Списанието "Форбс България" публикува обширен материал за бранда на Христо Стоичков. Футболната легенда жъне големи успехи и на този фронт, като марката му светкавично се разви за кратък период от време. Всичко започна от книгата на Камата "Христо Стоичков. Историята", написана в съавторство с известния спортен журналист Владимир Памуков. Откровената изповед на кавалера на "Златната топка" става бестселър с рекорден у нас тираж – над 70 хиляди копия, и оглавява класацията с най-продаваните биографични книги в България.
Статията за бранда на Стоичков във "Форбс България":
Миналата есен легендата Христо Стоичков представя марката си H8S с осем фенски артикула на пресконференция в София. Топка, шапка, тениски с неговия образ, както и суджук под формата на номер 8, който става най-обсъжданият кулинарен продукт в медиите.
Легендата обявява, че в основата на всичко са децата, и благодари на хората, помогнали му да осъществи своя проект.
Шест месеца по-късно агентското представителство „8 Ейджънси“, създадено специално да обслужи интереса към бранда H8S, пуска пролетно-лятната колекция 2021 – спортно елегантни облекла и екипи. Предвидени са количества да стигнат до есента.
Събитието съвпада с изявата на Христо Стоичков в „Забраненото шоу на Рачков“, където той споменава в няколко думи за колекцията. В следващите два часа официалният му сайт 8hristo.com, който е и онлайн магазин, регистрира рекорден трафик, който срива връзката многократно. Вместо да се продава четири месеца, колекцията се изчерпва за 20 дни още в края на април. Самите производители бързо реагират на новите поръчки, но недостигът за артикули се усеща още два месеца.
„Вече знаем какво ни очаква. Поръчваме много по-големи количества, за да могат партньорите ни да планират“, казва Милена Стефанова, управляващ директор на издателство „Софтпрес“. Тя е агентът, който движи нещата в „8 Ейджънси“.
За една година H8S се превръща в модна марка с над 120 артикула – от спортни екипи, елегантни облекла за ежедневието, бански, обувки до луксозни парфюми. Двойката луксозни дамски и мъжки парфюми са в цветовете на бранда – черно и златно, и носят посланието, че това е „ароматът на победителя“. До Коледа ще има още 32 нови артикула. Работи се по серия очила и якета за зимата. Вместо да се пускат колекции два пъти в годината, е взето стратегическо решение периодично да се излиза с нови артикули. Всички облекла, обувки и аксесоари следват наложена визия в цветовете, свързани със славното минало на Христо Стоичков в „Барселона“. Могат лесно да се съчетават, така че покупката на един продукт да води до покупка на следващ.
Интересът към марката е толкова голям, че за Стефанова е все по-трудно да управлява ръста, без да дърпа спирачка. (По настояване на Стоичков агенцията не разкрива обемите и финансовите параметри на бизнеса.) Тя постоянно сключва нови договори с топ български производители, които Христо Стоичков иска да подкрепи. В екипа на агенцията е и по-голямата му дъщеря Мика Стоичкова – като консултант с опит в модните тенденции и в работата с инфлуенсърите. Тя поема част от ангажиментите на именития си баща по одобрение на моделите.
Всичко това не беше замислено като бизнес, а с идея да дадем повече в преживяването на феновете по време на събитията, свързани с популяризиране на книгата „Христо Стоичков. Историята“.
Откровената изповед на легендарния футболист, написана в съавторство с известния спортен журналист Владимир Памуков, става бестселър с рекорден за страната тираж – над 70 хил. копия, и оглавява класацията с най-продаваните биографични книги в България.
Проектът стартира в края на 2017 г., когато главният редактор на издателство „Софтпрес“ Димитър Риков, който е голям футболен фен, решава да сбъдне една своя мечта, като издаде биография на Христо Стоичков. Издателството търси достъп до Стоичков за преговори. Също и съавтор, на когото той има доверие. Спират се на Владимир Памуков, за когото се знае, че е от малкото в гилдията, към които Стоичков има положително отношение.
Памуков в началото е песимист. Смята, че е голям риск да се прави книга за световноизвестна личност, която 25 години живее под прожекторите. А и най-трудно се говори и пише за общоизвестни неща. Едва ли ще изненадат някого. Обсъждат тираж от 10 хил. копия, което е много над средния стандарт за книга в страната. Ако потръгне, издателството е готово да плати на Стоичков права за отпечатването на още 10 хил. бройки. Само да се съгласи. „Проблемът при него не са парите, казва им Памуков. – Трябва да ви хареса!“.
