Американските изтребители ще разорят украинските ВВС
Украинските ВВС са създадени върху останките от авиационни подразделения, разположени на нейна територия от съветско време
Съветските военни самолети изживяват последните си години в Украйна. Поредното потвърждение за това беше предложението за оборудване на ВВС на тази страна с изтребители F-16, пишат медии.
Какви са шансовете украинските пилоти да полетят с американски машини, каква цена ще трябва да плати Украйна за това решение - и каква заплаха ще представляват тези самолети за Русия?
Голяма разпродажба: Съединените щати предлагат своите очукани изтребители F-16 по целия свят. Сега дойде ред и на Украйна, която също получи предложение за закупуване на машини. Преди това тези самолети „според стандартите на НАТО“ бяха буквално наложени на България и Румъния, също за да заменят самолетите си от съветски тип.
Предложението, отправено към Украйна от американската компания “Локхийд Мартин” за продажба на партида изтребители F-16, все още не е предизвикало отговор. По-рано обаче, на нивото на ръководството на Министерството на отбраната на Украйна, подобни идеи вече са прозвучавали и е ясно защо.
Украинските ВВС са създадени върху останките от авиационни подразделения, разположени на нейна територия от съветско време. Днес те имат около 210 самолета и под сто изтребителя включително фронтови бомбардировачи Су-24, ударни самолети Су-25, тежки изтребители-прехващачи Су-27 и леки фронтови изтребители МиГ-29 (Първоначално са 1100).
Не всички от тях са способни да летят само по технически причини (износването е повече от 50%). Освен това, както показва опитът от военните действия в Донбас, самолетите са претърпели значителни щети от преносими системи за ПВО и е решено да не влизат в зоната на действие на ръчните зенитно-ракетни комплекси на опълчението.
Ако говорим за украинските изтребители, които са на разположение, но не е сигурно че могат да летят, няма толкова много от тях. Приблизително 30 Су-27 и МиГ-29. Никой от тях не е получил сериозна модернизация през последните години, камо ли по-нататъшно развитие под формата на конструиране на нови самолети.
С други думи, днес, поради физическо износване (изчерпване на ресурса), изтребителите на Украйна доживяват последните си години. Украйна не е в състояние да произвежда сама машини от този клас.
По очевидни причини нито резервни части, нито компоненти за МиГ-29 и Су-27 не се доставят от Русия за Украйна (поне официално). Плановете за заместване на съветските бойни машини със западни изтребители бяха озвучени преди две години от ръководителя на украинските ВВС Сергей Дроздов.
"Нашите пилоти биха мечтали да летят с такива самолети", каза Дроздов. Да, само той след известно време се оплака, че това удоволствие е скъпо - милиарди долари - и следователно тези мечти са практически неизпълними.
„Украйна просто е загубила военната си авиация след разпадането на СССР“, каза пред военният пилот полковник Владимир Таланов. “И Съединените щати имаха пръст в това в стремежа си да сведат до минимум бойния потенциал на бившата съветска република.
Така Украйна остана без стратегическа авиация на далечни разстояния и това бяха около 80 самолета Ту-160 и Ту-22, а други такива самолети бяха изкуствено направени неизползваеми. И въпреки че днес в Украйна има въздушни команди „Запад“, „Център“ и „Юг“, дейността им е много условна и не се забелязва особена ефективност дори и с учебни цели”, допълни той.
Настоящата активност на НАТО с „съживяването“ на украинските ВВС, включително предложението за попълване на самолетния парк с изтребители F-16, се вижда само с възможността тази държава да се адаптира към стандартите на Алианса, което означава проста продажба на използвани самолети.
Тези, които са били отписани първо в САЩ, а след това, след като са отлетели в Полша, Румъния или Естония, сега ще бъдат доставени в Киев, където ще бъдат приети с благодарност. Тук има малък нюанс при последните въздушни военни учения - в небето над Украйна обикалят предимно само самолети на НАТО, като собствените обичайно стоят в хангари.
Предложената на Украйна оферта за закупуване на F-16 е двусмислено. Недостатъкът е, че съвременните военни самолети са много скъпи. Особено пилотираните. Не само покупката на машината е скъпа, но и нейната експлоатация. Полетният час на F-16 е значително по-скъп от същия за МиГ-29.
За България през 2019 г., например, покупката на осем такива изтребителя струваше непосилните 1,26 млрд. долара, което предизвика откровен скандал в страната.
