УЕФА ще решава до декември за промяна във формата на Шампионската лига. Преди финала на турнира в Милано в събота се е провела закрита среща на шефовете на европейския футбол, но е имало съвсем малък прогрес при оформянето на рамката на турнира за трите сезона след 2018 година.
Създаването на затворен турнир от 16 отбора, каквато идея за Суперлига се появи в началото на година, изглежда нереалистична, но целта е настоящият формат от 32 отбора да стане по-атрактивен за големите клубове и глобалната телевизионна аудитория.
Очаква се конгресът на УЕФА на 14 септември, когато ще бъде избран и нов президент на организацията, да бъде фокусиран основно върху новия формат на Шампионската лига.
„Нуждаем се от рамка, която да бъде одобрена до края на годината. В момента водим консултации и изслушвания на предложения“, обяви директорът на състезанията към УЕФА Джорджо Маркети пред АП.
Една от опциите е гарантиране на определен брой места за най-силните първенства в Европа, както и задължително участие на грандовете. Има предложение мачовете да се играят в събота, за да се отговори на интереса от страна на азиатските и американските телевизионни компании.
Промяната във формата на Шампионската лига е възможна само на всеки три години. Тя трябва да се направи преди маркетинговата компания към УЕФА - „ТЕАМ Marketing“, да започне да продава правата на Шампионската лига и Лига Европа на телевизионни компании и спонсори за следващия цикъл.
Настоящата рамка на най-силния клубен турнир предизвиква неодобрение заради предсказуемия развой на груповата фаза, както и слабите приходи от телевизионни права. До 2018 година 32-ата участника в груповата фаза ще си разделят по 1,3 милиарда евро на сезон.
Въпреки това приходите не удовлетворяват клубовете. Президентът на Ювентус Андреа Аниели недоволства, че въпреки по-големия глобален интерес към „бианконерите“, клубът получава по-малки приходи от ТВ права отколкото отборите по американски футбол. Финалът на Шампионската лига е гледан от 170 милиона души, докато Супербоул през тази година е имал аудитория от 110 милиона.
Като пример се дава и английската Висша лига, където последният в класирането и изпаднал Астън Вила получи 100 милиона паунда от телевизионни права, което е повече от приходите по това перо на победителя в Шампионската лига Реал (Мадрид).