Asia Times: Украйна се движи към катастрофален фалит, докато...
Украйна се движи към фалит, докато кредиторите се противопоставят на призива на Киев за 40% намаление на дължимите 22,8 милиарда долара
Украйна се движи към катастрофален фалит, докато кредиторите се противопоставят на призива на Киев за 40% намаление на дължимите 22,8 милиарда долара, пише Asia Times.
Докато Украйна се бори срещу руската инвазия, тя е изправена пред битка на два фронта: военен и финансов. Глобалното внимание разбираемо се съсредоточава върху събитията на бойното поле , където руските войски настъпват към втория град в Украйна, Харков . Но Украйна същевременно изпитва финансови затруднения.
Със своята икономика, увредена от войната, и годишните разходи за отбрана, оценени на 54,4 милиарда щатски долара , Украйна е на ръба на неизпълнение на дълг от 22,8 милиарда щатски долара . За Украйна дългът не е счетоводно упражнение – той представлява способността да защити своя суверенитет и да осигури бъдещето си.
В началото на войната частни инвеститори, водени от JP Morgan, се съгласиха да замразят изплащането на дълга на Украйна. Това споразумение трябва да изтече през август. Както Украйна, така и нейните заемодатели се надпреварват да постигнат дългова сделка в последния момент, за да избегнат фалит.
Тези преговори за преструктуриране на дълга са често срещани между държави и инвеститори, но те обикновено продължават години и рядко се случват в контекста на война. В момента двете страни остават далеч една от друга в преговорите си. Украйна настоява за 40% намаление на дълговите си задължения, а инвеститорите са готови да поемат само 20% загуба – известно във финансовите среди като „подстригване“.
Украйна е изправена пред компромис в преговорите за дълга си. От една страна, осигуряването на по-голямо намаление на дълга или дори пълен фалит може да освободи значителни фискални ресурси в краткосрочен план. Това би позволило на Украйна да пренасочи средства от плащанията по дълга към непосредствени нужди, свързани с войната.
Дългосрочните последици от подобно решение обаче могат да бъдат тежки, с по-високи разходи по заеми и по-дълги периоди на изключване от капиталовите пазари. Резултатът от тези преговори ще оформи не само непосредствените отбранителни способности на Украйна, но и нейната дългосрочна икономическа устойчивост.
Способността на една държава да има достъп до кредитните пазари играе важна роля при определяне на изхода от война. В предишно изследване , което беше публикувано през 2013 г., открих, че държавите с по-ниски разходи по заеми са значително по-склонни да спечелят войните си.
Дългът позволява на държавите да мобилизират повече ресурси по-бързо, отколкото иначе биха могли. Колкото по-евтин е дългът и колкото по-лесен е достъпът до него, толкова повече ресурси страната може да мобилизира за своите военни усилия.
Поради значението на дълга за война, държавите, участващи във войни, рядко не изпълняват задълженията си . Рискът от загуба на достъп до кредитните пазари обикновено е твърде висок. Има обаче някои изключения.
Русия технически просрочи дълга си малко след нахлуването си в Украйна през 2022 г., тъй като санкциите направиха невъзможно плащането по дълга. А Ирак на Саддам Хюсеин фалира на фона на войната между Иран и Ирак през 80-те години. Но и двете страни разполагаха със значителни природни ресурси, от които да се възползват, лукс, който Украйна няма.
Изключенията на Русия и Ирак подчертават друг решаващ фактор във военновременните финанси: естеството на политическата система на страната. Като автокрации Русия на Путин и Ирак на Саддам можеха да наложат ограничителни икономически мерки по време на война.
Руското правителство, например, наложи контрол, който затруднява износителите и чуждестранните компании, опериращи в страната, да изнасят пари от Русия.
За разлика от тях украинското правителство трябва да бъде чувствително към вътрешнополитическия натиск от финансирането на войната. Мерки като тези, приети в Русия, вероятно биха предизвикали политическо недоволство в Украйна.
Дългът позволява на демократичните лидери да мобилизират ресурси, без да разчитат на непопулярни фискални стратегии. Въпреки това, изправена пред перспективата за намален достъп до дълг, Украйна се върна към разделящи данъчни политики , които повишиха данъчната тежест върху физическите лица, като същевременно намалиха социалните разходи.
Данъците са важни за военните усилия, но рискуват да нарушат необходимата вътрешна подкрепа за продължаване на битките. Украинското правителство беше обвинено от журналисти и международни наблюдателни групи, че е твърде ограничително в отговора си на вътрешното недоволство.
Твърди се, че украинското вътрешно разузнаване е наблюдавало разследващ медиен екип в хотелските им стаи.
Все пак има някои добри новини за ръководството на Украйна. След много забавяне през пролетта Конгресът на САЩ прие пакет от военна помощ на стойност 60 милиарда долара. В същото време Обединеното кралство предостави най-големия си пакет помощ за Украйна на стойност над 3,8 милиарда долара за 2024 г.
Съвсем наскоро на срещата на Г-7 (която се състои от Канада, Франция, Германия, Италия, Япония, Обединеното кралство и САЩ) , групата се съгласи да използва замразените активи на Русия за финансиране на нов заем от 50 милиарда долара за Украйна.
Тези допълнителни финансови ресурси са необходими за военните усилия на Украйна. Но те не решават непосредствените проблеми с дълга. Пакетите за помощ на Обединеното кралство и САЩ са предназначени само за военно оборудване и не могат да се използват за бюджетна подкрепа. Заемът от Г-7 ще бъде по-гъвкав, но не се очаква парите да бъдат предоставени по-късно тази година.
Украйна трябва да балансира непосредствените нужди от финансиране на войната с дългосрочните икономически съображения и вътрешния политически натиск. Залозите не можеха да бъдат по-високи. Условията, които Украйна осигурява в преговорите за дълг, ще се отразят не само на способността й да финансира настоящите военни усилия, но и на способността й да се възстанови, след като конфликтът приключи, пише още изданието, цитирано от "Труд".