В разговор на живо редакторите успяват да го спечелят с няколко изречения какво се търси. На петата минута той казва „да“. Рискът дали ще излезе бестселър, или ще е провал остава за „Софтпрес“. Няма да е лесно, защото Стоичков се е изключил от социалните мрежи и няма много контакт с публиката, но вярват много в него. Финансовата част се поема от българската софтуерна компания MobiSystems. Създадена е от собствениците на „Софтпрес“ Станислав Стефанов и Димитър Митев – двама състуденти от факултета по математика и информатика на СУ, които за 10 години, посветени само на издаване на компютърна литература, превръщат компанията си в номер 1 издател в жанра, след което я нареждат сред най-големите в България.
В продължение на шест месеца Стоичков разказва историята си на Памуков, а той пише. Журналистът е пряк свидетел на златното време, когато националният отбор по футбол става четвърти в света и Христо Стоичков печели „Златната топка“, което пести много време за проверка на фактите. От цялата книга Стоичков е зачертал две неща, „и то с право“. Памуков със своя талант и лекота на писане прави „великолепен текст, толкова гладък, че редакторите се увличат в повествованието и забравят да редактират“.
Според уговорката със Стоичков издателите трябва да направят само две събития за представяне на книгата – една официална VIP премиера, на която са поканени 250 личности от сферата на спорта и трима президенти. Второто е за читатели и почитатели. Никой не е очаквал, че на премиерата на 5 ноември 2018 г. ще дойдат 750 VIP гости и 100 представители на медиите. В интервютата Стоичков казва, че книгата е писана две години. Вероятно е било неудобно да обяви, че е писана само шест месеца.
Грандиозното представяне води до изчерпване на целия тираж от 10 хил. бройки за 48 часа – не само от склада на издателството, а от всички търговски обекти, където се предлага на цена 25 лв. „Софтпрес“ печата нови 20 хил. копия. Докато чакат зареждане, в продължение на 21 дни книжарниците остават брандирани с реклама на „Историята“, а когато идва вторият тираж, се изчерпва за две седмици. През това време се завъртат още 20 хил. бройки. Те излизат в навечерието на Международния панаир на книгата в София, когато се провежда и второто събитие с читатели и почитатели. В делничен ден опашката се извива на 400 метра пред входа на НДК и продължава по стълбите до втория етаж и в зала 6.
В продължение на пет часа Стоичков разписва всяка книга и се снима с почитателите си, до последния. Наети са две фирми за охрана и е създадена организация за доставка на храна и напитки.
В следващите месеци „тази книга се превръща в едно изключително приключение в издателския бизнес с небивали резултати като представяне, тираж и интерес“. От цялата страна валят покани за турнета. „Еуфорията ни връхлетя“, казва Милена Стефанова. В бранша е от 27 години и подобно нещо не се е случвало. Турът обхваща 14 града в страната, а събитията пълнят арени, молове, площади и стадиони. Стоичков все така спокойно и с усмивка дава автографи с часове. Рекордът е 5 часа и 23 минути в мола във Варна. Над 3 хил. души препълват съоръжението, а охраната се опитва да го затвори, за да не стане инцидент.
Българските общности в Лондон, Торонто, Чикаго, Виена, Тел Авив също пращат покани за гостуване. Програмата се пълни със събития за две години напред, включително и в Китай. Кувертите за VIP вечерята в Чикаго са разграбени за часове, а организаторите са принудени да предложат алтернативни събития преди самата гала. Събитието в Лондон е организирано само за 20 дни. За автографи чакат футболистите от детската школа на ЦСКА в Лондон, над 100 момчета, облечени в екипи на бранда, жадни да научат историята на своя идол. От този момент Стоичков става посланик на четенето сред децата. „Ако някой ни беше казал, че всичко това ще се случи, нямаше да го повярваме. Но с Христо всичко е възможно“, казва Милена Стефанова.
Окрилени от успеха, в издателството подготвят преводи на английски и испански. „Софтпрес“ сключва договор с ФК „Барселона“ за представяне на книгата на испански, английски и български.
Биографията на Стоичков излиза и в превод на полски. Местно издателство за спортна литература купува правата за 8 хил. тираж. Поляците правят график за гостуване на Стоичков по медии, но колегите им от България знаят какво е да правиш интервю с него. „Помолихме всички медии да отидат на място, което за тях беше немислимо. Издателите се притесняваха, че никой няма да дойде“, казва Стефанова. На следващия ден всички медии потвърждават поканата. Във Варшава, на стадиона на „Легия“, Стоичков дава интервюта за 12 телевизии.
