Списанието "Форбс България" публикува обширен материал за бранда на Христо Стоичков. Футболната легенда жъне големи успехи и на този фронт, като марката му светкавично се разви за кратък период от време. Всичко започна от книгата на Камата "Христо Стоичков. Историята", написана в съавторство с известния спортен журналист Влади­мир Памуков. Откровената изповед на кавалера на "Златната топка" става бестселър с рекорден у нас тираж – над 70 хиляди копия, и оглавява класацията с най-продаваните био­графични книги в България.

Статията за бранда на Стоичков във "Форбс България":

Миналата есен легендата Христо Стоичков представя марката си H8S с осем фенски артикула на пресконференция в София. Топка, шапка, тениски с неговия образ, както и суджук под формата на номер 8, който става най-обсъжданият кулинарен продукт в медиите. 

Легендата обявява, че в основата на всичко са децата, и благодари на хората, помогнали му да осъществи своя проект.

Шест месеца по-късно агентското представителство „8 Ейджънси“, създадено специално да обслужи интереса към бранда H8S, пуска пролетно-лятната колекция 2021 – спортно елегантни облекла и екипи. Предвидени са количества да стигнат до есента.  

Събитието съвпада с изявата на Христо Стоичков в „Забраненото шоу на Рачков“, където той споменава в няколко думи за колекцията. В следващите два часа официалният му сайт 8hristo.com, който е и онлайн магазин, регистрира рекорден трафик, който срива връзката многократно. Вместо да се продава четири месеца, колекцията се изчерпва за 20 дни още в края на април. Самите производители бързо реагират на новите поръчки, но недостигът за артикули се усеща още два месеца.

„Вече знаем какво ни очаква. Поръчваме много по-големи количества, за да могат партньорите ни да планират“, казва Милена Стефанова, управляващ директор на издателство „Софтпрес“. Тя е агентът, който движи нещата в „8 Ейджънси“.

За една година H8S се превръща в модна марка с над 120 артикула – от спортни еки­пи, елегантни облекла за ежедневието, бански, обувки до луксозни парфюми. Двойката луксозни дамски и мъжки парфюми са в цве­товете на бранда – черно и златно, и но­сят посланието, че това е „ароматът на победителя“. До Коледа ще има още 32 нови артикула. Работи се по серия очила и якета за зимата. Вместо да се пускат колекции два пъти в годината, е взето стратегиче­ско решение периодично да се излиза с нови артикули. Всички облекла, обувки и аксесо­ари следват наложена визия в цветовете, свързани със славното минало на Христо Стоичков в „Барселона“. Могат лесно да се съчетават, така че покупката на един про­дукт да води до покупка на следващ.

Интересът към марката е толкова го­лям, че за Стефанова е все по-трудно да управлява ръста, без да дърпа спирачка. (По настояване на Стоичков агенцията не раз­крива обемите и финансовите параметри на бизнеса.) Тя постоянно сключва нови до­говори с топ български производители, кои­то Христо Стоичков иска да подкрепи. В екипа на агенцията е и по-голямата му дъ­щеря Мика Стоичкова – като консултант с опит в модните тенденции и в работата с инфлуенсърите. Тя поема част от ангажи­ментите на именития си баща по одобре­ние на моделите.

Всичко това не беше замислено като бизнес, а с идея да дадем повече в прежи­вяването на феновете по време на съби­тията, свързани с популяризиране на книга­та „Христо Стоичков. Историята“.

Откровената изповед на леген­дарния футболист, написана в съавторство с известния спортен журналист Влади­мир Памуков, става бестселър с рекорден за страната тираж – над 70 хил. копия, и оглавява класацията с най-продаваните био­графични книги в България.

Проектът стартира в края на 2017 г., когато главният редактор на издателство „Софтпрес“ Димитър Риков, който е голям футболен фен, решава да сбъдне една своя мечта, като из­даде биография на Христо Стоичков. Изда­телството търси достъп до Стоичков за преговори. Също и съавтор, на когото той има доверие. Спират се на Владимир Па­муков, за когото се знае, че е от малкото в гилдията, към които Стоичков има поло­жително отношение.

Памуков в началото е песимист. Смята, че е голям риск да се прави книга за светов­ноизвестна личност, която 25 години живее под прожекторите. А и най-трудно се говори и пише за общоизвестни неща. Едва ли ще изненадат някого. Обсъждат тираж от 10 хил. копия, което е много над средния стандарт за книга в страната. Ако потръгне, издателството е готово да плати на Стоичков права за отпечатването на още 10 хил. бройки. Само да се съгласи. „Проблемът при него не са парите, казва им Памуков. – Трябва да ви хареса!“.

