Коварната интригантка Виолета Захариева от сериала „Откраднат живот“ е на светлинни години далеч от финия нрав на Йоана Буковска-Давидова, но пък да изгради на екрана характер, толкова различен от нейния, е интересна творческа задача за актрисата. В момента два снимачни екипа паралелно, но разбъркано, работят по 6 епизода едновременно от оставащите до края на втория сезон и дори изпълнителите на главните роли не знаят как ще се развият героите им в перспектива, по-дълга от предстоящите 3 серии.

„Сложно е, но е и вдъхновяващо. Сериалът ни е резултат от целенасочено добронамерени усилия от всяка една страна в екипа, като взаимно се допълваме“, доволна е Йоана. За нея куриозното е, че пак са започнали да се появяват писания как „най-после е попаднала в подходящото амплоа и отново играе себе си“. Така още в началото я идентифицираха с разкрепостената Стела от „Дунав мост“ и актрисата дълго носеше клеймото на „кучка“ в родното кино. „Зрителите сякаш не могат да осъзнаят, че се потапяш до дъно във възможния живот на образа, който играеш. Да си пределно  честен и краен в онова, което правиш, всъщност означава, че се справяш добре в професията, но това не значи, че си ти“, държи да поясни екранната Виолета Захариева.

Заради персонажа Йоана Буковска е

приела риска да е една от най-мразените жени в България днес

Но фактът, че мнозина толкова убедено я ненавиждат, а приятели подхвърлят, че вече се съмняват дали я познават достатъчно добре, за нея е комплимент. Забелязала е как на обществени места отношението на продавачки и сервитьори към нейната персона е осезаемо променено. „В административните учреждения, където обикновено са намусени или агресивни, не само ми казват „Добър ден“ и са широко усмихнати, но едва ли не са готови да ми поднесат и кафе. Може би защото очакват да ги насмета, както постъпва Виолета. Е, Виолета си стои в сериала, но Йоана ползва облагите от това“, шегува се актрисата.

Преди време тя беше споделила, че е успяла да преобърне нагласите на медиите и режисьорите към нея и смята това за истинска победа. Героинята й в „Откраднат живот“ сякаш я запраща обратно в категорията на „лошите момичета“. „В 25-ата година от кариерата ми това не трябва да ми е проблем. Работата ми доказа, че то не е моето единствено амплоа. Вярно, често ми се пада да играя жени с характер, но аз не ги наричам „кучки“,това е твърде плоско определение – категорична е Буковска. – Те изваждат своята нелицеприятна същност, защото така оцеляват и се налагат в мъжкия свят, където ако си умна, имаш даден талант и, дай Боже, изглеждаш добре, веднага гледат да те подчинят на стереотипи или да те избутат в ъгъла“.

Актрисата не се бои, че ще я вкарат в клишето и поради друга причина: в първия сезон на поредицата й се налага да се справи с нещо, което досега не й се е случвало: едновременно с Виолета трябва да репетира на сцената „Г-ца Юлия“ на Стриндберг. „Беше ужасно тежък процес. За мен беше смилащо : месец и половина репетиции в Театър 199, паралелно със снимките в сериала, плюс грижите за децата (4-годишните близнаци Вера и Любомир), които не са за подценяване като изисквания към мен. Но това беше най-трудната ми проверка - дали ще мога да изградя едновременно тези два сложни и толкова различни един от друг образи. И се оказа, че е възможно“, отбелязва Йоана. За нея най-голямата провокация е с появата й в „Откраднат живот“ зрителите да забележат колко много се е развила като актриса. Защото така или иначе телевизорът си остава най-достъпното за хората място, където те могат да видят актьорите. „Нямам скрупули относно ролите. Убедих се, че мога да изиграя всичко, стига да се осмелят да ми предложат“, казва тя.

