменено през 2016 година с не по-малко предизвикващата спорове сделка с компанията Rakuten, носеща на клуба по 60 милиона евро на година. Заедно с почти 300 милиона евро от телевизионни права и договора за екипировка Барса използва тези пари през изминалите години преди всичко за едно: финансиране на скъпи трансфери. По този начин клубът увеличава дела на продажба на собствената си идентичност.
Максимилиан Лотц, sport1.de
Превод от немски: Георги Красимиров Георгиев/БЛИЦ Спорт