В разговор на живо редакторите успяват да го спечелят с няколко изречения какво се търси. На петата минута той казва „да“. Рискът дали ще излезе бестселър, или ще е провал остава за „Софтпрес“. Няма да е лесно, защото Стоичков се е изключил от социалните мрежи и няма много контакт с публиката, но вярват много в него. Финансовата част се поема от българската софтуерна компания MobiSystems. Създадена е от собствениците на „Софтпрес“ Станислав Стефанов и Димитър Митев – двама състуденти от факултета по математика и информатика на СУ, които за 10 години, посветени само на издаване на компютърна литература, превръщат компанията си в номер 1 издател в жанра, след което я нареждат сред най-големите в България.

В продължение на шест месеца Стоичков разказва историята си на Памуков, а той пише. Журналистът е пряк свидетел на златното време, когато националният отбор по футбол става четвърти в света и Христо Стоичков печели „Златната топка“, което пести много време за проверка на фактите. От цялата книга Стоичков е зачертал две неща, „и то с право“. Памуков със своя талант и лекота на писане прави „великолепен текст, толкова гладък, че редакторите се увличат в повествованието и забравят да редактират“.

Според уговорката със Стоичков издателите трябва да направят само две събития за представяне на книгата – една официална VIP премиера, на която са поканени 250 личности от сферата на спорта и трима президенти. Второто е за читатели и почитатели. Никой не е очаквал, че на премиерата на 5 ноември 2018 г. ще дойдат 750 VIP гости и 100 представители на медиите. В интервютата Стоичков казва, че книгата е писана две години. Вероятно е било неудобно да обяви, че е писана само шест месеца.

Грандиозното представяне води до изчерпване на целия тираж от 10 хил. бройки за 48 часа – не само от склада на издател­ството, а от всички търговски обекти, къ­дето се предлага на цена 25 лв. „Софтпрес“ печата нови 20 хил. копия. Докато чакат зареждане, в продължение на 21 дни книжар­ниците остават брандирани с реклама на „Историята“, а когато идва вторият ти­раж, се изчерпва за две седмици. През това време се завъртат още 20 хил. бройки. Те излизат в навечерието на Международния панаир на книгата в София, когато се про­вежда и второто събитие с читатели и по­читатели. В делничен ден опашката се из­вива на 400 метра пред входа на НДК и продължава по стълбите до втория етаж и в зала 6.

В продължение на пет часа Стоичков раз­писва всяка книга и се снима с почитатели­те си, до последния. Наети са две фирми за охрана и е създадена организация за достав­ка на храна и напитки.

В следващите месеци „тази книга се превръща в едно изключително приключе­ние в издателския бизнес с небивали резул­тати като представяне, тираж и интерес“. От цялата страна валят покани за тур­нета. „Еуфорията ни връхлетя“, казва Ми­лена Стефанова. В бранша е от 27 годи­ни и подобно нещо не се е случвало. Турът обхваща 14 града в страната, а събития­та пълнят арени, молове, площади и ста­диони. Стоичков все така спокойно и с ус­мивка дава автографи с часове. Рекордът е 5 часа и 23 минути в мола във Варна. Над 3 хил. души препълват съоръжението, а охра­ната се опитва да го затвори, за да не ста­не инцидент.

Българските общности в Лондон, Торон­то, Чикаго, Виена, Тел Авив също пращат покани за гостуване. Програмата се пълни със събития за две години напред, включи­телно и в Китай. Кувертите за VIP вече­рята в Чикаго са разграбени за часове, а ор­ганизаторите са принудени да предложат алтернативни събития преди самата гала. Събитието в Лондон е организирано само за 20 дни. За автографи чакат футболистите от детската школа на ЦСКА в Лондон, над 100 момчета, облечени в екипи на бранда, жадни да научат историята на своя идол. От този момент Стоичков става посла­ник на четенето сред децата. „Ако някой ни беше казал, че всичко това ще се случи, ня­маше да го повярваме. Но с Христо всичко е възможно“, казва Милена Стефанова.

Окрилени от успеха, в издателството подготвят преводи на английски и испански. „Софтпрес“ сключва договор с ФК „Барсе­лона“ за представяне на книгата на испан­ски, английски и български.

 

Биографията на Стоичков излиза и в превод на полски. Местно издателство за спортна литература купува правата за 8 хил. тираж. Поляците правят график за гос­туване на Стоичков по медии, но колегите им от България знаят какво е да правиш интервю с него. „Помолихме всички медии да отидат на място, което за тях беше немислимо. Издателите се притесняваха, че никой няма да дойде“, казва Стефанова. На следващия ден всички медии потвържда­ват поканата. Във Варшава, на стадиона на „Легия“, Стоичков дава интервюта за 12 телевизии.