Въпреки това София беше убедена да сключи сделка и дори и подариха два стари и употребявани F-16 с обещание да ѝ доставят останалото, но и досега не са го изпълнили. Те определено няма да променят положението в небето, но ще могат да участват в ученията на НАТО като „пълноправни“ самолети, които се вписват в стандартите на Алианса.
Вторият нюанс е, че закупуването на американски изтребители от Украйна ще доведе до промяна в цялата система за обучение на украински военни пилоти. А тя, меко казано, не е на най-високо ниво.
Случаите на гибел кадети в главната ковачница на военно-авиационни кадри - Харковския авиационен университет - са запомнящи се. Украинският главнокомандващ на ВВС Сергей Дроздов, завършил Висшето военно авиационно училище в Чернигов и Военновъздушната академия “Ю.А. Гагарин” през 1995, говори за изключителното влошаване на състоянието на украинската военна авиация.
"Самолетният парк на въоръжените сили се нуждае от обновяване. Говорим както за морално, така и за физическо остаряване на технологиите, които са пускани от 1968 до 1991 година. След независимостта не сме получили нито един военен самолет “, каза тогава Дроздов.
Друг въпрос - къде ще бъдат обучени украинските бойни пилоти за управление на изтребителите F-16? Твърде далеч е и е скъпо в самите САЩ, където те все още са на въоръжение (около 900 самолета в различни модификации). Възможно е украинските „соколи“ (F-16 Fighting Falcon - „Боен сокол“) да бъдат обучавани в съседна Полша, където във ВВС има около петдесет такива самолета.
Процесът на преквалификация може да отнеме поне шест месеца, дори и за вече обучен пилот на Су-27 или МиГ-29. Това са напълно различни изтребители, те имат съвсем различна система за взаимодействие във въздушния бой.
А „ято“ от F-16 ще действа отделно не само от колегите си в съветските самолети, но и от сухопътните сили, които просто няма да приемат американските изтребители в мониторите като свои - може би ще бъдат свалени неволно поради невъзможността да се различи приятел от врага". Или Су или МиГ при смяната на програмата няма да ги разпознаят като свои.
Има голям проблем с инфраструктурата - Украйна ще трябва да възстанови изцяло летищната база за излитане и кацане на американските F-16, до смяната на светлините на летището, пистите и просто хангарите за съхранение и ремонт на самолетите. И дори модернизираните изтребители неизбежно ще трябва да бъдат ремонтирани - самолетът е в експлоатация от 1978 година.
Каква заплаха за Русия може да бъде възможната покупка и доставка на американски изтребители F-16 на украинските ВВС? По отношение на бойното използване във въздушния бой не се забелязват специални заплахи.
Су-35 може да се справи доста лесно с американския гост - “Соколът” отстъпва по редица характеристики. Отново Украйна, най-вероятно, дори теоретично, с много късмет, ще може да купи максимум двадесетина американски изтребители.
Срещу много по-големия брой руски бойни машини те няма да оцелеят дълго в небето във въздушна битка, като се вземат предвид възможностите на руската ПВО. Но като разузнавачи те могат да окажат неоспорима помощ на НАТО (не и на Украйна, със сигурност).
F-16 е лек изтребител, в същото време способен да ускори до 2100 км/ч и изкачвайки се на височина 12200 километра, бомбеното натоварване е налице, но не е толкова значително.
Но ракетното въоръжение е съвсем прилично, включително ракетите въздух-въздух. Той може да се промъкне незабелязано и да нанесе удар - както направи през ноември 2014 г., когато турски F-16 свали руски Су-24 в небето на Сирия. Като цяло, доста коварен самолет, особено като част от украинските ВВС.
Ако обаче се осъществят планове за закупуване на американски изтребители от Украйна, това ще се превърне в наистина тектонична промяна в пространството на бившия СССР.
Технологична, културна и военна. Експлоатацията на определен тип военно оборудване - и по-специално авиацията - изисква финансова и технологична и в крайна сметка политическа привързаност към страната, която доставя това оборудване. Освен това обвързване в продължение на много десетилетия.
И, разбира се, самият факт на базирането на F-16 на толкова късо разстояние от Централна Русия е от голямо военно значение.
Тези изтребители като информационна система (както разузнавателна, така и ударна) лесно се интегрират в глобалната военна структура на НАТО. И дори украинските пилоти да ги управляват, това не бива да заблуждава никого. Най-опасните бойни машини на Америка ще се появят точно на нашите граници.