Кулминацията идва с подписването на „исторически за българското книгоиздаване договор“ с издателски конгломерат номер едно в света – Penguin Random House Audio. Той обхваща правата за аудиокнига и продажбата ѝ в Amazon Audible. Разговорите тръгват на среща във Франкфурт, организирана от Penguin Random House с издателите на автобиографиите на Мишел и Барак Обама, сред които е и „Софтпрес“. В неформален разговор Стефанова разказва на главния мениджър за успеха на книгата на Стоичков.
Той проявява интерес към испанския превод и иска да го представи на колегите си. Въпросният мениджър се оказа голям почитател на Стоичков. Следи редовно изявите му по американската TUDN и много вярва в успеха на книгата на испански, но не в печатна версия, а в аудиовариант. Футболните фенове според него с удоволствие ще я слушат. Условието е Стоичков да озвучи книгата. Той да е четецът.
Техническата част се поема от екипа, направил аудиокнигата на Мишел Обама, спечелила награда „Грами“ в категория за най-добра аудиокнига, както и аудиокнигата на Барак Обама – „Обетована земя“. „Най-приятната изненада за тях беше, че човек, на когото испанският език не е роден и не е професионален актьор, се справя толкова добре и артистично с прочита“, казва Стефанова.
В пандемията туровете в чужбина са прекъснати, но в издателството пристигат предложения за Христо Стоичков да стане рекламно лице на различни компании. Феновете също искат да имат още нещо от него, не само книгата. Удовлетворен от работата със „Софтпрес“, той казва на екипа да се заеме и с новите запитвания. Само че по договор издателството може да го представлява единствено на събития, свързани с книги.
Възниква нужда да се създаде агентско представителство, което да го представлява като артист, изпълнител, рекламно лице и да представлява бранда H8S. Марката е регистрирана за 50-годишния юбилей на Стоичков през 2016 г., ознаменуван с приятелски мач на стадион „Васил Левски“. Лично той рисува дизайна. Пусната е кратка серия с няколко фенски артикула за юбилея без амбиция да се използва потенциалът на марката.
Четири години по-късно, на 28 септември 2020 г. официално тръгва сайтът 8hristo.com, който предлага едновременно любопитно съдържание, снимки и истории за Камата и ексклузивен онлайн магазин за спортната колекция. Отново никой не прави мащабни планове. Докато феновете започват да звънят в офиса, тревожни, че всичко е изчерпано и няма какво да купят. Група креативни производители също предлагат услугите си да се включат като партньори.
Разбрахме, че сме излезли на магистрала, по която не може да спрем.
На Христо му стана приятно. Включи се разпалено във всичко, включително и в създаването на моделите.“
Един от първите партньори – Krasiko, българска компания, специализирана в производство на спортна екипировка, се заема с изработката на пълна серия дамска, мъжка и детска линия облекла за свободното време. Цели семейства заедно с децата се обличат в екипите от главата до петите и пращат свои снимки в агенцията. Първите отбори, които поръчват екипи, са футболният „Марица“ – по случай 100 години от основаването на клуба, в който Стоичков е играл. Също и шампионките на България по волейбол – „Марица“. Освен спортни екипи H8S пуска ежедневна елегантна линия с ризи, пуловери, дънки, изработени от „Теодор“, наложен производител на мъжко облекло от висок клас. Линията се предлага в отбрани магазини от тяхната мрежа в страната в специално обособени кътове.
Това, което предстои, е разрастване на марката в Испания, където Стоичков има силен фен клуб с над 5 хил. активни членове. Разширяването на чужди пазари ще става по територии с местни представителства и персонализирани серии за всяка държава. Всичко се планира внимателно, да няма сътресения. Стоичков винаги е пълен с много енергия и ентусиазъм, когато се обсъждат нови проекти. Със Стефанова се чуват почти всеки ден. Напоследък говорят и за амбициите му като телевизионен журналист в TUDN, американски гигант с над 100 млн. аудитория от испански говорещи в САЩ. Стоичков прави силна серия интервюта с едни от най-големите имена във футбола и е напът да получи своя седми вътрешен „Златен глобус“ – награда, която всяка година отличава най-добрите от огромния екип на авторитетната медия.
Стефанова го пита защо, след като спечели „Златен глобус“ в средата на годината, продължава да работи още по-интензивно. „Да, но никой не е печелил два за една година“, отговаря ѝ той. Когато няма конкуренция, Христо Стоичков се състезава със себе си.