Кулминацията идва с подпис­ването на „исторически за българското книгоиздаване договор“ с издателски конгло­мерат номер едно в света – Penguin Random House Audio. Той обхваща правата за аудиокнига и продажбата ѝ в Amazon Audible. Разговорите тръгват на среща във Франкфурт, организирана от Penguin Random House с издателите на ав­тобиографиите на Мишел и Барак Обама, сред които е и „Софтпрес“. В неформален разговор Стефанова разказва на главния ме­ниджър за успеха на книгата на Стоичков.

Той проявява интерес към испанския пре­вод и иска да го представи на колегите си. Въпросният мениджър се оказа голям почи­тател на Стоичков. Следи редовно изявите му по американската TUDN и много вяр­ва в успеха на книгата на испански, но не в печатна версия, а в аудиовариант. Фут­болните фенове според него с удоволствие ще я слушат. Условието е Стоичков да оз­вучи книгата. Той да е четецът.

Техническа­та част се поема от екипа, направил аудио­книгата на Мишел Обама, спечелила награда „Грами“ в категория за най-добра аудиокни­га, както и аудиокнигата на Барак Обама – „Обетована земя“. „Най-приятната изнена­да за тях беше, че човек, на когото испанският език не е роден и не е професионален актьор, се справя толкова добре и артис­тично с прочита“, казва Стефанова.

В пандемията туровете в чужбина са прекъснати, но в издателството присти­гат предложения за Христо Стоичков да стане рекламно лице на различни компа­нии. Феновете също искат да имат още нещо от него, не само книгата. Удовлет­ворен от работата със „Софтпрес“, той казва на екипа да се заеме и с новите за­питвания. Само че по договор издателство­то може да го представлява единствено на събития, свързани с книги.

Възниква нужда да се създаде агентско представителство, което да го представлява като артист, из­пълнител, рекламно лице и да представля­ва бранда H8S. Марката е регистрирана за 50-годишния юбилей на Стоичков през 2016 г., ознаменуван с приятелски мач на стади­он „Васил Левски“. Лично той рисува дизай­на. Пусната е кратка серия с няколко фенски артикула за юбилея без амбиция да се из­ползва потенциалът на марката.

Четири години по-късно, на 28 септември 2020 г. официал­но тръгва сайтът 8hristo.com, който предлага едновременно любопитно съдържание, сним­ки и истории за Камата и ексклузивен он­лайн магазин за спортната колекция. Отно­во никой не прави мащабни планове. Докато феновете започват да звънят в офиса, тре­вожни, че всичко е изчерпано и няма какво да купят. Група креативни производители също предлагат услугите си да се включат като партньори.

Разбрахме, че сме излезли на магистрала, по която не може да спрем.

На Христо му стана приятно. Включи се разпалено във всичко, включително и в създаването на моделите.“

Един от първите партньори – Krasiko, българска компания, специализирана в про­изводство на спортна екипировка, се заема с изработката на пълна серия дамска, мъж­ка и детска линия облекла за свободното време. Цели семейства заедно с децата се обличат в екипите от главата до петите и пращат свои снимки в агенцията. Първи­те отбори, които поръчват екипи, са фут­болният „Марица“ – по случай 100 години от основаването на клуба, в който Стоич­ков е играл. Също и шампионките на Бъл­гария по волейбол – „Марица“. Освен спорт­ни екипи H8S пуска ежедневна елегантна ли­ния с ризи, пуловери, дънки, изработени от „Теодор“, наложен производител на мъжко облекло от висок клас. Линията се предла­га в отбрани магазини от тяхната мрежа в страната в специално обособени кътове.

Това, което предстои, е разрастване на марката в Испания, където Стоичков има силен фен клуб с над 5 хил. активни членове. Разширяването на чужди пазари ще става по територии с местни представителства и персонализирани серии за всяка държава. Всичко се планира внимателно, да няма съ­тресения. Стоичков винаги е пълен с мно­го енергия и ентусиазъм, когато се обсъж­дат нови проекти. Със Стефанова се чу­ват почти всеки ден. Напоследък говорят и за амбициите му като телевизионен жур­налист в TUDN, американски гигант с над 100 млн. аудитория от испански говорещи в САЩ. Стоичков прави силна серия интер­вюта с едни от най-големите имена във футбола и е напът да получи своя седми вътрешен „Златен глобус“ – награда, която всяка година отличава най-добрите от ог­ромния екип на авторитетната медия.

Стефанова го пита защо, след като спе­чели „Златен глобус“ в средата на година­та, продължава да работи още по-интен­зивно. „Да, но никой не е печелил два за една година“, отговаря ѝ той. Когато няма конкуренция, Христо Стоичков се състеза­ва със себе си.