Уговорката с Йосиф Сърчаджиев – режисьора на спектакъла „Г-ца Юлия“

датира още от периода, когато Буковска току-що е станала майка. Макар че Йоана се е подвизавала в театър „Българска армия“ от дете и е свидетел на най-силните му превъплъщения в трупата, двамата официално не се познават като колеги. Йоско й се представя по телефона за пръв път след излизането на едно интервю с нея в сп. „Биограф“ – обажда й се и казва: „Йоано, ти си много луда, май плуваме в една и съща лодка. Хайде да вземем да работим заедно“. Когато му дойде времето на едно нещо, то се случва, убедена е актрисата. „Г-ца Юлия“ я среща и с Калин Врачански. „Той е точен, коректен, „вижда“ те на сцената. С него можеш да импровизираш и да не останеш сам и нелеп, докато много колеги работят по матрица и не можеш да ги отместиш на йота, което за мен е невярно. Да импровизираш и да останеш верен на обстоятелствата изисква много енергия, а Калин я притежава. Участието му в тв шоуто „Като две капки вода“ доказа колко богат е неговият арсенал като актьор“, хвали сценичния си партньор Буковска-Давидова.

Една от причините преди година Йоана да излезе от щата на „Армията“ и да премине на свободна практика е именно възможността да се среща с колеги, които са й интересни, за да се развива като актриса и да открива нови гледни точки към професията. Така неотдавна й се удава да изиграе и модната икона Коко Шанел редом с Веселин Плачков в ролята на композитора Игор Стравински в „Пролетно тайнство“ по романа на Крис Грийнхалч. „Естествено, сега си плащам цената на свободата, защото системата на театрите у нас е все още такава, че не предразполага да си на свободна практика. Всичко е затворено в трупи, в щатове, в държавен бюджет. С колегите от сериала от март сме на екран, хората ни познават, обичат ни, искат да ни гледат, но

никой не се е обадил с никакво предложение към нито един от нас!

Няма отворени кастинги, на които да се явиш, ако не те извикат; по същия начин, ако не те поканят в нечия постановка, няма как да си намериш ангажимент в театър. Да не говорим за рекламите – знаят, че сега, понеже сме особено популярни, ще си държим на цената и изобщо не ни търсят“, обяснява красивата актриса. Вариант за излизане от ъгъла, където свободният артист е притиснат, са личните контакти с колеги, с които взаимно са си любопитни и искат да работят заедно – и действат проектите им да се осъществят. Точно по тоя начин Йоана Буковска-Давидова разчита скоро да се случи срещата й с режисьора Стилиян Петров в бъдещ спектакъл на Театър 199.


Отделни карета

МАШИНАТА ЗА МАНИПУЛАЦИИ

Йоана Буковска-Давидова като че ли е доста по-млада и с доста по-светло излъчване, отколкото същността на героинята й Виолета Захариева предполага. Викат я обаче на кастинг точно за тази роля. Първата серия на „Откраднат живот“ вече се снима, а от екипа още търсят подходящите изпълнители за амбициозната шефка на лабораторията в болница „Св. Кирил“ и съпруга й. „ Мисля,че е имало е кастинг и с други актриси, които отговарят на годините на персонажа, но явно не са откривали парченцето от пъзела като съчетание между възраст, темперамент и външност и може би са решили да направят компромис по отношение на възрастта“, обяснява си подхода им Буковска.

„За мен това е огромно предизвикателство: досега не съм играла толкова силна, властна и привидно самодостатъчна жена. Моята свръхзадача бе да намеря къде е човекът в нея, защото не е достатъчно да нахвърляш някакви груби щрихи, които да я заявят само повърхностно като много противен, дори зъл характер“, разсъждава актрисата. В разговор с корифея Дочо Боджаков, който я е режисирал във филмите „Патриархат“ и „Моето мъничко нищо“, тя получава не съвет, а направо молба да намери начин да очовечи тая жена, която не бива да изглежда като машина за манипулации и експлоатация – това и търси да постигне Йоана буквално във всяка сцена. „Виолета ми дава много като варианти на възможно съществуване – то не е моето, слава Богу, но се уча от нейните уроци. Нейното поведение е малко като парафраза на максимата, че пътят към ада е постлан с добри намерения: пътят й към рая с нейния съпруг, когото много иска да задържи, е покрит само с лоши намерения. А няма как, дърпайки дявола за опашката, по-бързо да стигнете до мечтаното щастие. Но чисто женските подбуди на Виолета са разбираеми и човешки“, защитава образа Йоана.

