Димитър Благоев е син на легендарния български състезател по вдигане на тежести Благой Благоев – трикратен световен шампион, сребърен медалист от олимпийските игри в Москва през 1980 г., притежател на общо 37 световни и олимпийски рекорди и спортист №1 на България за 1982 г. Покрай баща си се захваща със спорт, но се влюбва в хобито на Благой Благоев – тениса.
След като семейството заминава за Австралия, Димитър Благоев продължава развитието си в областта на тениса. Става тенис треньор. Впоследствие и успешен бизнесмен. От 2012 г. развива австралийската компания "Grow Green" в Европа. Завръща се у дома и започва да подпомага и българския бизнес сектор. А австралийската компания вече е основен спонсор на тенис турнира от сериите АТР 250 София Оупън. БЛИЦ е медиен партньор на надпреварата, която ще се проведе от 3 до 8 февруари в столичната зала "Арена Армеец".
- Господин Благоев, не настояваше ли баща ви – големият български щангист Благой Благоев, да се занимавате с вдигане на тежести, как тенисът се превърна в част от живота ви?
- Роден съм в спортна среда. Баща ми е от по-видните състезатели по вдигане на тежести. От самото ми раждане средата спорт е нещо доста свойствено за мен. Аз исках да бъда щангист. Нормално, за българско дете, което расте в 80-те години, да иска да бъде щангист. Но хобито на баща ми и на няколко от неговите съотборници беше да играе тенис. Така се случи, че на ранна възраст животът ме срещна с тениса. Може би бях на 4-5 години, когато започнах да играя тенис с баща ми и съотборниците му. Впоследствие, когато бях на кръстопът и трябваше да решавам дали тенисът да бъде моят основен път, това, че баща ми е бивш спортист наклони везните, за да взема същото решение.
Започнах да играя в България, но на 12-годишна възраст заминах за Австралия с моето семейство и продължих да тренирам там. Като състезател съм играл повече в Австралия, но спрях на 22 г. Рано приключих кариерата си като състезател. Достигнах до ниско професионално ниво. Реномето ми в тениса е тенис треньор. Любовта ми към спорта по естествен начин ме подтикна да стана тенис треньор. След няколко години учене започнах да се занимавам предимно с професионалисти. През 2007 г. открихме тенис академия Vida в Мелбърн, която в момента е втора или трета по успехи и големина в Австралия. Работил съм с абсолютно всички от предишното поколение професионални тенисисти от Австралия. Бях в щаба на Лейтън Хюит като спаринг партньор. Работил съм с Марк Филипусис, с Ендрю Илие, с Питър Лучак – с всички от отбора за Купа Дейвис на Австралия. Работил съм и с доста добри юноши. Ник Кириос е един от тях, той тренира 3 години в нашата академия. И до ден-днешен не съм се откъснал от спорта.
- Как се случи промяната от тенис към бизнес?
- Тази промяна стана по абсолютна случайност. Трима от собствениците на Grow Green Australia бяха мои клиенти в тенис академията. И когато аз реших да направя промяната от спорт към бизнес, съвсем естествено се обърнах към тях, защото покрай тениса завързахме и близки приятелски отношения. Съвпадение е, че точно в онзи момент те търсеха развитие на нов континент – Европа. Grow Green Australia е разпространена главно в Австралия, Нова Зеландия, Азия и Америка. Предложих да съм човекът, който отговаря за развитието на Grow Green Australia в Европа и така през 2012 г. се създаде Grow Green Europe в България. Като всяко начало и това беше трудно – бяхме и нови в областта на земеделието. Минахме този период успешно. Всяка година компанията се радва на доста сериозен ръст. Преди 2 години по изискващи се от пазара причини трябваше да изградим производствена дейност и на българска почва. Имаме завод, който се намира до Шумен. Винаги съм казвал, че България е чудесно място за развиване на бизнес – от географска гледна точка, от гледна точка на изисквания за инвестиция. Предприемачите могат да се радват на достъпни разходи за стартирането на бизнес. Намираме се на необятен за земеделието пазар в Европа – включваме Русия и Турция. Общо взето се намираме на второ място след Америка като потенциален пазар.
