ВИЖТЕ СТРАНИЦАТА НИ БУКМЕЙКЪР ТУК! 

В края на сезона по тенис би било добре да поставим на везните положителните и отрицателните страни на турнира ATP София Оупън, категория 250, чието седмо издание приключи в началото на октомври.

Допреди двайсетина години можехме само да мечтаем за такова издание у нас. Първо, защото нямахме зала. И второ, липсваха хора, които да се нагърбят и да създадат у нас качествен турнир по тенис.

Winbet - най-голямото разнообразие от пазари! (18+)

Когато през 2008 година застана начело на родната федерация, Стефан Цветков си беше поставил именно такава задача. Бавно и полека, както се казва, тенисът ни порасна с няколко века. Казано, без да използваме метафори, идеята бе превърната в реалност. Как няма да е бавно и полека, след като това никак не е лесна работа – нужни са пари, спонсори, рекламодатели, маркетинг и умения, за да доведеш в България част от елита на световния тенис. Нужни са и… няколко мощни ретура, с които да се отървеш от вечния български негативизъм, атакуващ всяко хубаво нещо, което някой дръзва да направи.

Тук отбелязваме, че получаването на домакинство на турнир от тура на АТР не става никак лесно. Календарът е като регулиран пазар от франчайзи със собственици. Само ако някой от тях реши да продаде или даде под наем турнир, може един нов домакин да излезе на картата на АТР след одобрение на Борда на асоциацията.

Началото на София Оупън беше поставено през 2016 година. Оттогава българският зрител видя световноизвестни имена като Даниил Медведев, Стан Вавринка, Гаел Монфис, Давид Гофен, Роберто Баутиста Агут, Марин Чилич, Карен Хачанов, Фернандо Вердаско, Денис Шаповалов, Феликс Оже-Алиасим, Вашек Поспишил, и още, и още. Видя новоизгряващата звезда Яник Синер, който е единственият с два трофея в София до момента. И, разбира се, се наслади на своя голям любимец Григор Димитров, вдигнал трофея през 2017 година.

Самата организация на надпревара от тура на АТР е различна от тази в други спортове. Организаторът поема хотела, разноските на всички играчи (има гарантирани суми и премии, за да дойдат), всички такси към АТР и всички други технически изисквания.

Не бива да се пропуска фактът, че София Оупън е турнирът със сравнително ниско държавно финансиране (1/6 от общия бюджет на турнира), основно отиващо за залата, и с най-нисък общ бюджет в тура на АТР, което говори за ефективност и професионализъм. 

Сред големите позитиви трябва да се отбележи, че турнирът допринесе за популяризирането на тениса след подрастващите. Бяха ангажирани рекорден брой деца в ролята на зрители, подавачи на топки и доброволци. Положителна страна имаше и за развитието на българските тенисисти, които израснаха и започнаха да играят като с равни с играчи от Топ 100.

Отрицателните страни на турнира бяха свързани най-вече с пандемията, причинена от коронавируса. Изданието беше поставено под голяма въпросителна, но в крайна сметка благодарение на шефове и организатори то беше спасено. Именно заради COVID-19 вместо през февруари, както бе през първите четири години, София Оупън започна да се провежда в края на септември и началото на октомври. Важен минус беше и забраната за провеждането на турнира пред публика през 2021 г. заради пандемията, а в предишната година се игра пред 1/3 от капацитета на залата.

Към отрицателните страни може да добавим и честите отсъствията на Григор Димитров от турнира, провеждан в родината му. Защото когато Гришо е на корта, настроението е друго, залата е пълна и рейтингът пред телевизионния екран скача драстично.

Трябва да се обърне внимание, че ситуацията в България попречи на организаторите да разгърнат пълния потенциал на подобен турнир. За съжаление точно заради това много от носещите приходи пера ги няма в София, а именно продажба на турнирен мърчандайз, лимитирана ВИП зона и разбира се нивото на спонсорското участие у нас е по-ниско

Дърпайки чертата, можем спокойно да отчетем, че София Оупън е едно отлично попадение не само за родния тенис, но и за българския спорт като цяло. И ако се върне към първия си период на провеждане – отново в началото на февруари, изданието няма да загуби, а отново ще спечели.

Понеже в началото на 2023 година на националите им предстои гостуване на Нова Зеландия за Купа „Дейвис“, няма как тогава да има отново София Оупън. Въпреки предизвикателствата е нужно да се използват инерцията, интересът, лоялната публика. Също така да се направи всичко възможно отново да има София Оупън в удобна за играчите седмица и с достатъчно време за подготовка. През 2022 г. организаторите имаха само три месеца за подготовка, а другите турнири от тура на АТР имат по една година.

И за финал още малко факти. София Оупън е най-гледаният телевизионен продукт у нас не само в областта на спорта, излъчван по света. През тази година той беше наблюдаван от близо 40 000 зрители, а пикът беше през 2017 година, когато Григор Димитров триумфира с титлата – общо 75 000 зрители. В първото си издание през 2016 г. София Оупън записа посещаемост от 35 000 зрители за седмицата на турнира. През 2018 г. посещаемостта беше 35 000, през 2019 – 60 000, а през 2020 г. при 1/3 от допустимия капацитет мачовете бяха посетени от 20 000 фенове. Беше постигнато и рекордно телевизионно излъчване, включително в САЩ, Япония и Китай.
БЛИЦ СПОРТ

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram
Присъединете се в канала 
ТУК