БЕЗ ГРИМ ИЛИ БЕЗ ДРЕХИ

В този сезон на лекарския сериал маските наистина падат, както са обещали сценаристите. А Йоана дотолкова е влязла под кожата на Виолета, че си позволява лукса в някои сцени да е без никакъв грим. Това е изпитание за всеки професионалист, защото гримът и костюмът до голяма степен дават усещането за влизане в кожата на образа. Трябва да бъдеш много смел, за да се появиш със собственото си лице в ролята на друг човек, както Кейт Бланшет по настояване на Уди Алън във филма му „Син жасмин“. Според Йоана това е равносилно да преодолееш себе си, за да се съблечеш, дори е и по-трудно, защото то наистина граничи психологически с шизофренията...

В случая се залага на други средства - показваш се с чистото си, открито и неподправено лице и играеш „Другата“, а там вече е висшият пилотаж в професията. Има обаче медии, които не се интересуват дали ще е без грим, а дали ще свали дрехите – някои вече обявиха, че ще го направи срещу хонорар от 100 000 лв. „Това са поредните инсинуации. Колкото имах сексуална сцена в операционната с доц. Захариев, както видяха вече зрителите в трета серия, толкова и голи сцени ще видят в следващите.“, парира инсинуациите актрисата. И веднага уточнява: „Събличането пред камера не е ексхибиционизъм, то ти коства точно толкова усилия и гадост, колкото на останалите хора, но го приемаш като част от професията и започваш да гледаш на голотата като на костюм. Аз не ходя на нудистки плаж, в живота съм доста притеснителна, но когато си избрал да станеш актьор, трябва да платиш цената и да преодолееш своя човешки свян“.

ФАМИЛИЯТА ДАВИДОВА - ЗАПАЗЕНА МАРКА ЗА КАЧЕСТВО

Прибавянето на фамилията "Давидова" с тире към нейната бащина, за Йоана не само формално бележи нов етап в живота. "Изборите в живота ми вече минават през първия ми приоритет - децата и съпругът ми Иван, и не искам другите да го забравят. Вече не съм онази Йоана Буковска, която са свикнали да свързват с минали истории - и житейски, и творчески. Мисля, че засега се справям - името Йоана Буковска-Давидова вече се превръща в запазена марка за професионална етика и добре свършена работа. Фамилията Давидова е моята сила , тя ме прави толкова стабилна и сигурна като жена, като личност, а оттам - и като актриса", откровена е Йоана.

Тя е наясно, че актьорската професия е една от най-ограбващите времето за семейството й - нали и навръх именния ден на Любомир и Вера имаше представление и партито на малчуганите трябваше да мине без нея... Емоционалният Любо направо й заявява, че ще му е много мъчно; Вера е по-сдържана и рационална, не дава лесно външен израз на чувствата си, но го показва по-късно. "Това те кара да си много прецизен, като решаваш заради кое в професията си струва да лишиш семейството и децата от времето си с тях. То те прави още по-педантичен и придирчив към ангажиментите, това беше и основната причина да напусна "Армията". Вера и Любомир в момента формират възприятията си за света и искам максимално да присъствам в живота им, за да ги направя смели, слънчеви и самоуверени хора. Знам, че майката и бащата са тези, които могат да им дадат криле. И всеки час, в който не съм до тях, по едно перце от тези криле пада...", казва Йоана Буковска-Давидова.

Източник: Монитор бг