- Как стигнахте до идеята Grow Green да стане основен спонсор на Sofia Open?
- Причините да се обърнем към тениса като маркетингов инструмент се родиха по съвсем естествен начин. Основната причина е, че наблюдавам вече над 10 години огромен възход на българския тенис. Тук е мястото да спомена работата на настоящата федерация по тенис. И не базирам този успех само и единствено на раменете на Григор Димитров. Напротив, точно обратното. Според мен Българската федерация по тенис и сегашният й екип са постигнали много още преди него, развиха спорта на много добро ниво. Визирам и развитието на детски програми, лагери, подпомагането на нашите професионалисти – тези важни детайли от голямата картина също са на много високо ниво. Аз твърдя, че в момента тенисът е най-популярният спорт в България. Когато коментирах идеята да спонсорираме Sofia Open с екипа на Grow Green, нямаше и миг колебание, че трябва да го направим. Общо мнение във фирмата е, че това е най-голямото спортно събитие за 2019 година в България. Фактите са неоспорими – погледнете само обявените имена дотук. Имаме шампион от „Големия шлем“, имаме изключителни тенисисти с много сериозни постижения, имаме и звезди на бъдещето като Циципас и Хачанов, с които вече се съобразяват най-големите.
Това, че тенисът е станал толкова популярен, допринася все повече и повече деца да се запалват, да тренират и да имаме успехи в бъдеще време. Огромна роля играе и фактът, че ние имаме АТР турнир в България. Когато аз бях състезател, най-големият успех на България в това отношение беше да приемаме турнири от най-ниско ниво – сателити и чалънджъри. А в момента България се нареди сред държавите, които имат един от по-престижните турнири в Европа и света извън турнирите от „Големия шлем“. Да имаме този турнир в България е изключителен успех.
Един път, че аз съм закърмен с тениса. И втори път, че тенисът предоставя може би най-голямата аудитория в момента. Така дойде решението да направим това съдружие с българския тенис.
Ръководителите на Grow Green в Австралия са изключителни професионалисти в бизнеса с много сериозна визия как се развива компания в краткосрочен и дългосрочен план. Маркетингът е в основата да развиеш дадена компания. Те разбират отлично до каква степен името Grow Green ще стане известно покрай, ще го кажа отново – превърналия се в най-популярен спорт в България.
- Какво послание искате да отправите към вашите партньори и клиенти на българския пазар?
- Основното послание е качеството на нашите продукти. Нашият пазар не е голям. Лесно се разпространяват новини. И ако не си на нужното ниво, това се разбира моментално. Водещ трябва да е стремежът да предлагаш възможно най-доброто, но и да влагаш отношение в работата си. Земеделският сектор безспорно е най-големият бизнес сектор в България в днешно време. След като шеста година прогресираме винаги спрямо предишната, значи пътят ни е правилен. Вървим по пътя с две послания – високо качество и лично отношение, и една водеща мисъл – развитието на български бизнес в България. Искаме да докажем, че австралийска технология на световно ниво може да бъде внедрена в България, за да се подпомогне българският бизнес сектор. Стратегическо за нас е и развитието на слабо развитите райони. Надяваме се, че клиентите ни и българският земеделски пазар ще оценят усилията ни.
- Доволни ли сте вие и австралийските ви партньори от бизнес почвата в България, трудно ли беше изграждането на завода?
- Обратно на всеобщото мнение, ние сме много доволни от съдействието на всички агенции, от които сме били зависими. От БАБХ за регистрацията на нашите продукти, от министерството на земеделието и от всички агенции, които са ни помогнали в толкова кратък период да започнем нашето развитие като бизнес в България и да го развиваме на толкова професионално ниво.
Българинът, който тренираше Лейтън Хюит, разви "Grow Green" в Европа и подкрепя София Оупън
Синът на големия ни щангист Благой Благоев се влюбва от малък в хобито на баща си - тениса
София, България
1152
1