Пътници припадат в час пик в столичните рейсове

По редица линии от столичния автотранспорт климатици не се пускат и се разчита само на отворени прозорци

Адска жега в рейсовете на градския транспорт мори пътниците. По редица линии от столичния автотранспорт климатици не се пускат и се разчита само на отворени прозорци, пише "Телеграф" след своя проверка. 

Въпреки това в някои от автобусите е по-горещо, отколкото навън.

Дори и във вчерашния ден след пороя в някои автобуси беше задушно, а охлаждане нямаше. В резултат на това възрастен човек колабира. Инцидентът стана около 11,00 ч. по линия 204. Въпреки че навън беше прохладно, а температурата – около 21 градуса, в превозното средство беше мор. Всички прозорци бяха отворени, но дори това не помогна.

След като възрастният мъж се почувства зле, рейсът спря на спирката, а пътници се обадиха на тел. 112, за да повикат линейка.

Линии

След секунди дядото се свести, но все още беше доста блед. С помощта на съпругата си и загрижени свидетели слезе на спирката на стадион „Васил Левски“. „Данчо, дръж се, Данчо“, успокояваше го жената.

„Ами как няма да припадне? Не се диша вътре“, негодуваха пътници.

На въпросите защо не е пуснат климатик, шофьорът обидено отвърна „Какъв климатик? 20 градуса е“ и потегли отново по маршрута си. След няколко минути дойде и линейката и възрастната двойка се качи.

И следващите автобуси, които минават оттам, като тези по линия 76, също бяха с отворени прозорци.

Едни от най-старите рейсове в София се движат по линия 79 с крайна спирка кв. „Христо Ботев“. Целогодишно там прозорците са отворени, а при лошо време вътре вали, защото уплътненията са стари. „Климатик ли? Аз се кръстя всяка сутрин дали ще стигна до края на курса, случвало се е да установя, че спирачката не работи“, коментира шофьор по тази линия.

В автобусите редовно има проблем, което налага пътниците да бъдат изсипвани на някоя от спирките.

Живак

Най-голям мор се усети през почивните дни, когато и температурите навън бяха по-високи. В събота наш репортер измери градусите в автобус, движещ се по линия 305. Там живакът удари 32°C. Климатици не работят редовно и по линия 78.

В рейсове 304 и 604 обаче много често има охлаждане, споделят столичани. Според друг водач от градския транспорт изстудяване се пуска в най-горещите часове между 14,00 и 16,00 ч., за да се пести. Дори и в по-прохладния понеделник обаче в част от градския транспорт се усещаше задух.

В рейс по линия 213 вчера климатик не работеше, а живакът показваше 26°C или с около два градуса повече от температурата навън. Шофьор по линия 94 пък сподели, че не пуска климатика, защото в гаража казвали, че няма фреон за охлаждане.

„На мен също ми става лошо от горещината“, сподели мъжът и допълни, че той и други негови колеги си слагат мокри кърпи на главата, за да оцелеят в кабинките си.

Проблем

„Проблемът е, че не сме в състояние да плащаме на фирмите, които обслужват сервиза на превозните средства и те вече отказват да извършват ремонтите, да доставят резервни части, далеч не само за климатиците. Налага се 3-4 седмици да събираме пари от продажбата на билети, за да платим на сервиза“, коментира шефът на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев.

Той подчерта, че положението е много сериозно и разчита, че с актуализацията на бюджета ще има подкрепа за градския транспорт на София, защото в противен случай не само климатиците, а целият транспорт може да спре. „Има работна група, в която участваме, до 10 юни ще сме готови с нашите данни, изчистваме всяка цифра – къде има повече задължения, къде по-малко, кое е наложило да се натрупат. Това, което се иска от нас, ще го свършим, но решението за подкрепа е политическо“, каза още Дилчев.

По думите му в момента има малък ръст на пътниците в градския транспорт, но когато започне истинското лято, той ще се стопи.

Само в 15% от трамваите има изстудяване

Само в около 15% от трамваите има климатици, посочи директорът на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев. 75% от автобусите от столичния градския транспорт обаче имат възможност за изстудяване, а при тролеите този процент е 100. По думите на Дилчев шофьорите трябва да пускат охлаждането, а ако то не работи, пътниците трябва да питат водача дали няма някакъв проблем.

Шефът на ЦГМ призова хората, които ползват градския транспорт, да подават сигнали с конкретна линия и час, за да може центърът да реагира. Според него това лято оплакванията не са повече от друга година. Колкото до оптимизацията Дилчев уточни, че градският транспорт е станал 70% по-бърз и се чака 25% по-малко по спирките. Това показват данните, събрани за работната група.

В метрото не ставало жега

В метрото няма особена нужда от климатик, защото през зимата температурата е 18-19 градуса, а през лятото максимум 24 градуса. Това коментира шефът на столичния „Метрополитен“ Стоян Братоев. Охлаждане може би било необходимо за откритите участъци, но в София от 52 км метро, по-малко от 5 км са над земята.

Старите влакчета нямат климатик, но така било и в по-старите участъци на подземната железница в Париж, Лондон, Виена и т.н. Монтират климатици в последните 15 години, затова и мотрисите по третата линия на софийското метро имат климатици. 29 от старите влакове нямат, а 31 от новите са снабдени с охлаждащи устройства.

„Климатикът във влака се включва автоматично при потеглянето. Няма копче, с което машинистът да го включи. В кабината му обаче задължително има климатик, такива са правилата“, допълни Братоев.